Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024


ΑρχικήΠρόσωπαΑπόψειςΔήλωση Γιώργου Τσίπρα, Αν. Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ

Δήλωση Γιώργου Τσίπρα, Αν. Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ

Με αφορμή την πρωτοφανή ακύρωση των τριών συμβάσεων εξωτερικού των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, ζητήθηκαν με την από 19/7/22 Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ απαντήσεις από τους αρμόδιους Υπουργούς. Οι Υπουργοί περιορίστηκαν στην προώθηση επιστολής της Διοίκησης των ΕΑΣ, υιοθετώντας εμμέσως τις ανεπαρκέστατες δικαιολογίες της Διοίκησης των ΕΑΣ. Επιπλέον δεν έχει γίνει ακόμη δεκτό το αίτημα από 12/1/22 (!) των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ στην Επιτροπή ΔΕΚΟ να εξεταστεί από την Επιτροπή η Διοίκηση των ΕΑΣ.

Η επιστολή του Διευθύνοντος Συμβούλου των ΕΑΣ αποφεύγει να δώσει σαφείς απαντήσεων στα ερωτήματα, ενώ επιχειρείται η αποποίηση των ευθυνών και η διάχυσή τους σε τρίτους, ευθύνες οι οποίες προφανώς θα πρέπει να απασχολήσουν και τα δυο συναρμόδια υπουργεία, ΥΠΕΘΑ και ΥΠΟΙΚ αλλά και την Επιτροπή Δημοσίων Οργανισμών και Τραπεζών.

  • Απόφαση ανάθεσης έργου καταστροφής 350.000 ναρκών έναντι 3,7 εκ €

Η ανάδειξη και η έγκριση από τη διοίκηση των ΕΑΣ αναδόχου για την καταστροφή ναρκών έναντι 3,70 εκ € είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Η αποστολή της σύμβασης αυτής στο ΕΣ δεν αναιρεί την απόφαση του ΔΣ για ανάθεση του έργου καταστροφής ναρκών στον εν λόγω ανάδοχο, έναντι ποσού των 3,70 εκ € (9€/νάρκη). Δεν απαντήθηκε όμως, γιατί δεν αξιοποιήθηκε η προσφορά των περίπου 750.000 € (2€/νάρκη).

Όσον αφορά την ρύπανση που προκλήθηκε από  την ρίψη επικίνδυνων αποβλήτων στο χώρο καταστροφής ναρκών, η διοίκηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που σταμάτησε την λειτουργία της εν λόγω μονάδας της συνεργαζόμενης εταιρείας και παρέπεμψε το θέμα στον εισαγγελέα.

  • Απόφαση ανάθεσης απορρύπανση οικοπέδου Ελευσίνας έναντι 18 εκ €.

Σχετικά με το κόστος απορρύπανσης του εργοστασίου Ελευσίνας ύψους 18 εκ €, δεν εξηγείται η τεράστια διαφορά που υπάρχει με την προσφορά μεγάλης εταιρείας του εξωτερικού, ύψους 1,8 εκ €.

  • Για το πλήθος των απευθείας αναθέσεων, δεν υπάρχει απάντηση (!).
  • Για την μετεγκατάσταση

Σχετικά με την μετεγκατάσταση του εργοστασίου Υμηττού, δεν αναφέρει τίποτα, για την άνευ σχεδίου υλοποίησής της, για τον πρόχειρο, άστοχο και βιαστικό τρόπου που υλοποιείται, για το γεγονός ότι υλοποιείται χωρίς έγκριση του ΔΣ και της Γενικής Συνέλευσης Μετόχων, για παρέκκλιση ακόμα και από την εξαγγελία του Πρωθυπουργού, η οποία αναφέρει ότι η μετεγκατάσταση στο Λαύριο θα προηγηθεί της αξιοποίησης του Υμηττού αλλά και για τις συνέπειες στην αμυντική ικανότητα της χώρας από την διακοπή της παραγωγής, όπως αλώστε ομολογεί ο κ ΔΣ στην επιστολή του : «Η πρόσφατη ενημέρωση από το ΥΠΟΙΚ για τους ασφυκτικούς χρόνους υλοποίησης της μετεγκατάστασης (31 Δεκεμβρίου 2022) και της πρόθεσης αξιοποίησης των υφισταμένων κτιριακών εγκαταστάσεων αφαιρεί από το κάδρο των παραγωγικών δυνατοτήτων της επόμενης ημέρας την κατασκευή πυρομαχικών μεγάλων διαμετρημάτων και φυσιγγίων 12,7 Χ 99, μέχρι νεοτέρας».

Η μετεγκατάσταση, με τον τρόπο που υλοποιείται, συνιστά άδειασμα του ακινήτου του Υμηττού από τα μηχανήματα και το προσωπικό του εργοστασίου μέχρι 31/12/202, όπως ο ίδιος ο κ ΔΣ αναφέρει στην επιστολή του, με στόχο την δημιουργία κυβερνητικού πάρκου και όχι την εγκατάσταση των γραμμών παραγωγής στο Λαύριο. Η εσπευσμένη απόφαση της διοίκησης για μεταφορά της έδρας της ΕΑΣ ΑΒΕΕ στη Μάνδρα και οι ενέργειες για μεταφορά μέρος του εξοπλισμού του Υμηττού στη Μάνδρα, κατά παρέλκυση από την εξαγγελία του Πρωθυπουργού, καταδεικνύει το ανεξήγητο ενδιαφέρον της διοίκησης για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου, ως μη όφειλε, και όχι για την κατασκευή του νέου εργοστασίου υποδοχής των γραμμών παραγωγής του Υμηττού στο Λαύριο.

  • Για τη διολίσθηση του κύκλου εργασιών των ΕΑΣ στα 6 εκ € το 2021 από 30,5 εκ € το 2019, δεν υπάρχει απάντηση(!). Απ’ ότι φαίνεται και η επίδοση του 2022 θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα.
  • Για τις συμβάσεις εξωτερικού Αιγύπτου, Τυνησίας και Μπαγκλαντές.

Αποκορύφωμα ανευθυνότητας και ανικανότητας της διοίκησης των ΕΑΣ αποτελεί η σύμβαση της Αιγύπτου όπου :

  • Τα ΕΑΣ δεσμεύτηκαν στην παράδοση των πυρομαχικών εντός 6 μηνών όταν η δ/νση παραγωγής είχε γνωστοποιήσει ότι απαιτούνται 18 μήνες, εκ των οποίων οι 7 μήνες για την προμήθεια των υλικών.
  • Η τιμή πώλησης των πυρομαχικών 105Χ609 της Αιγύπτου, είναι κάτω της προτεινόμενης τιμής από τις αρμόδιες υπηρεσίες και κάτω του κόστους.
  • Η προσφορά που δόθηκε στην Αίγυπτο, δεν είχε την έγκριση του ΔΣ, γεγονός που επιχειρήθηκε να θεραπευτεί με μεταγενέστερη απόφαση του ΔΣ.
  • Αν και το Υπουργείο Άμυνας της Αιγύπτου, παράτεινε, κατ’ απαίτηση των ΕΑΣ, την ημερομηνία παράδοσης μέχρι και 2 χρόνια, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ολοκλήρωσης της παραγωγή στα ΕΑΣ, αυτό δεν συνέβη. Είναι αδιανόητο να έχουν δοθεί δυο χρόνια παράταση και επί δυο χρόνια να μην έχει αγοράσει ούτε ένα υλικό.
  • Όταν, κάτω από την πίεση του χρόνου παράδοσης το οποίο έληγε, αποφασίστηκε να αγοραστούν έτοιμα τα πυρομαχικά, σε τιμή υψηλότερη της τιμής πώλησης, υπήρξε την τελευταία στιγμή, έκπτωση στην προσφερόμενη τιμή αγοράς, ώστε να διαμορφωθεί στο ύψος της τιμής πώλησης. Σε κάθε περίπτωση, η ζημιά για τα ΕΑΣ θα ήταν μεγάλη, δεδομένου ότι η εταιρεία θα είχε επιβαρυνθεί με το κόστος αποσυσκευασίας, επισήμανσης, και μεταφοράς στον πελάτη.
  • Η λήψη απόφασης για αγορά έτοιμων πυρομαχικών έγινε παρότι δεν είχε εξασφαλιστεί παράταση της ημερομηνίας παράδοσης στον πελάτη και παρότι δεν είχε εξασφαλιστεί η έγκρισή του πελάτη για την κατασκευή τους στο εξωτερικό και όχι στα ΕΑΣ. Αυτά προφανώς θα εντόπισε το Ελεγκτικό Συνέδριο και απέρριψε την  σύμβαση.
  • Συμπερασματικά, η αποτυχία παραγωγής και παράδοσης των πυρομαχικών και εν τέλι η ακύρωση της σύμβασης με την Αίγυπτο, που τόσο πολύ διαφημίστηκε, ο διασυρμός των ΕΑΣ διεθνώς και οι συνέπειες της, είναι το αποτέλεσμα τη καταστροφικής διαχείρισης της διοίκησης που εσείς διορίσατε.

Η απόπειρα της διοίκησης να αποποιηθεί των ευθυνών της είναι προφανής. Η διοίκηση των ΕΑΣ έχει την ευθύνη για τις αποφάσεις που λαμβάνει ή δεν λαμβάνει, για τα πενιχρά οικονομικά αποτελέσματα, για την κατάρρευση της εταιρείας και τη στρεβλή  «μετεγκατάσταση», που αντί να οδηγήσει την εταιρεία σε αναπτυξιακή πορεία την οδηγεί στο κλείσιμο, με την πολιτική ευθύνη να βαραίνει τη κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία.

Το ερώτημα παραμένει. Θα αναλάβουν τα αρμόδια Υπουργεία, ΥΠΕΘΑ και ΥΠΟΙΚ, την ευθύνη για τα παραπάνω καταστροφικά πεπραγμένα και την ανεπίστροφη απαξίωση των ΕΑΣ?



Ροη Ειδήσεων