Η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον θέμα λίγων ημερών μετά από χρόνια αναμονής. Στις 30 Νοεμβρίου, η πόλη θα αποκτήσει επιτέλους το δικό της μετρό. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ επιβιβάστηκε σε έναν από τους 18 υπερσύγχρονους συρμούς που θα διασχίζουν την πόλη, δοκίμασε τις φωτιζόμενες κυλιόμενες σκάλες σε μερικούς από τους 13 σταθμούς και διαπίστωσε ότι οι εργασίες βρίσκονται στο τελικό στάδιο, με φινιρίσματα και γυάλισμα των υποδομών.
Ασφάλεια και Τεχνολογία
Ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, Κάρλο Μπιάνκο, διαβεβαίωσε τους επιβάτες ότι «είστε απόλυτα ασφαλείς», εξηγώντας πως η πιθανότητα αστοχίας του συστήματος σηματοδότησης είναι μόλις μία στα 100.000 χρόνια. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί με βάση τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα ΕΝ 50128 και ΕΝ 50129. Ο κ. Μπιάνκο τόνισε ότι «τα περισσότερα ατυχήματα στον σιδηρόδρομο οφείλονταν σε ανθρώπινα λάθη». Στο μετρό Θεσσαλονίκης, οι συρμοί λειτουργούν χωρίς οδηγό, αντικαθιστώντας τους με το εξαιρετικά ασφαλές σύστημα σηματοδότησης.
Ο ίδιος σημείωσε: «Είστε απόλυτα ασφαλείς, απολαύστε το ταξίδι με το υπερσύγχρονο μετρό Θεσσαλονίκης», αναφέροντας ότι αντίστοιχα συστήματα λειτουργούν ήδη για δεκαετίες σε πόλεις όπως το Μιλάνο και η Κοπεγχάγη χωρίς κανένα πρόβλημα.
Η νέα γραμμή του μετρό
Στις 30 Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό, μήκους 9,8 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Το δίκτυο θα εξυπηρετείται από ένα υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου στην Πυλαία, το οποίο θα παρακολουθεί σε 24ωρη βάση τη λειτουργία των συρμών και των υποδομών.
Η διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία θα διαρκεί 17 λεπτά, με μέγιστη ταχύτητα συρμών τα 80 χλμ./ώρα. Οι συρμοί, που είναι κατασκευασμένοι κατά 92% από ανακυκλώσιμα υλικά, θα μπορούν να φιλοξενούν 465 επιβάτες.
Περιβαλλοντική συμβολή και προσβασιμότητα
Η λειτουργία του μετρό αναμένεται να μειώσει την κυκλοφορία κατά περίπου 57.000 οχήματα ημερησίως, περιορίζοντας τις εκπομπές CO2 κατά 212 τόνους την ημέρα. Το εισιτήριο θα κοστίζει 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες, όπως άτομα με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν. Το μετρό θα είναι φιλικό προς ποδηλάτες και κατοικίδια, με ειδικές ρυθμίσεις για τη μεταφορά τους.
Μελλοντικές επεκτάσεις
Η επέκταση της Καλαμαριάς, που θα περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς και θα εξυπηρετείται από 15 επιπλέον συρμούς, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025.
Καινοτομίες και ιδιαιτερότητες
Το μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως συστήματα ασφαλείας με πόρτες στις αποβάθρες και ξεχωριστές σήραγγες για κάθε κατεύθυνση. Ο πιο βαθύς σταθμός είναι του Πανεπιστημίου, σε βάθος 37-40 μέτρα, ενώ στο σταθμό Αγίας Σοφίας παρουσιάζεται η ιστορία της Θεσσαλονίκης μέσα από τα αρχιτεκτονικά στρώματα της πόλης.
Με την έναρξη της λειτουργίας του, η Θεσσαλονίκη κάνει ένα μεγάλο βήμα προς ένα πιο βιώσιμο και σύγχρονο μέλλον μετακίνησης.