Τετάρτη 15 Μαΐου 2024


ΑρχικήΠρόσωπαΑπόψειςΗ κρίσιμη διετία 2022-2023

Η κρίσιμη διετία 2022-2023

Όλα δείχνουν ότι τα έτη 2022 και 2023 θα αποτελέ­σουν περίοδο υψηλής επικινδυνότητος για την ευρύ­τερη περιοχή εθνικού ενδιαφέροντος λόγω σειράς μεταβλητών οι οποίες καθιστούν το γεωπολιτικό τοπίο ρευστό και λιγότερο προβλέψιμο.

Η διαχρονική τουρκική αναθεωρητική πολι­τική σε βάρος της Ελλάδος και της Κύπρου και το διαρκώς επιδεινούμενο εσωτερικό τοπίο στην Τουρ­κία (πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό) σε συνδυασμό με την τρέχουσα υλική στρατιωτική ανισορροπία Ελλάδος – Τουρκίας (θα εξομαλυνθεί σε σημαντικό βαθμό μετά το 2026), πιθανόν να θέσει την Τουρκία στον πειρασμό να προκαλέσει με σειρά προκλή­σεων, διακρατική κρίση ή και τετελεσμένα σε Ελλάδα ή και την Κύπρο. Με τον τρόπο αυτό ο Πρόεδρος Ερντογάν θα ικανοποιούσε διαχρονικά επεκτατικά τουρκικά σχέδια, θα επετύγχανε ανα­τροπή των αρνητικών δημοσκοπήσεων και θα βάδιζε προς τις εκλογές με κυρίαρχο θέμα την εξωτερική πολιτική αντί της οικονομίας.

Στην ιεράρχηση εθνικών προτεραιοτήτων, για το επόμενο διάστημα, το προβάδισμα έχει το Κυ­πριακό. Η προάσπιση της Κύπρου πέρα από ηθική και νομική υποχρέωση αποτελεί ζωτικό εθνικό συμ­φέρον. Η αποσόβηση κινδύνων αλλά και η διεκδί­κηση πλήρους ενασκήσεως της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων δίχως αστε­ρίσκους, επιτάσσει εγρήγορση, πρωτοβουλίες και δράση στις ακόλουθες κατευθύνσεις:

  1. Ταχεία αξιοποίηση αμυντικών συμμαχιών με Γαλλία, ΗΠΑ και ΗΑΕ. Διατήρηση και επαύξηση στρατηγικής συνεργασίας με Ισραήλ, Αίγυπτο και άλλα Αραβικά κράτη.
  2. Ενεργό διπλωματική εμπλοκή σε Λιβύη και Βαλκάνια. Καθορισμός «κόκκινων γραμμών».
  3. Καθορισμός σειράς όρων και προϋποθέσεων προ ενάρξεως διαπραγματεύσεων προς επίλυση του Κυπριακού στην βάση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομο­σπονδίας (ΔΔΟ). Διαφορετικά η βάση της ΔΔΟ θα οδηγήσει σε μη βιώσιμη λύση τύπου «Ανάν».

Σε κάθε περίπτωση εάν η Τουρκία προβεί σε χρήση βίας στην μεγαλόνησο, η Ελλάς και Κύπρος θα πρέ­πει να είναι προετοιμασμένες για δυναμική αποκα­τάσταση του Διεθνούς Δικαίου.

  1. Ταχεία υλοποίηση εξοπλιστικού προγράμμα­τος. Υψηλή διαθεσιμότητα και αναβάθμιση υφιστα­μένου υλικού. Επιπρόσθετος άμεσος και «φθηνός» εξοπλισμός για απόκτηση δυνατότητος ασυμμέτρου καταστρεπτικού αποτελέσματος με εκμετάλλευση της γεωγραφίας και σύγχρονης τεχνολογίας (ταχεία κάλυψη κενών στρατιωτικής αποτροπής). «Έξυπνη» και άμεση επέκταση του εξοπλισμού της Κύπρου.
  2. Έμπρακτη και ξεκάθαρη πολιτική βούληση αξιοποιήσεως των υποθαλασσίων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων (δεν αναιρείται με αυτό η «πρά­σινη» ανάπτυξη).
  3. Προετοιμασία πλήρους ενασκήσεως κυριαρχικών δικαιωμάτων (προετοιμασία συμμάχων, χά­ραξη γραμμών βάσεων, ολοκλήρωση συμφωνίας ΑΟΖ με Αίγυπτο).
  4. Ψύχραιμες αντιδράσεις έναντι τουρκικών προκλήσεων (δεν συρόμεθα στις πρωτοβουλίες «πα­γίδα» του αντιπάλου αλλά εμείς επιλέγουμε τόπο και χρόνο αναμετρήσεως, εάν απαιτείται). Ταυτόχρονα η πολιτική η ηγεσία θα πρέπει να καθορίσει σαφείς και όχι γενικόλογες «κόκκινες γραμμές» ενώ παράλ­ληλα η Τουρκία (και κάθε σύμμαχό ς μας) θα πρέπει να πεισθεί για την ελληνική πολιτική βούληση χρη­σιμοποιήσεως των ΕΔ σε περίπτωση παραβιάσεως αυτών.

Για το σύνολο των προαναφερθέντων απαι­τείται πολιτική σύμπνοια, τουλάχιστον από τα κόμ­ματα εξουσίας. Η Ιστορία διδάσκει ότι η επικράτηση της κομματική ιδιοτέλειας οδηγεί την χώρα σε εθνι­κές περιπέτειες. Οι πολιτικοί που ενδιαφέρονται για την αξιοπιστία αλλά και την υστεροφημία τους θα πρέπει να θέτουν εθνικά θέματα εκτός της προεκλο­γικής ατζέντας.

Σ. Συντάξεως. Η πολιτική σύμπνοια, κατά την κοινή λογική, επιτυγχάνεται με την αμοιβαία κατα­νόηση ενός πλέγματος προβλημάτων σε εθνικό επίπεδο και με σύμφωνο αποφαντικό περί του δέον γενέσθαι. Αλλοίες αντιμετωπίσεις παραπέμπουν σε υπηρέτηση αλλοίων σκοπιμοτήτων.



Ροη Ειδήσεων