Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024


ΑρχικήΠρόσωπαΑπόψειςΠότε επιστρέφει ο δακτύλιος στην Αθήνα;

Πότε επιστρέφει ο δακτύλιος στην Αθήνα;

Ο Δακτύλιος αναμένεται να επιστρέψει τη Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου, στο κέντρο της Αθήνας, επαναφέροντας τους γνωστούς περιορισμούς (μονά – ζυγά) στην κυκλοφορία. Παρόλο που το μέτρο θεσπίστηκε αρχικά το 1981 με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς από τα καυσαέρια, υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με την αποτελεσματικότητά του στις σύγχρονες συνθήκες.

Η επαναφορά του δακτυλίου δεν αναμένεται να μειώσει την κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, αλλά να την μετατοπίσει στα όρια του δακτυλίου και στους περιφερειακούς κεντρικούς άξονες. Αυτή η μετατόπιση ενδέχεται να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη ροή της κυκλοφορίας σε κομβικές οδούς, όπως ο Κηφισός, η Μιχαλακοπούλου, η Χαμοστέρνας, η Αλεξάνδρας, η Φιλολάου και η οδός Καλλιρρόης.

Η Δομή του Δακτυλίου

Ο δακτύλιος εφαρμόζεται με εναλλαγή της κυκλοφορίας οχημάτων ανάλογα με τον τελευταίο αριθμό της πινακίδας τους (μονός ή ζυγός αριθμός), περιορίζοντας έτσι την καθημερινή παρουσία αυτοκινήτων στο κέντρο. Ωστόσο, όπως έχουν διαμορφωθεί οι κανόνες, δεν λαμβάνονται υπόψη οι σύγχρονες περιβαλλοντικές τεχνολογίες και οι εκπομπές ρύπων νέων οχημάτων, γεγονός που έχει προκαλέσει αντιδράσεις.

Η Έλλειψη Περιβαλλοντικών Κριτηρίων

Παρά το γεγονός ότι τα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6 θεωρούνται πιο φιλικά προς το περιβάλλον, αυτά που εκπέμπουν περισσότερα από 120 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο με τα παλαιότερα οχήματα συμβατικής τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει ότι ένα όχημα του 2024, 1600 κυβικών, υπόκειται στους ίδιους περιορισμούς με ένα παλαιό, ρυπογόνο όχημα του 1967. Το παράδοξο αυτό δείχνει πως η επικαιροποίηση των κανόνων του δακτυλίου δεν λαμβάνει υπόψη την πρόοδο της τεχνολογίας και την πραγματική συνεισφορά στην προστασία του περιβάλλοντος.

Ποια αυτοκίνητα εξαιρούνται του δακτυλίου σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία;

• Ηλεκτρικά οχήματα: Επιτρέπεται η κυκλοφορία τους ανεξαρτήτως αριθμού πινακίδας.
• Υβριδικά οχήματα: Ισχύει η ίδια εξαίρεση με τα ηλεκτρικά, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να απαιτείται πιστοποίηση.
• Οχήματα με καύσιμα φυσικού αερίου ή υγραερίου: Επιτρέπονται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις (συνήθως μικρή εκπομπή ρύπων).
• Οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων: Αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 6, εφόσον οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι κάτω από το προβλεπόμενο όριο.
• Μόνιμοι κάτοικοι του δακτυλίου: Κάτοικοι που διαμένουν εντός της περιοχής του δακτυλίου μπορούν να λάβουν ειδική άδεια για την κυκλοφορία τους.
• Δημόσια και επαγγελματικά οχήματα: Οχήματα της αστυνομίας, της πυροσβεστικής, ασθενοφόρα και διάφορα δημόσια μέσα μεταφοράς εξαιρούνται.

Αναγκαία η επικαιροποίηση του Δακτυλίου

Για να έχει ουσιαστική αξία ο δακτύλιος, θα πρέπει να εφαρμοστεί με βάση αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια. Η τρέχουσα κατάσταση αδικεί τα οχήματα νέας τεχνολογίας και δεν ενθαρρύνει την υιοθέτηση περιβαλλοντικά φιλικών λύσεων. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλείται να επανεξετάσει τα κριτήρια αυτά, ώστε ο δακτύλιος να επιτύχει πραγματική μείωση της ρύπανσης, αλλιώς η εφαρμογή του μέτρου δεν έχει νόημα και θα έπρεπε να τεθεί υπό αναστολή.



Ροη Ειδήσεων