Του Κίμωνα Λογοθέτη,
Μια από τις πιο αποτελεσματικές λύσεις για την οδική ασφάλεια εφαρμόζεται πλέον στην πράξη, καθώς τους επόμενους μήνες θα εγκατασταθούν 388 κάμερες στα φανάρια της Αττικής. Οι κάμερες αυτές θα καταγράφουν τους παραβάτες οδηγούς που περνούν με κόκκινο, επιδιώκοντας να περιορίσουν μια από τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις, που συχνά οδηγούν σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το πράσινο φως για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της αναδόχου εταιρείας και της Περιφέρειας Αττικής, με το συνολικό προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε 14.382.750 ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Το έργο αυτό αναμένεται να αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες καινοτομίες στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.
Η τοποθέτηση των καμερών θα γίνει σε επιλεγμένα σημεία των διασταυρώσεων της Αττικής, με βάση τα δελτία τροχαίων ατυχημάτων. Αυτά τα σημεία είναι περιοχές με συχνά και σοβαρά ατυχήματα, τα οποία αποδίδονται συχνά στην παραβίαση των ερυθρών σηματοδοτών. Με την εγκατάσταση των καμερών, οι παραβάτες οδηγοί θα εντοπίζονται αυτόματα και θα λαμβάνουν την κλήση στο σπίτι τους.
Η πρωτοβουλία αυτή υποστηρίζεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο του έργου «Πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας». Στόχος του προγράμματος είναι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών.
Η Περιφέρεια Αττικής είχε ήδη εφαρμόσει πιλοτικά το πρόγραμμα σε δύο φανάρια στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, στη διασταύρωση με την Καλαμακίου. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, καθώς κατά μέσο όρο καταγράφονταν 17 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη ανά ώρα. Αυτή η πιλοτική εφαρμογή έδειξε ότι η χρήση καμερών στα φανάρια μπορεί να περιορίσει δραστικά την επικίνδυνη συμπεριφορά στους δρόμους.
Μαζί με την τοποθέτηση των καμερών, προβλέπεται η ανάπτυξη και η εφαρμογή ενός συστήματος λογισμικού διαχείρισης παραβάσεων, που θα συνδέεται με τις αρμόδιες αρχές. Αυτό το σύστημα θα επιτρέπει την άμεση και αυτοματοποιημένη επεξεργασία των δεδομένων από τις κάμερες και τη διανομή των προστίμων.
Το πρόστιμο για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη είναι ιδιαίτερα υψηλό, φτάνοντας τα 700 ευρώ, ενώ η άδεια οδήγησης του παραβάτη θα αφαιρείται για δύο μήνες. Η αυστηρή αυτή ποινή αποσκοπεί όχι στην τιμωρία, αλλά στην αποτροπή τέτοιων επικίνδυνων παραβάσεων.
Η εγκατάσταση των καμερών συμπίπτει με την επικείμενη διαβούλευση για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση στο τέλος του Σεπτεμβρίου. Οι αλλαγές στον ΚΟΚ θα εστιάσουν στην αυστηροποίηση των ποινών για παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.
Ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε πρόσφατα την πρόθεση της κυβέρνησης να τοποθετήσει συνολικά 1.000 κάμερες στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Οι κάμερες αυτές δεν θα περιορίζονται μόνο στην παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, αλλά θα καταγράφουν και άλλες παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα και η μη χρήση κράνους από τους μοτοσικλετιστές.
Ο Στόχος είναι η αποτροπή και όχι η τιμωρία.
Προφανώς ο στόχος των νέων μέτρων δεν είναι η είσπραξη χρημάτων από τα πρόστιμα, αλλά η ουσιαστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Το 2023, έχασαν τη ζωή τους 650 άνθρωποι από τροχαία δυστυχήματα, και τα περισσότερα από αυτά συνέβησαν εντός του αστικού ιστού. Η χρήση των καμερών αναμένεται να συμβάλλει στην αποτροπή τέτοιων περιστατικών, σώζοντας ανθρώπινες ζωές.
Η νέα αυτή εποχή για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα σηματοδοτεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια να περιοριστούν τα τροχαία δυστυχήματα, με τη χρήση της τεχνολογίας και την αυστηρή επιβολή του νόμου. Σε συνδυασμό με τις αλλαγές στον ΚΟΚ, η χώρα μας κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ασφαλέστερης κυκλοφορίας στους δρόμους.
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής αναμένονται θετικά, καθώς η ευαισθητοποίηση και η συνεχής παρακολούθηση της κυκλοφορίας θα αποθαρρύνουν τους παραβάτες και θα προάγουν μια πιο υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά.