Το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε «οδηγό» με ερωτήσεις και απαντήσεις για τις συμπράξεις Ελληνικών και Αμερικανικών Πανεπιστημίων.
Σε αυτόν τον «οδηγό», αναφέρονται μεταξύ άλλων από το υπουργείο Παιδείας τα «οφέλη της διεθνοποίησης των ΑΕΙ» για φοιτητές, καθηγητές, ερευνητές, πανεπιστήμια και τη χώρα μας συνολικά.
Ποια τα οφέλη της διεθνοποίησης των ΑΕΙ;
Για τους φοιτητές μας: Με την δημιουργία από κοινού προγραμμάτων σπουδών και συνδιδασκαλία με καθηγητές του εξωτερικού, οι φοιτητές μας αποκτούν πρόσβαση σε παγκόσμιου φήμης πανεπιστήμια χωρίς να απαιτείται να μεταναστεύσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά και προσωπικά για τις οικογένειές τους.
Επίσης, το νέο νομικό πλαίσιο έχει ξεκάθαρα οφέλη για τους φοιτητές μας που επιθυμούν να αποκτήσουν εμπειρίες στο εξωτερικό, καθώς διευκολύνει τη σύναψη συνεργασιών, όπως για παράδειγμα η συμφωνία του EKΠΑ με το Υale για δωρεάν παρακολούθηση μαθημάτων (που προσμετρώνται προς την απόκτηση πτυχίου) για μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς φοιτητές.
Για τους καθηγητές και ερευνητές μας: Επωφελούνται από την δημιουργία ακαδημαϊκών και ερευνητικών συμπράξεων, αποκτώντας πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία και πόρους όπως εργαστήρια και βιβλιοθήκες. Η ίδρυση κοινών ερευνητικών κέντρων με πανεπιστήμια του εξωτερικού διευρύνει τις δυνατότητες των καθηγητών και ερευνητών μας σε νέους καινοτόμους τομείς, όπως για παράδειγμα η Ιατρική Ακριβείας ή η Περιβαλλοντολογική Υγεία.
Τέτοιου είδους συμπράξεις μπορούν να οδηγήσουν σε στενότερες συνεργασίες, αυξάνοντας τον αριθμό ακαδημαϊκών δημοσιεύσεων από κοινού και την αύξηση στον αριθμό έτερο-αναφορών των καθηγητών και ερευνητών μας.
Επίσης, η δημιουργία κοινών ερευνητικών κέντρων, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για επισκέπτες καθηγητές και ερευνητές, θα συντελέσουν στην προσέλκυση τόσο Ελλήνων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό όσο και ξένων επιστημόνων, αναχαιτίζοντας τη μάστιγα του brain drain.
Για τα Πανεπιστήμιά μας: Θα επωφεληθούν σε όλα τα επίπεδα, μεταξύ των οποίων με σημαντική εισροή εσόδων από φοιτητές εξωτερικού – υπολογίζεται, για παράδειγμα, ότι τα έσοδα από τα δίδακτρα από μόνο ένα αγγλόφωνο προπτυχιακό πρόγραμμα ιατρικής αγγίζουν τα 4 εκ. ευρώ για έναν κύκλο σπουδών.
Τα έσοδα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν προς την αναβάθμιση υποδομών, όπως για παράδειγμα στην ανέγερση/ανακαίνιση φοιτητικών εστιών, αθλητικών εγκαταστάσεων, βιβλιοθηκών, και εργαστηρίων. Σε επίπεδο κύρους και διεθνούς προβολής, τα πανεπιστήμιά μας αποκτούν τη θέση που τους αρμόζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη, όπως αποδεικνύεται και από συνεργασίες με κορυφαία ιδρύματα όπως το Harvard, Yale, Princeton, και Columbia.
Για τη χώρα μας: Τα οφέλη είναι πολλαπλά τόσο στο οικονομικό όσο και γεωπολιτικό επίπεδο. Οικονομικά, η εισροή ξένων φοιτητών στην Ελλάδα αποτελεί πηγή εισοδήματος – και όχι μόνο κατά την τουριστική περίοδο.
Γεωπολιτικά, η Παιδεία και ο Πολιτισμός αποτελούν δυο από τις πιο σημαντικές συνιστώσες στο διπλωματικό οπλοστάσιο της χώρας μας και η έμπρακτη εμβάθυνση σχέσεων συνεργασίας με τους παγκόσμιους ηγέτες της επιστήμης και της διανόησης θα συνδράμουν στην περαιτέρω διεθνής ενδυνάμωση της χώρας μας και τις σχέσεις φιλίας με άλλους λαούς.
Ποιος είναι ο στόχος της ίδρυσης Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης στην Αθήνα;
Σε ποιους απευθύνεται η νέα συνεργασία μεταξύ ΕΚΠΑ και Yale;
Γιατί είναι κατάλληλη στιγμή για 30 Πανεπιστήμια της Αμερικής να έρθουν στην Ελλάδα;
Επειδή η ελληνική κυβέρνηση έχει θέσει τη διεθνοποίηση της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην κορυφή της μεταρρυθμιστικής της ατζέντας.
Επειδή το Υπουργείο Παιδείας έχει αναλάβει τολμηρές νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση της δημιουργίας προγραμμάτων ξένων γλωσσών, διεθνών συνεργασιών, κοινών και διπλών πτυχίων, θερινών και χειμερινών προγραμμάτων, κοινών ερευνητικών κέντρων, μεταξύ άλλων.
Επειδή βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό υψηλό στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, με ισχυρή πολιτική βούληση και από τις δύο πλευρές να προωθήσουμε ισχυρότερες και βαθύτερες συνεργασίες μεταξύ των πανεπιστημίων μας.
Επειδή, τα τελευταία τρία χρόνια, η νέα αυτή κατεύθυνση έχει αγκαλιαστεί ενθουσιωδώς από τα πανεπιστήμια της Ελλάδας και των ΗΠΑ.
Ποια Πανεπιστήμια επισκέφτηκαν τη χώρα μας και τι περιλαμβάνει η επίσκεψή τους;
Από τα ιδρύματα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό, εκπρόσωποι από τα παρακάτω 30 θα επισκεφθούν τη χώρα μας στις αρχές Νοεμβρίου, στο πλαίσιο επίσημης επίσκεψης για την διεύρυνση και εμβάθυνση των συνεργασιών τους με Ελληνικά ΑΕΙ:
1. California Polytechnic State University
2. Carnegie Mellon University
3. Columbia University
4. George Mason University
5. Harvard University
6. Indiana University
7. Johns Hopkins University
8. Joliet Junior College
9. Lehigh University
10. Michigan State University
11. Ohio Northern University
12. Princeton University
13. Roger Williams University
14. Rutgers University
15. Stockton University
16. Tufts University
17. University of Alabama
18. University of California, Berkeley
19. University of Cincinnati
20. University of Delaware
21. University of Illinois at Urbana-Champaign
22. University of Kentucky
23. University of South Alabama
24. University of Southern California, Viterbi School of Engineering
25. University of Texas – Health Science Center
26. Wayne State University
27. Widener University
28. William & Mary
29. Yale University
30. York College of Pennsylvania
Κατά την παραμονή των εκπροσώπων των Αμερικανικών Ιδρυμάτων στη χώρα μας –διάρκειας μιας εβδομάδας– επισκέπτονται, ανά ομάδες, το σύνολο των ελληνικών Πανεπιστημίων για την περαιτέρω ενίσχυση συνεργασιών όχι μόνο με ΑΕΙ μεγάλων αστικών κέντρων, αλλά και περιφερειακών.
Κατά την παραμονή τους, συμμετέχουν σε εξιδεικευμένα σεμινάρια και συναντήσεις με Ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ θα πραγματοποιηθούν και επίσημες δεξιώσεις προς τιμήν τους.
Στόχος του εγχειρήματος είναι η συνολική ανάδειξη της χώρας και των Πανεπιστημίων της χώρας ως κορυφαίο ακαδημαϊκό προορισμό παγκόσμιας εμβέλειας που προσφέρεται τόσο για την παρακολούθηση υψηλού επιπέδου σπουδών όσο και για την διεξαγωγή καινοτόμου έρευνας.
Πηγή:dikaiologitika.gr