Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συγκρότησε ειδική ομάδα εργασίας για να επανεξετάσει αλλά και να επικαιροποιήσει το ισχύον καθεστώς με τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων, να διατυπώσει απόψεις σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, να επεξεργαστεί και να μελετήσει τις νέες τεχνολογικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις καθώς και τους όρους, προϋποθέσεις και κριτήρια διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η ομάδα εργασίας θα επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης και θα καταθέσει προτάσεις αναμόρφωσης για τα τέλη κυκλοφορίας.
Παράλληλα η ομάδα εργασίας θα μελετήσει τα συστήματα τελών κυκλοφορίας οχημάτων που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και θα παρουσιάσει ένα πρώτο σχέδιο προτάσεων μέσα στο Σεπτέμβριο.
Με το τωρινό καθεστώς, υπάρχουν αρκετές διαφορές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα) ενώ προβλέπεται πλήρης απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Τα σενάρια για τα παλαιότερα οχήματα
Αρμόδιες πηγές αφήνουν ανοικτό το σενάριο να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα οδηγήσει στη διαφοροποίηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, κυρίως με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με την υιοθέτηση συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και των ηλεκτρικών, των υβριδικών και των plug in οχημάτων.
Αλλαγές στα πρόστιμα
Να σημειωθεί πως η ομάδα εργασίας θα εξετάσει και σενάρια αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, που μετά το πέρας της προθεσμίας, αυξάνονται στο διπλάσιο της αξίας.
Στόχος της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Πότε έρχονται τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα
Εντός των επόμενων ημερών έρχεται διάταξη – ανάσα για χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που θέλουν να τα βγάλουν ξανά στους δρόμους αλλά τα έχουν θέσει ψηφιακά σε ακινησία, που θα επιτρέπει την πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να θέσει σε λειτουργία από αρχές Απριλίου την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ όπου θα μπορούν να προχωρούν σε άρση της ακινησίας και να πληρώνουν τέλη με τον μήνα.
Η νομοθετική διάταξη πρόκειται να δώσει την δυνατότητα στους ιδιοκτήτες, για άλλη μία χρονιά, να πληρώνουν αναλογικά τέλη, μόνο για το διάστημα εκείνο κατά το οποίο θα βρίσκονται σε κυκλοφορία και όχι για όλη τη χρονιά και βρίσκεται ήδη υπό κατάρτιση προκειμένου να προωθηθεί προς ψήφιση άμεσα.
Το εν λόγω μέτρο προβλέπει ότι εάν κάποιος θέλει να επανακυκλοφορήσει για ένα μήνα το όχημα θα πληρώσει το 1/12 των τελών, για δύο μήνες τα 2/12, για τρεις μήνες τα 3/12 και ούτω καθεξής.
Παραδείγματα για τα τέλη κυκλοφορίας
- Ιδιοκτήτης με ΙΧ 2.000 κυβικών εκατοστών έχει συνολικό κόστος τελών κυκλοφορίας 615 ευρώ. Εάν η άρση ακινησίας γίνει για 5 μήνες, τότε θα καταβάλλει 256,25 ευρώ, ενώ για 7 μήνες θα πληρώσει 358,75 ευρώ.
- Ιδιοκτήτης ΙΧ με ετήσια τέλη κυκλοφορίας 300 ευρώ που θέλει να άρει την ακινησία ου οχήματος για τρεις μήνες θα πληρώσει 75 ευρώ.
- Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με ετήσια τέλη 500 ευρώ που θέλει να το θέσει εκ νέου σε κυκλοφορία για τρεις μήνες θα πρέπει να καταβάλλει 125 ευρώ.