Η Πέμπτη 24/10 ήταν μία από τις ημέρες όπου εκτός από το γνωστό κυκλοφοριακό κομφούζιο και στα δύο ρεύματα του Κηφισού, την κίνηση στην Κηφισίας που ήταν στο «κόκκινο» και το μποτιλιάρισμα στην άνοδο της λεωφόρου Συγγρού στην Αρδηττού, μεγάλες καθυστερήσεις σημειώνονταν και στην Αττική Οδό, με την εταιρεία να τις ανακοινώνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις 08.24 το πρωί.
Μέρες και ώρες αιχμής
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε η Αττική Οδός στην «Κ», παρατηρείται μια αύξηση της τάξεως του 5,5% στις διελεύσεις των οχημάτων το πρώτο εννιάμηνο του 2024 σε σχέση με το πρώτο εννιάμηνο του 2023.
Οι ώρες με το υψηλότερο επίπεδο κυκλοφορίας στην Αττική Οδό είναι το πρωί 8-9 (η πρωινή αιχμή γενικότερα προκύπτει στο διάστημα 7-10 π.μ.) και το απόγευμα 5-6 (η απογευματινή αιχμή προκύπτει γενικότερα στο διάστημα 3-7 μ.μ.). Επίσης, η Παρασκευή είναι πάντα η ημέρα με τον υψηλότερο αριθμό συνολικών διελεύσεων (εισόδων).
«Εχουμε παρατηρήσει ότι έχει αυξηθεί πάρα πολύ η κυκλοφορία των οχημάτων στην Αττική Οδό, σε σημείο που μερικές φορές το μήκος της συμφόρησης είναι αντίστοιχο με αυτό της λεωφόρου Κηφισού» σχολιάζει στην «Κ» ο Κίμων Λογοθέτης, σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο δακτύλιος είναι ένας από τους βασικούς λόγους καθώς όσοι προσπαθούν να αποφύγουν το κέντρο της Αθήνας «καταφεύγουν» στον Κηφισό, στην Αττική Οδό, στη Βάρης Κορωπίου και στην Αλίμου – Κατεχάκη.
Τα σημεία που θυμίζουν Κηφισό
Συγκεκριμένα, ο κ. Λογοθέτης σημειώνει πως στην Αττική Οδό καταγράφεται συχνά συμφόρηση στο ρεύμα προς Αεροδρόμιο, από τη Λεωφόρο Δημοκρατίας μέχρι και τον κόμβο του Αμαρουσίου (στο δαχτυλίδι).
Εντονη συμφόρηση παρατηρείται και τις πρωινές ώρες και από την απέναντι πλευρά του αυτοκινητόδρομου, στο ύψος της Δουκίσσης Πλακεντίας, με κατεύθυνση από τον Γέρακα μέχρι τα Βριλήσσια. Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στο ρεύμα προς Ελευσίνα, ενώ μόνιμο χαρακτήρα τείνουν να πάρουν πια και οι καθυστερήσεις, πέντε ως δεκαπέντε λεπτών, στην έξοδο της Αττικής Οδού για Κηφισό στο ρεύμα προς Λαμία. «Εκεί πρόκειται για κατασκευαστικό λάθος, δεδομένου ότι υπάρχει μια λωρίδα για να εισέρχονται τα οχήματα στο ρεύμα προς Λαμία» σημειώνει ο κ. Λογοθέτης.
Μονόδρομος για πολλούς κατοίκους του λεκανοπεδίου
Ο Ορφέας Καρούντζος, δρ συγκοινωνιολόγος-μηχανικός και επιστημονικός συνεργάτης του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ, χαρακτηρίζει την Αττική Οδό έναν από τους κυριότερους οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου, ο οποίος εξυπηρετεί ένα εξαιρετικά μεγάλο μερίδιο της οικονομικής και οικιστικής ανάπτυξης της μητροπολιτικής περιοχής των Αθηνών.
Οπως σημειώνει, «δεν μιλάμε μόνο φυσικά για τις περιοχές που βρίσκονται πλησίον της Αττικής Οδού, αλλά και για αυτές που εξυπηρετούνται από αυτήν συνδυαστικά και με άλλους άξονες (όπως η Περιφερειακή Υμηττού) για πληθώρα διαμπερών και μη μετακινήσεων».
Ο ίδιος δίνει κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ενας πολίτης που θέλει να κινηθεί από τη Νέα Φιλαδέλφεια προς την περιοχή του Ζωγράφου σε ώρες αιχμής, δεν έχει σχεδόν καμία επιλογή μετακίνησης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με διάρκεια μικρότερη της μίας ώρας. Σχεδόν 40 λεπτά θα χρειαστεί ένα όχημα χωρίς διόδια (μέσω Γαλατσίου ή κέντρου της Αθήνας) και σχεδόν 30 λεπτά μέσω του Κηφισού, της Αττικής Οδού και της Περιφερειακής Υμηττού.
«Αυτή τη στιγμή, η Αττική Οδός αποτελεί τον μοναδικό συνδετήριο άξονα για πολλές από αυτές τις περιοχές όπως η Νέα Ιωνία, το Ηράκλειο και συνολικά τα βόρεια προάστια, με τις περισσότερες περιοχές της Αττικής όπου συναντάμε μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων μας» εξηγεί ο κ. Καρούντζος. «Συνεπώς, όσο θα συνεχίζουμε να έχουμε ένα κορεσμένο οδικό δίκτυο συνολικά (άρα λιγότερες εναλλακτικές), καθώς και ένα μειωμένο επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών από τα ΜΜΜ, η Αττική Οδός θα συνεχίζει να είναι πιο ελκυστική για τους χρήστες του οδικού δικτύου, ακόμα και αν αποτελεί μια οδό με διόδια και ακόμα και αν παρουσιάζει χειρότερες κυκλοφοριακές συνθήκες σε σχέση με παλαιότερα».
«Πολλοί κάτοικοι των βορείων προαστίων οι οποίοι εργάζονται στο κέντρο αλλά και το ανάποδο, για να αποφύγουν να διασχίσουν όλη την Κηφισίας, η οποία είναι έντονα μποτιλιαρισμένη τα πρωινά, χρησιμοποιούν την Αττική Οδό ακόμα και για ένα και για δύο χιλιόμετρα, για να γλιτώσουν χρόνο και ας πληρώνουν διόδια» λέει με με τη σειρά του και ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ και διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής. Οπως εξηγεί, από τη λήξη των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία κι έπειτα, η Αττική Οδός βρίσκεται σε σταθερή τροχιά ανόδου της χρήσης της από τους Αθηναίους, κάτι που επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία.
Ως δεύτερο λόγο αύξησης της χρήσης της Αττικής Οδού, ο κ. Καρούντζος αναφέρει ότι αποτελεί τη μοναδική διασύνδεση της πόλης με το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Είναι απόλυτα λογικό πως όσο αυξάνονται οι τουριστικές ροές τόσο θα αυξάνεται και η κίνηση, ειδικά σε περιόδους με πληθώρα αναχωρήσεων/αφίξεων.
Δακτύλιος και εξαιρέσεις
Ως τρίτο αίτιο αύξησης της κίνησης στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, ο κ. Καρούντζος αναφέρει την έναρξη λειτουργίας του δακτυλίου ο οποίος οδηγεί, όπως όλα αυτά τα χρόνια, σε περιορισμό των διαμπερών μετακινήσεων μέσω αυτού. «Το παρόν μέτρο, αν και έχει συζητηθεί πολλές φορές για την αποτελεσματικότητά του όπως εφαρμόζεται σήμερα, καθώς οι εξαιρέσεις είναι υπεράριθμες, είναι απόλυτα λογικό να αναγκάζει τους οδηγούς να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις» εξηγεί ο δρ Συγκοινωνιολογίας.
«Συνεχίζουμε να βρισκόμαστε σε περίοδο με αυξημένη τουριστική κίνηση» προσθέτει ο Κίμων Λογοθέτης. «Στις εξαιρέσεις του δακτυλίου, πέρα από τα αμιγώς ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα αλλά και τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο, περιλαμβάνονται πια και τα οχήματα που μισθώνουν από εταιρείες ενοικιάσεων οι τουρίστες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αττική. Οι τουρίστες τα προτιμούν δεδομένου ότι εξαιρούνται από τον δακτύλιο» περιγράφει, εξηγώντας ότι αυτό έχει ως αποτέλεσμα την κυκλοφοριακή επιβάρυνση του κέντρου, παρά την εφαρμογή του δακτυλίου.
Χαμηλότερο κόστος
Ταυτόχρονα, η λειτουργία του δακτυλίου ήρθε να συνδυαστεί με τη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό. Κατά τον κ. Καρούντζο, αναπόφευκτα, ο συνδυασμός των δύο μέτρων θα οδηγήσει σύντομα σε μεγαλύτερο κορεσμό της Αττικής Οδού, με περισσότερα οχήματα και μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά σε ώρες αιχμής. Μια λύση θα μπορούσε να αποτελέσει, σύμφωνα με τον ίδιο, η δυναμική τιμολόγηση ανάλογα με τις ώρες χρήσης της Οδού, με αύξηση του αντιτίμου τις ώρες αιχμής και μείωσή του τις ώρες με λιγότερο φόρτο.
Σε αυτήν την περίπτωση, το αντίτιμο των διοδίων θα λειτουργεί ως αντικίνητρο για τους οδηγούς σε ώρες αιχμής και ως κίνητρο για ώρες με λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ωστόσο ένα τέτοιο μέτρο δεν θα έβρισκε σύμφωνους αρκετούς χρήστες, ειδικά εφόσον δεν υπάρχουν βιώσιμες και αξιόλογες εναλλακτικές.
πηγή: kathimerini.gr