Αισιόδοξα είναι τα πρώτα μηνύματα για την επόμενη τουριστική περίοδο, ενώ η φετινή χρονιά ολοκληρώνεται σύντομα με θετικό επίσης απολογισμό. Ο πόλεμος στη πάντως δεν φαίνεται να επηρεάζει την επιθυμία των Ισραηλινών να ταξιδέψουν στην Ελλάδα.
Με θετικό απολογισμό ολοκληρώνεται η τουριστική σεζόν του 2023 σχεδόν στο σύνολο των τουριστικών προορισμών της χώρας, ενώ τα πρώτα σημάδια για το 2024 δείχνουν να είναι επίσης θετικά. Την ίδια ώρα ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς, είναι ουσιαστικά «στη γειτονιά μας», προκαλώντας προβληματισμό και ανησυχία στον τουριστικό κόσμο, τόσο για την αστάθεια στην περιοχή, όσο και για τους τουρίστες από το Ισραήλ που αποτελούν την πιο ανερχόμενη αγορά για την Ελλάδα. Στοιχεία όμως δείχνουν ότι οι Ισραηλινοί τουρίστες δεν χάνουν το ενδιαφέρον τους για τη χώρα μας.
Τα επίσημα στοιχεία από τα 16 διεθνή αεροδρόμια της χώρας, δείχνουν ότι ο Σεπτέμβριος ήταν ένας ιδιαίτερα καλός μήνας τόσο στην κίνηση εξωτερικού όσο και εσωτερικού, με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη να κρατούν για ακόμη ένα μήνα «τα ηνία» σε επιδόσεις. Με εξαίρεση τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, που κινήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν αρνητικά σε αφίξεις και η Σκιάθος είχε επίσης μείωση επιβατικής κίνησης το μήνα που μας πέρασε, λόγω των καταστροφικών πλημμυρών που έπληξαν το νησί και τις ακυρώσεις των πτήσεων για αρκετές ημέρες.
Στην Αθήνα, οι τουρίστες κάνουν εμφανή την παρουσία τους, με τα στοιχεία από το Ελ. Βενιζέλος να επιβεβαιώνουν την μεγάλη άνοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία η επιβατική κίνηση κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου 2023 ανήλθε σε 3 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16,3% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2022, αλλά και αυξημένη κατά 11,8% σε σχέση με το προπανδημικό έτος 2019. Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 14,6% και 17,2% αντίστοιχα. Σε σύγκριση με το 2019, τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και οι διεθνείς επιβάτες παρουσίασαν άνοδο κατά 16,3% και 9,9% αντίστοιχα. Συνολικά, κατά τους εννέα πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 21,68 εκατ., αυξημένη κατά 25,7% σε σύγκριση με το 2022.
Η Θεσσαλονίκη κατάφερε τελικά φέτος να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα που έζησε πέρυσι, με το αεροδρόμιο της να υποδέχεται και το Σεπτέμβρη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης από το εξωτερικό κατά 15,6%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Πάνω και η Κρήτη, η Κέρκυρα και η Ρόδος το Σεπτέμβρη
Με άνοδο που πλησίασε το 5% και σχεδόν 550.000 αφίξεις ξένων τουριστών, ολοκληρώθηκε ο Σεπτέμβριος για την Κρήτη και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, σε σχέση πάντα με πέρυσι, ενώ και τα Χανιά σημείωσαν άνοδο κατά 9,9% στη συνολική κίνηση εξωτερικού. Η Κέρκυρα επίσης είχε άνοδο της κίνησης από το εξωτερικό κατά 9,5% το μήνα που μας πέρασε σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του ’22, ενώ και η Ρόδος κατάφερε αύξηση κατά 5,2%.
Μειωμένη ήταν η συνολική επιβατική κίνηση από το εξωτερικό το Σεπτέμβριο για τη Σαντορίνη κατά -14,7% και για τη Μύκονο στο -4,2%.
Ο Οκτώβρης δείχνει να κινείται ικανοποιητικά και ανοδικά για όλους τους προορισμούς που παραμένουν ανοικτοί, ενώ Κρήτη και Ρόδος φαίνεται να παρατείνουν τη σεζόν τους μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου.
Μεγάλη αισιοδοξία για το 2024
Οι πρώτες ενδείξεις για την τουριστική σεζόν του 2024 είναι αισιόδοξες, με τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή να φέρνει μεγάλες προκλήσεις στην περιοχή, κάποιες από τις οποίες μπορεί να ευνοήσουν τον τουρισμό στη χώρα μας και άλλες να τη βλάψουν. Μιλώντας στο NEWS 24/7 ο Μιχάλης Βαμιεδάκης πρόεδρος Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος των Allsun Hotels και σύμβουλος ανάπτυξης του Danaos Travel, τονίζει ότι για την τουριστική σεζόν του 2024 υπάρχει και πάλι μια μεγάλη αισιοδοξία, κυρίως από την πλευρά των tour operators.
«Αισιόδοξοι είναι και οι ξενοδόχοι, οι οποίοι «πήραν το μάθημα τους» μέσα στο 2023 και έτσι οι αυξήσεις για του χρόνου είναι σε φυσιολογικά επίπεδα και κυμαίνονται στο 5-6% και αφορούν κυρίως σε καταλύματα που αναβάθμισαν το προϊόν τους», εξηγεί. Όπως λέει η μεγάλη αισιοδοξία των tour operators πηγάζει από διάφορους λόγους, όπως το γεγονός ότι ο καθένας από αυτούς θέλει να πάρει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, όπως συμβαίνει με τη Γερμανία και τη Γαλλία, δύο αγορές που δεν έχουν μονοπωληθεί, όπως τη Βρετανία που κυριαρχούν δύο μεγάλοι παίχτες.
«Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος προγραμματισμός από αεροπορικές θέσεις και ξενοδοχειακά κρεβάτια, ο οποίος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να εκπληρωθεί σε απόλυτα νούμερα. Κάποια στιγμή κάποιος θα πρέπει να υπαναχωρήσει και να αναθεωρήσει τον σχεδιασμό του. Αυτό όμως είναι θετικό, γιατί δείχνει μια μεγάλη δυναμική για την Ελλάδα», τονίζει ο κ. Βαμιεδάκης.
«Η χώρα μας συνεχίζει από κάθε άποψη να αποτελεί ένα δυνατό παίχτη στη Μεσόγειο, έχοντας αναβαθμίσει πολύ τις ιδιωτικές υποδομές, οι οποίες πλέον είναι οι καλύτερες με διαφορά στη νότιο-ανατολική Μεσόγειο, σε αντίθεση όμως με τις δημόσιες υποδομές όπου πάσχουμε σημαντικά. Οι μεγάλοι tour operators και οι πελάτες τους εμπιστεύονται την Ελλάδα, η οποία συνεχίζει να αποτελεί ένα παράγοντα σταθερότητας και ανταγωνιστικότητας. Πιο ανταγωνιστική από την Ισπανία και πιο σταθερή από την Τουρκία και τη Βόρεια Αφρική», καταλήγει ο κ. Βαμιεδάκης.
Ο Δημήτρης Χαριτίδης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός του tour operator TEZ TOUR Greece μιλώντας στο NEWS 24/7, τονίζει ότι ίσως είναι ακόμη νωρίς για ασφαλείς εκτιμήσεις για την επόμενη τουριστική σεζόν, όμως η αγορά εκτιμά ότι θα είναι μια καλή χρονιά όπως είναι και το 2023 και ίσως ακόμα καλύτερη. «Προσωπικά σε σχέση με τη σεζόν του 2024, κάποιες ενδείξεις με προβληματίζουν καθώς παρατηρούμε ότι συνεχίζουν οι αυξήσεις στις τιμές των ξενοδοχείων και των αεροπορικών εισιτηρίων. Κατά συνέπεια θα αυξηθεί και πάλι η τιμή του πακέτου και σε συνδυασμό με την αύξηση του πληθωρισμού αλλά και τις πολιτικές και γεωπολιτικές αστάθειες δεν μπορούμε να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα για του χρόνου», εξηγεί ο κ. Χαριτίδης. Ο ίδιος δηλώνει προβληματισμένος για το θέμα του φόρου διαμονής, τονίζοντας ότι η αύξηση είναι μεγάλη και οριζόντια για όλα τα ξενοδοχεία ανάλογα με την κατηγορία τους.
«Ένα πεντάστερο στο κέντρο του Συντάγματος με τις τιμές που χρεώνει στο δωμάτιο του, που είναι υψηλές, ο πελάτης του δεν θα ενοχληθεί από το φόρο των 10 ευρώ την ημέρα. Όμως ένα «εμπορικό» ξενοδοχείο 5 αστέρων, σε καλοκαιρινούς προορισμούς όπως στην Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα, που οι τιμές των δωματίων κυμαίνονται στην χαμηλή ειδικά περίοδο από 150-200 ευρώ, τα 10 ευρώ επιβαρύνουν σημαντικά. Αυτό δεν έχει ληφθεί υπόψη και έχουμε ήδη ερωτήσεις από συνεργάτες μας στο εξωτερικό που μας ρωτούν αν υπάρχει πιθανότητα ο φόρος αυτός να μειωθεί, ή ακόμα και να καταργηθεί όπως γίνεται τελευταία σε αρκετές χώρες», σημειώνει ο κ. Χαριτίδης.
Ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή ταλανίζει τον τουρισμό
Ενώ οι εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή κλιμακώνονται, ο τουρισμός θα έχει και πάλι κερδισμένους και χαμένους. Η χώρα μας αναγνωρίζει από φέτος την αγορά του Ισραήλ ως την πιο ανερχόμενη με σχεδόν ένα εκατομμύριο τουρίστες να περνούν τις διακοπές τους σε διάφορους ελληνικούς προορισμούς. Όπως επισημαίνει ο κ. Βαμιεδάκης μιλώντας για το Ισραήλ, «είναι μια πολύ δυναμική αγορά, που δυστυχώς στο τέλος της σεζόν είχε ένα απότομο τέλος, λόγω του πολέμου με τη Χαμάςκαι ευχή όλων είναι να αποκατασταθεί αυτή η αναταραχή μέσα στο χειμώνα και να συνεχισθεί η δυναμική αυτής της για τη χώρα μας». Όπως εξηγεί, για τους ισραηλινούς αυτή η κατάσταση δεν είναι άγνωστη, ώστε να μπορούν να ανακάμπτουν γρήγορα μετά από κάποιο συμβάν. Πάντως όπως τονίζει, αυτή η εικόνα σήμερα επηρεάζει ιδιαίτερα την αγορά της Αιγύπτου, που είχε ανοδική πορεία φέτος και καθώς είναι μια χώρα που αποτελεί τον «αιμοδότη» για πολλούς tour operator κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ίσως επηρεάσει αρνητικά κάποιους που δεν είναι οικονομικά σταθεροί.
Υψηλή ζήτηση της Ελλάδας από Ισραήλ
Εντυπωσιακά είναι πάντως τα στοιχεία της ζήτησης από το Ισραήλ για διακοπές στη χώρα μας, όπως καταγράφονται μετά την επίθεση της Χαμάς. Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις και τα στοιχειά από το Market Insight της εταιρείας OTA Insight το οποίο είναι παγκοσμίως το πρώτο εργαλείο που αντιλαμβάνεται την πρόθεση κράτησης στον προορισμό σε πραγματικό χρόνο, στις αναζητήσεις πτήσεων για σήμερα Δευτέρα 16 Οκτωβρίου το Ισραήλ βρίσκεται ακόμα ανάμεσα στις χώρες από όπου οι εν δυνάμει ταξιδιώτες ψάχνουν να πετάξουν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκη και μάλιστα υψηλά στην κατάταξη, αφού βρίσκονται στην 4η θέση.
Όσο αφορά την Αθήνα, τα στοιχεία δείχνουν για τη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου ότι η ζήτηση με μεγάλα κεντρικά ξενοδοχεία της Αθήνας, οι αναζητήσεις πτήσεων προέρχονται από το Ισραήλ. Η πρόθεση αυτή επιβεβαιώνεται καθώς το Ισραήλ βρίσκεται στην 3η θέση των αναζητήσεων για ξενοδοχεία και διαμονή. Μια ημέρα μετά την εισβολή της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου είχε υποχωρήσει η πρόθεση κράτησης και το Ισραήλ από την τρίτη θέση του τοπ 10 έπεσε στην 5η. Σύμφωνα με την ανάλυσης της OTA Insight, ακόμη και σε ημερομηνίες κοντά στην πρωτοχρονιά το Ισραήλ παραμένει μέσα στις αγορές που ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα, αλλά δε βρίσκονται στις τοπ 10 αγορές που ψάχνουν πτήσεις.