Το 4ο Marie Claire Power Trip, το συνέδριο που έγινε θεσμός, διεξάγεται για τέταρτη χρονιά σήμερα, την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, αυτήν τη φορά στον Φάρο του εμβληματικού Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Συγκεντρώνει σε ένα ολοήμερο event μερικές από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες του φεμινισμού, των γραμμάτων, των επιστημών, των τεχνών, της πολιτικής, των επιχειρήσεων και των νέων τεχνολογιών. Ομιλήτριες και ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με βαθιά γνώση στον τομέα τους, συζητούν για τις καινοτομίες, τα επιτεύγματα των γυναικών, τις νέες ευκαιρίες και τις διεκδικήσεις των γυναικείων κινημάτων στον 21ο αιώνα.
Μεγάλο μέρος της θεματικής είναι αφιερωμένο στο περιβάλλον και στην κλιματική αλλαγή, εξετάζοντας κατά πόσον είναι ρεαλιστική η μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη για τον πλανήτη βιομηχανία μόδας. Επιπλέον, προσεγγίζει τις μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές που έρχονται στη ζωή μας, τη θέση των γυναικών στο νέο σύμπαν του Web 3 και τη μεταμόρφωση της μόδας που συμβαίνει ήδη με τα NFT και το Metaverse. Εξετάζει, ακόμη, ζητήματα όπως η συμπερίληψη στην ηγεσία και στην κορυφή των επιχειρήσεων και αναζητά τρόπους εξάλειψης του σεξιστικού και προσβλητικού λεξιλογίου στην τηλεόραση, το διαδίκτυο και τον Τύπο και προώθησης της ορατότητας των διαφορετικών ατόμων και ομάδων.
ΔΕΙΤΕ LIVE ΕΔΩ:
Δείτε παρακάτω όλα όσα συμβαίνουν στο συνέδριο λεπτό προς λεπτό:
11:00
Καλωσόρισμα στο 4o Marie Claire Power Trip από τη Γαλάτεια Λασκαράκη, Editor in Chief, Marie Claire Greece.
Photo: Σπύρος Στεργίου
Η κα. Λασκαράκη εστίασε στους στόχους του συνεδρίου και στο τι θα συζητηθεί τις επόμενες ώρες. «Εκείνο που καταλάβαμε από τα 4 χρόνια του Power Trip είναι πως το Marie Claire έχει φωνή. Φωνή που εσείς κάνετε πιο δυνατή», είπε αρχικά και στη συνέχεια μίλησε για τις κεντρικές ομιλήτριες του συνεδρίου, τη Brooke Shields και την Arizona Muse. Πριν ξεκινήσουν οι συζητήσεις, ευχαρίστησε όλους και όλες για τη συμμετοχή τους στο συνέδριο.
11:05
Από την κορυφή της μόδας στον ακτιβισμό για τη σωτηρία του πλανήτη
Η Arizona Muse, μοντέλο, ιδρύτρια D I R T Foundation for the regeneration of earth συζητά με τη Βίκυ Καγιά, μοντέλο, ηθοποιό και παρουσιάστρια για τη sustainability στη μόδα και όχι μόνο. «Θα άλλαζα τα πάντα αν ξεκινούσα τώρα» είπε η Arizona Muse. «Σημασία έχει η επικοινωνία, που φέρνει τους ανθρώπους κοντά. Υπήρχε καιρός που δεν ένιωθα καλά. Σκεφτόμουν πως ήμουν κομμάτι της οικολογικής καταστροφής».
Η Βίκυ Καγιά τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης πάνω στο θέμα του περιβάλοντος, με την Arizona Muse να σημείωνει πως τόσο οι γονείς όσο και το εκπαιδευτικό σύστημα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. «Επιπλέον, είναι σημαντικό να είμαστε ευγενικοί. Αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να περάσω στα παιδιά μου».
Στη διάρκεια της διαδρομής της στο μόντελινγκ, που μετράει ήδη 12 χρόνια, η Arizona άρχισε να διερωτάται ποιος φτιάχνει τα προϊόντα της μόδας, πού και πώς και συνειδητοποίησε πόσο λίγα γνώριζε. Συνειδητοποίησε ότι κάθε ερώτημά της οδηγούσε σε μια ολόκληρη ιστορία και ότι οι πρώτες ύλες κάθε προϊόντος που χρησιμοποιούμε, σε κάθε τομέα της ζωής μας, προέρχονται από το έδαφος.
Τότε, η μητέρα της, γνωρίζοντας για τις βιοδυναμικές φάρμες, της πρότεινε να έρθει σε επαφή με τη συγκεκριμένη πρακτική καλλιέργειας, όπου η Arizona διαπίστωσε ότι είναι πραγματικά αναγεννητική για το χώμα.
«Παρά το ότι δουλεύω πολλά χρόνια στην καρδιά της μόδας, έχω παρατήρήσει ότι ελάχιστοι γνωρίζουν την ιστορία των ρούχων. Ποιος το φτιάχνει; Πόσες ώρες δουλεύει; Τι συμβαίνει ακριβώς; Καθώς έψαχνα απαντήσεις για τα ερωτήματά μου, ανακάλυψα ότι τα πάντα – ό,τι κι αν χρησιμοποιούμε- προέρχεται από τη γη. Πέρασα άρκετο καιρό σε βιοδυναμικές φάρμες, έπειτα από παρότρυνση της μητέρας μου. Ο συμβατικός τρόπος που δουλεύουν οι αγρότες χρησιμοποιεί πολλά χημικά. Προσωπικά πήγα στις φάρμες και ζήτησα να δουλέψω εθελοντικά. Ήταν πολύ δεκτικοί και κατάλαβα πως χρειάζονται βοήθεια. Η γεωργία είναι πολύ απαιτητική δουλειά. Οι αγρότες εργάζονται πάρα πολύ σκληρά όλον τον χρόνο».
Πώς ξεκίνησε το D I R T
«Το D I R T το ξεκίνησα από την ανάγκη και την επιθυμία μου να δουλέψω ως αγρότισσα. Ερωτεύτηκα τη βιοδυναμική γεωργία. Η γεωργία είναι πολύ απρόβλεπτη και δύσκολη δουλειά. Οι αγρότες ζουν μια σκληρή, επισφαλή πραγματικότητα. Άρα πιστεύω πως πρώτα πρέπει να αναγνωρίσουμε το τι κάνουν, να τους ευχαριστήσουμε γι’ αυτό. Οι αγρότες (και όσοι ασχολούνται με τη συμβατική γεωργία) δεν θέλουν κατά κύριο λόγο να χρησιμοποιούν χημικά. Γι’ αυτό πρέπει να σκεφτούμε τρόπους να τους βοηθήσουμε. Γι’ αυτό ξεκίνησα το D I R T. Αυτή τη στιγμή τρέχουμε ένα πρόγραμμα για τη μεταλλωρυχεία στην Ουγκάντα. Αντιλαμβάνεστε πως όταν διαρκώς σκαλίζουμε το έδαφος, αυτό “πληγώνεται”. Στόχος είναι να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους ενασχόλησης αυτών των ανθρώπων, που εργάζονται στα ορυχεία».
Τι ρόλο έπαιξε η μητρότητα στην ενασχόλησή της με τον ακτιβισμό;
«Έγινα πολύ νέα μητέρα. Δεν νομίζω πως έπαιξε ρόλο στην απόφασή μου. Έχω πολλούς φίλους, που δεν είναι γονείς και νιώθουν πολύ κοντά στη φύση. Πιστεύω πως όταν κάτι το αγαπάς, τότε το κυνηγάς. Ορισμένοι χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να καταλάβουν, για να αλλάξουν. Δεν συγκινούνται όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο. Θεωρώ πως θα πρέπει να δουλέψουμε προς την κατεύθυνση που φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά στο περιβάλλον».
Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει κάποιος;
«Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν χρόνο να σκεφτούν, να νιώσουν τι συμβαίνει γύρω τους. Χρειάζεται χρόνος. Να μελετήσει κάποιος. Σήμερα είναι πιο εύκολο. Βρίσκεις παντού βιώσιμα προϊόντα. Αν κάποιος έχει τα χρήματα μπορεί να τα αγοράσει πιο εύκολα. Αν δεν έχετε την οικονομική ευκολία, μην νιώθετε ενοχές.
Πρέπει να αλλάξει το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Εμείς που είμαστε τυχεροί και έχουμε οικονομικούς πόρους, θα πρέπει να δουλέψουμε με έναν συμπεριληπτικό τρόπο. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Οι εταιρείες μόδας θα πρέπει να μην έχουν άλλη επιλογή από το να χρησιμοποιούν προϊόντα που δεν επηρεάζουν τη φύση. Όχι για να δυσκολέψουμε τους ανθρώπους, αλλά για να τους βοηθήσουμε – μαζί και τη φύση».
Μπορεί η μόδα να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση;
«Πρέπει να το κάνουμε. Είναι ένας χώρος καινοτόμος. Δεν θα πρέπει να βλάψουμε ανθρώπους. Ξέρουμε ότι θα υπάρξουν συνέπειες. Γι’ αυτό πρέπει να το κάνουμε με έναν τρόπο συνεκτικό, που θα περιλαμβάνει κάθε άνθρωπο, κάθε δέντρο, κάθε επιχείρηση», είπε το μοντέλο.
Ποιοι είναι οι στόχοι της επαγγελματικά;
«Έχω πάρα πολλά όνειρα, αλλά περνάω και ωραία. Το ταξίδι μου στη βιωσιμότητα, μου δίδαξε πως πρέπει να περνάω και όμορφα. Μόνο τότε θα καταφέρουμε μια βιώσιμη ζωή. Οι στόχοι μου, λοιπόν, προσανατολίζονται στην κοινωνική δομη της βιωσιμότητας. Πώς επηρεάζουν τα υλικά την οικονομία; Θέλω να δω τα οικολογικά χωριά. Πώς ζουν οι άνθρωποι όταν επιλέγουν να φτιάξουν δικές τους κοινότητες.
Πιστεύω πως θα είναι κάτι φανταστικό. Τώρα βλέπω τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο. Η έρευνα και η μελέτη που έχω κάνει μου έδειξε πως οι πόλεις δεν είναι κοινότητες. Στην κοινότητα λογοδοτείς και στον άλλον. Είσαι ευγενικός, σέβεσαι. Αυτή η φιλοσοφική προσέγγιση με εξιτάρει. Όπως καλλιεργούμε τα πάντα με σεβασμό στην εργασία και τη φύση, έτσι πρέπει να καλλιεργούμε και τις σχέσεις μας».
11:50
Βιωσιμότητα στη Mόδα: Πολύ ακριβή για να πετύχει ή μονόδρομος προς ένα νέο τρόπο ζωής;
Η Χριστίνα Μαρία Κράββαρη, fashion features editor Marie Claire Greece, καλωσόρισε τους προσκεκλημένους στο πάνελ για να συζητήσουν για τη βιωσιμότητα στη μόδα και την ηθική μόδα.
Ο Simone Cipriani, αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών, ιδρυτής της πρωτοβουλίας Ethical Fashion Initiative of the International Trade Centre, συνδύασε την αξιοπρεπή εργασία και τη μόδα. «Η αξιοπρεπής απασχόληση είναι ένας τρόπος για να μπορούμε να ζούμε. Δεν έχει να κάνει μόνο με το πόσο πληρώνεται κάποιος, αλλά με το πόσο παραγωγικός μπορεί να είναι.Να έχει ένα καλό κίνητρο. Το θέμα είναι να έχουμε έναν κοινωνικό ισολογισμό. Θέλουμε γυναίκες που θα κερδίζουν τα δικά τους χρήματα και θα γίνονται ανεξάρτητες. Θέλουμε οι σχεδιαστές να συμμετέχουν σε αυτό το δίκτυο, σε αυτόν τον στόχο. Το εφαρμόζουμε ήδη σε διάφορα ιταλικά brand μόδας. Ο καλύτερος τρόπος είναι να διεξάγονται αξιολογήσεις συχνά. Αν είναι αρνητικό το αποτέλεσμα της αξιολόγησης, κάτι δεν πάει καλά».
Πώς μπορουμε να έχουμε εναλλακτικά μοντέλα απασχόλησης;
«Ουσιαστικά πρόκειται για έναν διάλογο που αφορά τον στυγνό καπιταλισμό και τον κοινωνικό καπιταλισμό. Μπορούν να γίνονται συσχετισμοί και συγκρίσεις ανάμεσα σε αξιολογήσεις, οι λεγόμενες εκθέσεις βιωσιμότητας. Τα στοιχεία διαφέρουν πάρα πολύ. Γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει ένας κοινός τρόπος».
Ο Ronald Van Der Kemp, σχεδιαστής μόδας, ιδρυτής του πρώτου sustainable οίκου υψηλής ραπτικής στον κόσμο, εξήγησε στο κοινό τι ακριβώς είναι η ανακύκλωση στη μόδα.
«Άρχισα σιγά σιγά να δείχνω τα ρούχα μου και δεν έλεγα την ιστορία τους. Η λέξη upcycling δεν υπήρχε όταν ξεκίνησα. Νομίζω πως η νέα γενιά σχεδιαστών θα την εφαρμόσει. Είναι πολύ καλό να παίρνουμε τα απομεινάρια από τα υφάσματα και να τα χρησιμοποιούμε σε άλλα ρούχα».
Τι σημαίνει «ρούχα με ψυχή»;
«Βρισκόμουν στη Νέα Υόρκη και παρατηρούσα πως φτιάχνονται τα ρούχα. Βρέθηκα σε ένα μαγαζί με vintage κομμάτια. Εκείνα μου “μίλησαν”. Αναρωτήθηκα το γιατί. Θέλησα, λοιπόν, για πρώτη φορά να κάνω ρούχα με ψυχή, ρούχα που θα είχαν διάρκεια. Να κάνω ρούχα για έναν άνθρωπο. Τότε δημιουργείς. Έτσι αντί να κάνω κολεξιόν, σκέφτηκα να φτιάνω… ντουλάπες. Αν έχεις χαρακτήρα, δεν χρειάζεσαι ρούχα κάθε μέρα. Αν αγοράζουμε ρούχα που μας ταιριάζουν, στην προσωπικότητά μας, τότε παίρνουν ψυχή».
«Θα έπρεπε να αντιμετωπίσουμε το θέμα της γρήγορης μόδας. Πιστεύω πως υπάρχει απληστία και όχι ενσυναίσθηση. Αν παρατηρήσουμε τι συμβαίνει, θα καταλάβουμε πως δεν χρειάζονται 4 κολεξιόν τον χρόνο. Γιατί να μιλάμε διαρκώς για προϊόντα; Γιατί δεν εστιάζουμε στην εμπειρία; Θα πρέπει να γίνουμε δημιουργικοί με άλλο τρόπο. Όλες οι εταιρείες που έχουν υπερκέρδη, πρέπει αν χρησιμοποιούν τα χρήματα για να ανακαλύψουν αυτούς τους τρόπους. Πρέπει να γυρίσουμε στο μηδέν για να αλλάξει αυτό. Οι εταιρείες και οι influencer πρέπει να δουλέψουν πάνω σε αυτό. Να αγαπήσουν τον εαυτό τους, να ξέρουν ποιες είναι οι αξίες τους και όχι να αλλάζουν κάθε λίγο».
Η Doina Ciobanu, μοντέλο, ακτιβίστρια, πρέσβειρα της περιβαλλοντικής οργάνωσης No More Plastic, μίλησε για το πώς κατάφερε να μιλήσει στο κοινό της για τη βιωσιμότητα. «Κανείς μας δεν είναι τέλειος, ας ξεκινήσουμε από εκεί. Υπάρχει πάντα πολύ μεγάλη κριτική γύρω από τη βιωσιμότητα. Συμφωνώ με αυτό που είπε πριν η Arizona. Ήμουν πολύ θλιμμένη και δεν ήξερα γιατί. Γι’ αυτό μίλησα στην κοινότητά μου και ξεκαθάρισα πως δεν είμαι τέλεια. Αυτό πρέπει να καταλάβουν όλοι. Θα πρέπει να έχουμε μια ουσιαστική επικοινωνία και να να κατανοήσουμε πως χρειαζόμαστε βοήθεια και να τη ζητήσουμε. Ακόμα και τα πιο βιώσιμα brands δεν είναι τέλεια».
Πού βαδίζει η βιώσιμη μόδα;
«Αν με ρωτούσατε πριν από δύο χρόνια θα σας έδινα έναν άλλο ορισμό για τη βιώσιμη μόδα. Πλέον, έχω καταλάβει πως η βιωσιμότητα είναι ένα διαρκές ταξίδι. Για παράδειγμα οι νέοι κανονισμοί της Ε.Ε. για τη βιωσιμότητα, μπορεί να μην πείσουν τους πάντες, αλλά ενθαρρύνουν κάποιος να το δοκιμάσουν, ακόμα και μόνο επειδή φοβούνται τις κυρώσεις ή για λόγους προβολής. Αν ξεκινήσει η Ευρώπη, τότε ίσως ακολουθήσουν κι άλλοι. Brand, πολιτικοί και καταναλωτές, μαζί πρέπει να αλλάξουν τα δεδομένα. Τα νομοθετικά πλαίσια χρειάζονται επίσης αλλαγή. Οι καταναλωτές πρέπει να ζητούν πληροφορίες για τα προϊόντα».
Η Oρσαλία Παρθένη, CEO Parthenis, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Σχεδιαστών, τόνισε πως η μόδα στην Ελλάδα δεν έχει επιλογή από το να είναι βιώσιμη. «Κάθε αρχή είναι και δύσκολη. Αν, όμως, κάνουμε ένα βήμα προς τα πίσω, και δούμε πως αν παράγουμε λιγότερα και βιώσιμα, μπορεί να μας φανεί αρχικά πιο ακριβό, αλλά στο τέλος, αν το φορέσεις και το κρατήσεις για καιρό θα καταλάβεις πως το κόστος δεν είναι μεγάλο».
Ποιες δεσμεύσεις πήρε η Ένωση Ελλήνων Σχεδιαστών;
«Συντάσσουμε ήδη τον σκοπό μας. Εμείς ακολουθούμε τη βιομηχανία της μόδας. Ως χώρα έχουμε μεγάλη παράδοση στα χειροποίητα προϊόντα. Πρέπει λοιπόν να δούμε τη δημιουργικότητα σε τοπικό επίπεδο. Να πείσουμε τους καταναλωτές πως είναι ποιοτικά και πρέπει να αγοράσουν από εδώ και όχι από την άλλη άκρη της γης».
Αναφορικά με συνεργασίες με διάσημους οίκους, η κα. Παρθένη είπε:
«Οι συμπράξεις με τους σχεδιαστές, η χρήση υλικών που οι άνθρωποι δεν επιλέγουν συχνά, η χρήση αντικειμένων με άλλο τρόπο, είναι μερικά βήματα για τη βιωσιμότητα. Οι συνεργασίες δεν μπορούν να είναι πάντα τέλειες, γιατί η ανθρώπινη φύση είναι πιο εγωιστική. Αλλά για ποιον λόγο φτιάξαμε και την Ένωση; Για να αναδείξουμε νέες ιδέες, νέα άτομα, νέους σχεδιαστές. Μπορούμε να συνεργαζόμαστε και με τοπικούς παραγωγούς. Αλλά πρέπει να θυμηθούμε πως είναι να φτιάχνουμε ένα ρούχο. Πλέον, οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν τη διαφορά μεταξύ γρήγορης μόδας και δημιουργίας».
Όσο για το τι πρέπει να αλλάξει στη μόδα η κα. Παρθένη εστίασε στον καθένα μας ως καταναλωτή. «Αν ξεκινήσουμε να εξετάζουμε τον ευατό μας και να βρούμε τι μας κάνει ευτυχισμένους, ίσως αντιληφθούμε πως όλα αυτά δεν τα χρειαζόμαστε, οπότε θα γίνουμε και πιο συνειδητοποιημένοι καταναλωτές».
12:15
Διάλειμμα για καφέ και δικτύωση
12:50
H Μόδα κατακτά Νέους Κόσμους: Metaverse και NFT. Μπορούν οι γυναίκες να γράψουν τους κανόνες του Web3;
Η Galia Loupan, Content Director Marie Claire International, συντόνισε τη συζήτηση γι αυτό τον συναρπαστικό κόσμο με τον Bruno Ver ιδρυτής Niftify, NFT tailored programs, να εξηγεί τι είναι το Metaverse, αφού ξεκαθάρισε τι είναι το blog chain. «Τα blog chain υπάρχουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Τα NFT βασίζονται στο blog chain. Δεν νομίζω πως τα χρειαζόμαστε για τα πάντα, αλλά είναι αρκετά απαραίτητα, ως απόδειξη γνησιότητας ενός προϊόντος. Για παράδειγμα, αν έχουμε μία τσάντα μπορούμε να δούμε αν όντως φτιάχτηκε στην Ιταλία και όχι από ένα παιδάκι στην Αφρική, αν οι κρύσταλλοι είναι αυθεντικοί κλπ. Σήμερα τα NFT αφορούν ψηφιακές εικόνες, αλλά είναι κάτι παραπάνω. Είναι λιγάκι περίπλοκοι οι όροι. Τα NFT είναι ένας τρόπος πιστοποίησης της αυθεντικότητας. Ξέρω πως κάποια brand έχουν εφαρμόσει NFT και νομίζω πως προς τα εκεί βαδίζει ο κόσμος, για να μπορούμε να διασφαλίσουμε την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος.
Η Marina Raphael, επιχειρηματίας, ιδρύτρια Marina Raphael, NFT Marina Raphael x Venyx world by Eugenie Niarchos, τόνισε: «Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε την τενχολογία, παίρνοντας πάντα το ρίσκο. Προσωπικά θέλω να δημιουργήσω μια loyal σχέση με τους καταναλωτές. Όπως και στη συνεργασία με την Ευγενία Νιάρχουν. Το σκεπτικό ήταν να δώσουμε κάτι σπάνιο, που θα εξελίσσει τη σχέση μας με το κοινό. Ο πελάτης θα κερδίζει πολλά. Δίνεις κάτι μοναδικό και προνομιούχο. Ακόμα κι αν δεν έχουν σχέση με τα crypto, τους δίνουμε μια μικρή γεύση στην πράξη. Διαπιστώσαμε πως η ελληνική αγορά το έχει αποδεχτεί με μεγάλο ενθουσιασμό».
Η Αμαλία Αγάθου, καλλιτέχνης, σύμβουλος στρατηγικής και καινοτομίας επιχειρήσεων, μίλησε από την πλευρά του σχεδιαστή NFT, για το αν θα υπάρξει μεγαλύτερη συμπερίληψη στη νέα κατάσταση.
«Δυστυχώς, η πραγματικότητα δεν είναι όπως την περιμέναμε. 15% μόνο χρηστών των κρυπτονομισμάτων είναι γυναίκες. Φυσικά, είναι μια πρόοδος, μικρή αλλά προόοδος. Μιλάμε όπως όταν μιλούσαμε όταν πρωτοβγήκαν τα κινητά τηλέφωνα. Το Metaverse είναι ένας κόσμος συμπεριληπτικός και ποικίλος. Οι γυναίκες μπορούν να βοηθήσουν, φέρνοντας και άλλες γυναίκες εκεί μέσα και τονίζοντας τα επιτεύγματα άλλων γυναικών. Κατ’ αρχάς, δίνοντας έμπνευση στην κοινότητα. Υπάρχουν κοινότητες γυναικών στον κόσμο αυτόν.
Επιπλέον, μπορούν μοιράζοντας τη γνώση τους. Βλέπουμε γυναίκες που είναι πολύ διάσημες στην τεχνολογία να βοηθούν άλλες και προγράμματα που προσπαθούν να ενισχύσουν γυναίκες. Για παράδειγμα, η τραγουδίστρια Nadya Tolokonnikova, από το συγκρότημα Pussy Riots, έχουν φτιάξει έναν οργανισμό για την προώθηση των αναπαραγωγικών δικαιωμάτων των γυναικών. Μέσω προγραμμάτων μπορεί να βρει όλους τους πόρους που χρειάζεται».
Τι συμβαίνει με την ασφάλεια στo Metaverse;
Ο κ. Bruno Ver, σημείωσε πως όλοι μας παίζουμε ρόλο στη διατήρηση της ασφάλειας. «Η ασφάλεια έχει να κάνει και με το online και με το offline περιβάλλον. Η τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε αν κάτι αυθεντικό. Προσωπικά, μέχρι στιγμής δεν έχω αγοράσει κάτι από δεύτερο χέρι. Τα NFT είναι κάτι σαν τον συναγερμό στο σπίτι. Ένα επιπλέον βήμα ασφάλειας. Θα πρέπει βέβαια να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Ποτέ μη δίνετε στοιχεία χωρίς να είστε σίγουροι ποιοι τα ζητούν».
13:20
Για την έμφυλη ανισότητα στον κλάδο των θετικών επιστημών και της έρευνας στην Ελλάδα: Tο πρόγραμμα L’Oréal-Unesco για τις γυναίκες στην επιστήμη, μίλησαν οι Alex Davison, CEO L’Oréal Hellas και Μαρίλη Ευφραιμίδη, Beauty editor Gala Greece.
Σε σπαστά ελληνικά ο κ. Davinson ευχαρίστησε για την υποδοχή και την πρόσκληση και μίλησε (στα αγγλικά) για το πρόγραμμα της L’Oreal. «Ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη τις γυναίκες. Σε προπτυχιακό επίπεδο έχουμε πολλές γυναίκες, σε επόμενο επίπεδο, όμως, αυτό ανατρέπεται. Μόνο το 33% των ερευνητών είναι γυναίκες. Αν δούμε τι συμβαίνει και στα βραβεία Νόμπελ – μόνο το 4% απονέμεται σε γυναίκες. Στην Ελλάδα τα ποσοστά είναι πάρα πολύ χαμηλά».
Δύο σημαντικοί λόγοι για να υπάρχουν γυναίκες στην επιστήμη: «Υπάρχει υπο-ερευνητικότητα σε μερικά θέματα, όπως για παράδειγμα στα κρας τεστ των αυτοκινήτων. Δεν υπάρχουν κούκλες γυναικών, άρα δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς τον αντίκτυπο. Επιπλέον, είναι μεγάλη αδικία το ότι δεν χρησιμοποιούμε τα μισά μυαλά.
«Στην προενήλικη φάση οι γυναίκες δέχονται την επιρροή των γονιών, των συνομιλίκων. Τους περνάμε το μήνυμα ότι όλα αυτά είναι “αντρικές δουλειές”. Η κόρη μου ήταν για παράδειγμα η μειονότητα στο πανεπιστήμιό της, στα μαθηματικά. Ήταν οι δάσκαλοί της που της έδωσαν την αίσθηση του ανήκειν στην επιστήμη της. Είναι η πρώτη φορά που φαίνεται πως όταν δεν προσέχουμε στέλνουμε τα λάθος μηνύματα. Η έλλειψη γυναικών επιστημόνων μπορεί να είναι καθοριστική. Ενδέχεται τα κορίτσια να μην μπορούν να φανταστούν τον εαυτό τους σε αυτόν τον ρόλο. Υπάρχουν προκαταλήψεις που αφορούν στην ανέλιξη, την προαγωγή, τη σεξουαλική παρενόχληση».
Πώς θα ενισχύσει το πρόγραμμα αυτή την αλλαγή;
«Στην Ευρώπη έχουμε 500 ακαδημαϊκούς που αναζητούν γυναίκες επιστήμονες ως πρότυπα. Προσφέρουμε ευκαιρίες δικτύωσης μέσω πλατφορμών και δικτύωσης και προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε μέσω ενεργειών, όπως η σημερινή. Ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι έχοντας στον νου μας την έμφυλη ισότητα στην επιστήμη. Πρέπει, όμως, να φτάσουμε στο τέλος. Να καταλάβει ο κόσμος ότι χρειάζεται τις θετικές επιστήμες και οι θετικές επιστήμες τις γυναίκες».
13:30
Η κα. Έφη Αχτσιόγλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, τέως υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και η κα. Ελίζα Βόζεμπεργκ, ευρωβουλευτής και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων της Ε.Ε. Συντονισμός, μίλησαν με για τις γυναίκες ηγέτιδες στη δημόσια σφαίρα υπό τον συντονισμό της Μαίη Ζαννή, πολιτική επιστήμονας και συνιδρύτρια Women Act.
«Επιτέλους το συμβούλιο είπε ναι και πρόκειται να εκπονηθεί μια οδηγία για να κατακτήσουμε και αυτό το βήμα. Οι γυναίκες πρέπει, όπου κι αν ανήκουμε να δίνουμε μάχες. Για να φτάσουμε την ισότητα στο 100% θελουμε ακόμη 60 χρόνια, λένε οι αριθμοί», είπε αρχικά η κα. Βόζεμπεργκ.
Η κα. Αχτσιόγλου ξεκίνησε μιλώντας για την ποσόστωση. «Συχνά τη βλέπουμε ως περιορισμό, μα δεν είναι έτσι» και σε αυτό συμφώνησε και η κα. Βόζεμπεργκ: «Να τη βλέπουμε ως κίνητρο και όχι ως εμπόδιο».
Στη συνέχεια η συζήτηση εστίασε για τον σεξισμό στις γυναίκες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, με παράδειγμα τη Φινλανδή πρωθυπουργό: «Η Φινλανδή πρωθυπουργός απολογείται επειδή είναι όμορφη και πέτυχε. Κανείς δεν απαιτεί το ίδιο από έναν άντρα. Αν η στιγμή που διασκέδαζε ως νέος άνθρωπος συνέβαινε σε έναν άντρα κανείς δεν θα έλεγε τίποτα. Πλέον, ζητάμε ανθρώπους αληθινούς παντού. Σε κάθε περίπτωση, ο σεξισμός έχει πολλές και τραγικές μορφές. Πάντοτε ο σεξισμός πολεμιέται με απάντηση από τα ίδια τα θύματα, την περιφρόνηση και την τιμωρία. Τον πολεμάμε πάντα στον πυρήνα του. Να ξέρουμε πως δεν μπορεί να αναχαιτίσει την εξελικτική πορεία του θύματος». είπε η κα. Βόζεμπεργκ.
Η κα. Αχτσιόγλου έφερε ως παράδειγμα το «καλούπι» που θέλει πολιτικούς συγκεκριμένης ηλικίας για να θεωρούνται σοβαροί και αποδοτικοί. «Αν είσαι και γυναίκα χρειάζεται διπλή προσπάθεια. Πρώτα πρέπει να δείξει ότι δεν υπήρχε κάποια ειδική μεταχείριση για να φτάσει εκεί που έφτασε και μετά να δείξει ότι μπορεί να τα καταφέρει.
Ο σεξισμός υπάρχει παντού. Μία γυναίκα δέχεται συνέχεια σεξισμό. Αν κατανοήσουμε το φαινόμενο σε όλο του το μέγεθος, που ξεκινά από το mansplaining, χρειάζεται καθημερινή σύγκρουση. Είναι κουραστικό, αλλά πρέπει να αντιμετωπιστεί στην κάθε έκφανσή του. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι μετά το #metoo ακούγεται περισσότερο. Δεν είναι απαραίτητο ότι μειώνεται, αλλά είναι σημαντικό πως μιλάμε για αυτό πιο ανοιχτά».
«Το κακό είναι ότι σιγά σιγά αποδεχόμαστε ορισμένα αρνητικά σημεία. Για παράδειγμα, μια είδηση που πριν από 7 χρόνια μάς σόκαρε, πλέον περνά απαρατήρητη. Πρέπει να σκεφτούμε τα πρότυπα που δίνουμε στα παιδιά μας, ώστε να μάθουν πως αυτά τα γεγονότα που μοιάζουν καθημερινότητα δεν είναι συνήθεια, δεν είναι κάτι που υπάρχει παντού γύρω μας. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν ότι αγόρι και κορίτσι έχουν ίδιες υποχρεώσεις και ίδια δικαιώματα. Αυτό δεν έχει γίνει πουθενά σωστά. Η εξουσιαστική αντίληψη για να εξαλειφθεί θέλει εκπαίδευση ουσιαστική, από την οικογένεια και από το σχολείο. Τα φαινόμενα που φτάνουν στην ακραία έκφραση, την αφαίρεση μιας άλλης ανθρώπινης ζωής, την ανθρωποκτονία, πρέπει να εξαλειφθούν από την αρχή. Πλέον, πρέπει αυτό να γίνει μια εξαίρεση και όχι ο κανόνας που σιγά σιγά γίνεται», σημείωσε η κα. Βόζεμπεργκ.
«Η ρίζα του προβλήματος είναι η πατριαρχία. Η θεάση της γυναίκας ως αντικειμένου. Η αντίληψη ότι ο άνδρας είναι κύριος και η γυναίκα το αντικείμενο. Ο σχολιασμός του τι φόρεσε, πώς βάφτηκε, πώς μίλησε. Όλες αυτές οι εκδηλώσεις, από την πιο άγρια που είναι η κακοποίηση μέχρι την πιο απλή, ένα σεξιστικό σχόλιο, ξεκινούν από την πατριαρχία», τόνισε η κα. Έφη Αχτσιόγλου και επέμεινε στην τυπική αναγνώριση του όρου γυναικοκτονία, καθώς μόνο έτσι θα φτάσουμε στη ρίζα του προβλήματος.
14:00
Για τον συμπεριληπτικό λόγο και την έμφυλη ισότητα στα ΜΜΕ μίλησαν οι: Νίκη Λυμπεράκη, δημοσιογράφος, παρουσιάστρια, MEGA, Νικήτας Κορωνάκης, δημοσιογράφος, Πρώτο Θέμα, MEGA, Μαρία Νεφέλη Χατζηιωαννίδου, οικονομολόγος, ιδρύτρια της ΜΚΟ Υπέροχες Γυναίκες. Τη συζήτηση συντόνισε η Αρετή Γεωργιλή, Lean In Network Greece (Athens).
«Σεξισμός είναι η διάκριση ενός ατόμου με βάση το φύλο του», σημείωσε η κα. Γεωργιλή, και συμπλήρωσε πως οι ανισότητες παρατηρούνται και στη γλώσσα και ονομάζονται γλωσσικός σεξισμός.
«Όλα αυτά τα θέματα που συζητάμε κινούνται σε ένα αχαρτογράφητο κομμάτι. Υπάρχουν παρωχημένοι κώδικες που αναπαράγουμε, χωρίς να το καταλαβαίνουμε κιόλας. Προσωπικά, τραβώ μια γραμμή στα κλισέ που δεν γίνονται σκοπίμως και εκείνα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα. Τα τελευταία πρέπει να παίρνουν πολύ συγκεκριμένες και αυστηρές απαντήσεις», είπε αρχικά η κα. Λυμπεράκη.
Ο κ. Κορωνάκης σημείωσε πως ο σεξισμός είναι ένα θέμα που αφορά όλους. Τόνισε πως οι άνδρες γίνονται συχνά άθελά τους θύτες και εστίασε έπειτα στα ΜΜΕ: «Ο σεξισμός υπάρχει στα Μέσα. Τα στερεότυπα τα βλέπουμε διαρκώς και μπροστά. Οι δημοσιογράφοι έχουμε ευθύνη. Νομίζω πως με τα χρόνια και οι νεότεροι δημοσιογράφοι το αντιμετωπίζουν καλύτερα».
Η ελευθερία του λόγου είναι πολιτική ορθότητα;
«Ο καθένας μας έχει το δικαίωμα να ορίζει πως θα χρησιμοποιεί τον συμπεριληπτικό λόγο. Αυτό δεν είναι ένα θέμα που έχει να κάνει με την πολιτική ορθότητα, αλλά με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Κρινόμαστε όλοι για αυτά που λέμε και γράφουμε. Αλλά μπορεί να επικρατήσει η λογική, ειδικά σε ορισμένα θέματα», σημείωσε ο κ. Κορωνάκης για το πώς μπορεί ο συμπεριληπτικός λόγος να είναι κομμάτι της καθημερινότητας και στα Μέσα.
«Κατά τη γνώμη μου εκπαιδεύοντας και όχι υποχρεώνοντας κάποιον μπορούμε να φτάσουμε στην καταπολέμηση του σεξιστικού λόγου», είπε η κα. Λυμπεράκη και έφερε ως παράδειγμα τη λέξη «δράστης», της οποίας το θηλυκό γένος πολλοί δεν γνώριζαν. «Για εμένα το μείζον δεν είναι το να χρησιμοποιήσω απλώς τον θηλυκό τύπο μιας λέξης. Σημαντικό είναι να μιλάω για ΤΗΝ πρόεδρο, για Την πρώτη γυναίκα που βρέθηκε σε αυτή τη θέση. Για εμένα σημασία έχουν οι έννοιες και όχι τόσο οι λέξεις».
Η κα. Νεφέλη Χατζηιωαννίδου σημείωσε έπειτα από ερώτηση της συντονίστριας πως εκείνο που παρατηρεί σε θέματα συμπεριληπτικού λόγου, είναι το όπως βιώνουμε ακραίες αλλαγές στη ζωή έτσι βιώνουμε και στη γλώσσα μεγάλες αλλαγέ. «Η γλώσσα είναι ζωντανός οργανισμός που πλάθεται καθημερινά. Χρειάζεται χρόνος, ενημέρωση και θέληση. Νομίζω ότι τα όρια του συμπεριληπτικού λόγου τα θέτουν οι άνθρωποι σε ένα πάνελ, σε ένα οικογενειακό τραπέζι, όπου θα μπει ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας».
Ποιος είναι ο ρόλος των ΜΜΕ και των κοινωνικών δικτύων στην καταπολέμηση του σεξιστικού λόγου;
Η κα. Χατζηιωαννίδου είπε: «Όταν μιλάς σε ένα μεγάλο κοινό έχεις ευθύνη. Ο όρος “γυναικοκτονία” ας πούμε, ξεκίνησε από τα social media. Έπειτα τον υιοθέτησαν και τα Μέσα Ενημέρωσης και σιγά σιγά τον χρησιμοποιούμε και στην καθημερινότητά μας. Είναι ευθύνη το να απευθύνεσαι σε μεγάλο κοινό, ναι».
Στο ίδιο θέμα ο κ. Κορωνάκης τόνισε ότι οι νεότεροι δημοσιογράφοι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι στο συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ θα πρέπει όλοι να χρησιμοποιούν πολύ προσεκτικά κάθε τους λέξη.
Η κα. Λυμπεράκη σημείωσε πως συχνά ορισμένες λέξεις χρησιμοποιούνται χωρίς να καταλαβαίνουμε τη δύναμη τους. «Χρειάζεται εκπαίδευση πάνω στο θέμα». Τη συζήτηση έκλεισε η κα. Χατζηιωαννίδου λέγοντας πως οι λέξεις, ο γλωσσικός σεξισμός δημιουργούν επιπλέον πράγματα στο γεύμα.
14:30
Διάλειμμα για ελαφρύ γεύμα
15:30
Το συνέδριο συνεχίζεται με τη συζήτηση για την εμμηνόπαυση, Με τίτλο «Μεγαλύτερες, αλλά καλύτερες: Το προνόμιο να ωριμάζεις» η Mαρία Καβογιάννη, ηθοποιός, Vichy Ambassador και η Γιώτα Ρήγα, δερματολόγος, αναπτύσσουν τις απόψεις τους, υπό τον συντονισμό της Λίνας Δρούγκα, δημοσιογράφος, ΟPEN.
Η κα. Ρήγα τόνισε πως οι γυναίκες πρέπει να μοιραζόμαστε όσα βιώνουμε και να ζητάμε βοήθεια, ιατρική ή ψυχολογική. «Κάθε γυναίκα πρέπει να συμφιλιώνετε με την εικόνα της και να παίρνει δύναμη από τα όσα έχει καταφέρει».
Με τη σειρά της η κα. Καβογιάννη, συσχετίζει την περίοδο της εμμηνόπαυσης με τα όσα έχουν οι γυναίκες συνειδητοποιήσει σε αυτή την ηλικία. «Νομίζω πως τώρα οι γυναίκες μπορούν να πάρουν δύναμη από όσα έχουν καταφέρει. Ο ψυχικός πλούτος είναι το πιο σημαντικό. Αυτό που βρισκεται στην ψυχή μας έχει σημασία».
«Δεν αλλάζει η ψυχή του ανθρώπου επειδή αλλάζει. Αλλάζει η νοοτροπία», παρατήρησε η κα. Ρήγα, με την Μαρία Καβογιάννη να συμπληρώνει πως μεγαλώνοντας γινόμαστε πιο ευαίσθητοι και πιο συνειδητοποιημένοι.
Στη συνέχεια η ίδια παρέθεσε τη δική της προσωπική εμπειρία για αυτή την περίοδο: «Είναι από τα πιο ωραία διαστήματα που ζώ. Νιώθω πως δεν έχω ηλικία, γιατί η ψυχή είναι νέα. Όταν είναι νέα η ψυχή, δεν υπάρχει η ηλικία. Νιώθω πληρότητα. Έρχομαι σε επαφή με νέο κόσμο. Νιώθω πως είναι μια γιορτή αυτή η δεκαετία.
«Σε αυτή την ηλικία έχουμε καταφέρει πράγματα. Τώρα μπορούμε να εστιάσουμε στον εαυτό μας. Έχουμε καλούς φίλους, μπορούμε να κάνουμε πράγματα για εμάς. Πλέον, η πρόοδος της επιστήμης βοηθά τη γυναίκα», είπε η κα. Ρήγα.
Η σεξουαλική δυσλειτουργία κατά την εμμηνόπαυση
«Σχεδόν όλες οι γυναίκες θα βιώσουν κάτι τέτοιο. Μαζί τους επηρεάζεται και ο σύντροφός τους. Μιλήστε για όσα σας συμβαίνουν. Οι επιστήμονες λενε: Use it or loose it. Η γυναίκα σε αυτή την ηλικία αποφεύγει τη σεξουαλική επαφή. Όταν μπούμε σε αυτή την ηλικία και βιώσουμε μια τέτοια κατάσταση, πρέπει να μιλήσουμε με τον γιατρό μας. Υπάρχουν λύσεις για να διατηρήσουμε την υγεία της περιοχής».
Γιατί είναι σημαντικό να μιλάμε για αυτό
«Είναι πολύ σημαντικό να μιλάμε. Να στηρίζουμε η μία την άλλη. Το μότο που έχω στη ζωή μου είναι να μην παύουμε ποτέ να ονειρευόμαστε. Έτσι θα παραμείνουμε δυνατές», είπε η κα. Καβογιάννη κλείνοντας.
15:30
Για την Ηγεσία σε περιόδους αλλαγής συνομίλησαν οι Λένα Πλαΐτη, γενική διευθύντρια επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων, Παπαστράτος και η Τίνα Μανδηλαρά, δημοσιογράφος στο Πρώτο Θέμα και εστίασαν στο πώς μπορούν οι γυναίκες να κάνουν το αόρατο ορατό.
15:00
Φτιάχνοντας ομάδες με γνώμονα τη συμπερίληψη και το σεβασμό στη διαφορετικότητα
Σπυριδούλα Δρακοπούλου, regional SEED Manager, Google & # Greece IamRemarkable lead. Βικτωρία Καλφάκη, head of Public Sector Greece & Cyprus, Google Cloud. Φωτεινή Μπαμπανάρα, country head of IM communications & engagement, Novartis Hellas. Συντονισμός: Βελίκα Καραβάλτσιου, δημοσιογράφος MEGA
15:20
Βιώσιμες πόλεις και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
Ελπίδα Φιλιππίδου, marketing & PR manager Porsche Hellas. Σοφία Δήμτσα, διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας ΔΕΗ Α.Ε. Πέννυ Δάλκου, youth Ambassador, #ClimateofChange, ActionAid Hellas. Συντονισμός: Ανδρονίκη Κολοβού, editor in chief travel.gr
15:35
Διάλειμμα για καφέ και δικτύωση
16:00
Η ομορφιά στην πρώτη γραμμή της κοινωνικής αλλαγής
Tόνια Γεωργιάδη, General Manager L’Oréal Luxe. Παυλίνα Βουλγαράκη, YSL Beauty Ambassador, Abuse Is Not Love. Νίκη Μάντσιου, υπεύθυνη οργάνωσης & προγράμματος W.I.N. Hellas. Συντονισμός: Μία Κόλλια, δημοσιογράφος
16:15
Be Your best: Η ομορφιά κάνει πράξη τα επαγγελματικά όνειρα των γυναικών
Μαρία Κοράλη, γενική διευθύντρια επαγγελματικών προϊόντων L’ Oréal Hellas. Πηνελόπη Θεοδωρακάκου, συνιδρύτρια του οργανισμού Women On Top, personal and business coach. Συντονισμός: Νεφέλη Λυγερού, δημοσιογράφος
16:30
Bold initiative: στηρίζοντας τις επιχειρηματίες που τολμούν
Brune Failliot, international communication director Veuve Clicquot Bold Conversations. Σε συζήτηση με την Πηνελόπη Θεοδωρακάκου, συνιδρύτρια του οργανισμού Women On Top, Personal and Business Coach
16:45
Διάλειμμα για καφέ και δικτύωση
17:00
Κάθε μέρα ένα νέο ξεκίνημα
Brooke Shields, ηθοποιός, μοντέλο, CEO Beginning is Now. Σε συζήτηση με τη Γαλάτεια Λασκαράκη
17:30
Αποχαιρετιστήριο κοκτέιλ by Veuve Clicquot
Πηγή:marieclaire.gr