O Ανδρέας Γραμματικογιάννης, Αντιδήμαρχος Υποδομών του Δήμου Αθηναίων μιλά
στους atticatimes.gr και την Οικονομική Αναλύτρια Δάφνη Γρηγοριάδη για τα έργα που βρίσκονται σε προτεραιότητα. «Ψηλά στην λίστα των προτεραιοτήτων αποτελεί η απόδοση περισσότερου χώρου στους πεζούς, με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων όπου είναι εφικτό, τη μείωση των εμποδίων και των επικινδυνοτήτων στους κοινόχρηστους χώρους και τα πεζοδρόμια». Παράλληλα δρομολογούνται νέα έργα για την βελτίωση της
προσβασιμότητας και της οδικής ασφάλειας.
Ποια είναι τα κύρια έργα υποδομής που σχεδιάζετε για την Αθήνα κατά τη διάρκεια της θητείας σας;
Α.Γ.: Ο βασικός στόχος περιγράφεται με δυο λέξεις «Ασφάλεια Παντού». Η ασφάλεια
διαπερνά οριζόντια μια μεγάλη γκάμα παρεμβάσεων στην καθημερινότητα των πολιτών.
Βασικός στόχος είναι η βελτίωση του συνόλου των υποδομών της πόλης (φωτισμού,
ομβρίων κτλ), έργο αφανές αλλά εξαιρετικά σημαντικό για την αξιοπιστία των υπηρεσιών
που παρέχει ο δήμος. Άμεσα ξεκινάνε οι διαδικασίες για την δημιουργία δικτύου φόρτισης
ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τα έργα για την ανάπλαση της Βαρβακείου, ενός σημείου
με ιδιαίτερο συμβολισμό και αξία. Ψηλά στην λίστα των προτεραιοτήτων αποτελεί η
απόδοση περισσότερου χώρου στους πεζούς, με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων όπου είναι
εφικτό, τη μείωση των εμποδίων και των επικινδυνοτήτων στους κοινόχρηστους χώρους και
τα πεζοδρόμια.
Το αμέσως επόμενο διάστημα στο πλαίσιο των συμμετοχικών δημοκρατικών διαδικασιών
που προωθούμε, θα θέσουμε σε διαβούλευση τους προτεινόμενους δρόμους προς
πεζοδρόμηση, ώστε οι πολίτες να επιλέξουν ψηφίζοντας ανά διαμέρισμα ποιες περιοχές
επιθυμούν κατά προτεραιότητα να πεζοδρομηθούν και να αναπτυχθούν πράσινες
διαδρομές για τη μείωση της αισθητής θερμοκρασίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής
των κατοίκων.
Ήδη o δήμος αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο δίκτυο δημόσιων βρυσών, ξεκινώντας με
40 σημεία και στη συνέχεια, να προχωρήσει σε περεταίρω επέκταση του δικτύου. Στη
μελέτη που ολοκληρώθηκε πρόσφατα αναζητήθηκαν τα καλύτερα σημεία από πλευράς
επισκεψιμότητας και δημοφιλίας, όπως πλατείες, πεζόδρομοι, πάρκα, αλλά και τουριστικά
μέρη. Από τις 40 βρύσες οι περισσότερες θα βρίσκονται στο κέντρο της πόλης για
παράδειγμα στο Κουκάκι, στο Πεδίον του Άρεως, στον Σταθμό Λαρίσης, στο εμπορικό
τρίγωνο, στου Ψυρρή, στο Κολωνάκι και τα Ιλίσια. Οι υπόλοιπες 24 θα βρίσκονται στις
άλλες έξι δημοτικές ενότητες. Με την παροχή δωρεάν νερού θα μειωθούν οι ποσότητες των πλαστικών μπουκαλιών που καταναλώνονται και απορρίπτονται στον δήμο, άρα και τα
σκουπίδια. Επομένως πρόκειται για ένα μέτρο χρήσιμο και περιβαλλοντικά και οικονομικά.
Παράλληλα δρομολογούνται νέα έργα για την βελτίωση της προσβασιμότητας και της
οδικής ασφάλειας (φτιάχνονται ήδη πεζοδρόμια και ράμπες σε πολλές περιοχές της
Αθήνας, Σοφοκλέους, Μικράς Ασίας κτλ) ενώ το νέο τεχνικό πρόγραμμα έχει ένα πολύ
μεγάλο προϋπολογισμό για νέα έργα ασφαλτοστρώσεων.
Προτεραιότητα αποτελεί και η βελτίωση της εικόνας των σχολείων και η αποκατάσταση της
σχέσης εμπιστοσύνης με την σχολική κοινότητα. Επενδύουμε στην έννοια της πρόληψης
στα σχολικά κτίρια, δημιουργούνται ομάδες ταχείας επέμβασης για επείγουσες
παρεμβάσεις στα σχολεία, παράλληλα με μεγάλες εργολαβίες επισκευών και ενεργειακών
αναβαθμίσεων. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν η βελτίωση των αύλειων χώρων και η βελτίωση
της προσβασιμότητας στα σχολικά κτίρια.
Αναφορικά με τις αναπλάσεις, ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στην πλατεία Αγίας Ειρήνης
και στην πλατεία Θεάτρου. Ακολουθούν η πλατεία Αγίων Θεοδώρων, η πλατεία Καρύτση
και προγραμματίζονται τα έργα στην πλατεία Μαδρίτης, την πλατεία Φειδά, την πλατεία
Ηούς, τον πεζόδρομο της Ερμού και άλλες. Βασικός στόχος είναι οι παρεμβάσεις να
στοχεύουν σε γειτονιές και πάρκα περιμετρικά του κέντρου που έχουν σημαντική εικόνα
εγκατάλειψης. Οι αναπλάσεις θα έχουν βιοκλιματικό πρόσημο, υλικά ανθεκτικά και ψυχρά,
με συστήματα μείωσης της απορροής, στοιχεία νερού και πολύ πράσινο.
Μπορεί να γίνει κάτι για την αποσυμφόρηση της κίνησης στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας; Οι υπάρχουσες υποδομές δεν επαρκούν, ενώ η έλλειψη θέσεων στάθμευσης για οχήματα και τουριστικά λεωφορεία δημιουργεί προβλήματα.
Α.Γ.: Η λύση στο πρόβλημα είναι σύνθετη και προϋποθέτει σταδιακό κυκλοφοριακό
ανασχεδιασμό με δραστικό περιορισμό των οχημάτων και απελευθέρωση δημόσιων χώρων
για ανθρώπινες συνθήκες ζωής.
Η μετάβαση από την καθημερινότητα της αυτοκίνησης προς ένα πιο ολοκληρωμένο και
βιώσιμο σύστημα μετακίνησης και αστικών μεταφορών απαιτεί χρόνο, υπομονή και
διάθεση για αλλαγή. Στόχος μας προφανώς και είναι να «κατεβάσουμε ταχύτητα» στην
εξάρτηση από τα αυτοκίνητα, όμως αυτό θα επιτευχθεί με την ανάπτυξη περισσότερων και
καλύτερων ποδηλατόδρομων, την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας, την κατασκευή και
επιδιόρθωση πεζοδρομίων και πεζόδρομων, που θα ενθαρρύνουν τους πολίτες να
περπατούν περισσότερο, και τη δημιουργία ενός ασφαλούς και προσβάσιμου δημόσιου
χώρου για όλους. Σημαντικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας
θα παίξουν και τα δεκάδες ηλεκτρικά λεωφορεία που περιμένουμε να κυκλοφορήσουν στο
κέντρο της πόλης μας τους επόμενους μήνες. Αντίστοιχες συζητήσεις γίνονται και για την
καλύτερη κατανομή του ωραρίου της τροφοδοσίας των καταστημάτων για τη μείωση της
κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Επίσης, πριν από λίγες ημέρες στο δημοτικό συμβούλιο πήραμε μία πολύ σημαντική
απόφαση για τα τουριστικά λεωφορεία που ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες συμβάλλουν
στην επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της πόλης. Ειδικότερα, ένας
χώρος δίπλα στο γήπεδο του Tae Kwon Do αναμορφώνεται, ώστε να χρησιμοποιηθεί για
την στάθμευση τουριστικών λεωφορείων μετά την αποβίβαση και πριν την επιβίβαση των τουριστών στην Αθήνα, καθημερινά από τις 09:00 έως τις 14:00. Η τοποθεσία αυτή
προσφέρει γρήγορη πρόσβαση στο ιστορικό κέντρο της πόλης των Αθηνών, μέσω της
Λεωφόρου Συγγρού, ενώ το μέγεθος του χώρου δύναται να φιλοξενήσει ικανό αριθμό
τουριστικών λεωφορείων.
Η παραχώρηση του υπαίθριου χώρου εντός του πάρκινγκ Αεροπορίας από την “Εταιρεία
Ακινήτων Δημοσίου” Α.Ε. (ΕΤΑΔ Α.Ε.) στον Δήμο Αθηναίων θα ισχύσει έως τις 30 Οκτωβρίου 2024 και αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην βελτίωση της κυκλοφορίας στο κέντρο της, στην αποσυμφόρηση των θέσεων στάθμευσης και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστικών ρευμάτων δημιουργώντας, με τον τρόπο της, υπεραξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας.
Πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε την ανθεκτικότητα των υποδομών της Αθήνας έναντι
ακραίων καιρικών φαινομένων;
Α.Γ.: Η ανθεκτικότητα των υποδομών αποτελεί σύνθετη πρόκληση και εξαιρετικά σημαντική
στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Ο δήμος της Αθήνας έχει ήδη
ξεκινήσει αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή της Ριζούπολης ενώ το επόμενο διάστημα θα
δημοπρατηθούν αντίστοιχα έργα στον Κολωνό και στον Λυκαβηττό, περιοχές με έντονα
προβλήματα κατά το παρελθόν.
Ξεκινούν παράλληλα μελέτες για την συνολική αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης με
έργα που θα εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό και θα
δημιουργήσουν μια ομπρέλα προστασίας στην πόλη.
Παράλληλα δρομολογούνται και έργα ήπιων παρεμβάσεων με χρήση φυσικών υλικών
φιλικών στο περιβάλλον που θα συμβάλουν στην μείωση των πλημμυρικών αιχμών και θα
έχουν σημαντικό θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο.
Ακραίο καιρικό φαινόμενο για την πόλη αποτελεί πλέον και η αύξηση της αισθητής
θερμοκρασίας. Ο στόχος της φύτευσης 5.000 δένδρων κατ’ έτος, (2000 από τα οποία έχουν
ήδη φυτευτεί), η αύξηση των πεζοδρομήσεων και των πράσινων διαδρομών, η δημιουργία
περισσότερων δημόσιων κοινόχρηστων χώρων και η αύξηση της σκίασης είναι στρατηγικές
επιλογές της νέας δημοτικής αρχής που σταθερά εντάσσονται στην καθημερινότητα των
πολιτών της πρωτεύουσας.
Αναφορικά με το νέο πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Τομής και Εκσκαφής Κοινόχρηστων Χώρων στην Αθήνα που τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία, πώς προχωρά, ποια είναι η τρέχουσα εικόνα;
Α.Γ.: Το πληροφοριακό σύστημα για τις άδειες τομής πού πρόσφατα μπήκε σε λειτουργία
αποτελεί μια σημαντική ψηφιακή μεταρρύθμιση καθώς προσφέρει έναν εύκολο και
αποτελεσματικό τρόπο υποβολής αιτήσεων για άδειες τομής και εκσκαφής, διεκπεραιώνοντας τα αιτήματα των επιχειρήσεων, οργανισμών και εργολαβιών, γρήγορα
και αποδοτικά, ενώ οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα υποβολής καταγγελίας αναφορικά μετυχόν κακοτεχνίες κατά την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών. Το σύστημα αυτό βρίσκεται ήδη σε λειτουργία και ήδη παρατηρείται ταχύτερη και ορθότερη εξυπηρέτηση των
διαδικασιών, ενισχύοντας παράλληλα, την αποτελεσματικότητα και τη διαφάνεια. Κατά
αυτό τον τρόπο, βελτιώνουμε την καθημερινότητά μας, συμβάλλουμε στην οργάνωση και
αναβάθμιση της πόλης