Η Εφορία προχωράει άμεσα στη διόρθωση υπολογιστικών και αριθμητικών λαθών που έγιναν από το 2014 και μετά, επιβαρύνοντας φορολογούμενους με οφειλές που δεν είχαν δημιουργήσει.
Σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γιώργου Πιτσιλή, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, η φορολογική διοίκηση θα ακολουθεί συγκεκριμένη διαδικασία, όπως προβλέπεται από τη διάταξη που ψηφίστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Πρόκειται για ολοφάνερα λάθη της Εφορίας, τα οποία πλέον θα διορθώνονται εύκολα, είτε μετά από αίτηση του φορολογούμενου είτε ακόμα και χωρίς αίτηση. Τα λάθη αυτά είχαν οδηγήσει σε ανύπαρκτους φόρους και πρόστιμα, που εκκρεμούσαν είτε στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών είτε στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Η νέα διαδικασία επιτρέπει στη φορολογική διοίκηση να προχωρά αυτόματα στις διορθώσεις, χωρίς να χρειάζεται η υποβολή προσφυγής από τους πολίτες.
Η διαγραφή αφορά μόνο σφάλματα υπολογισμών και όχι το ύψος των φόρων ή προστίμων που έχουν επιβληθεί για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας. Για παράδειγμα, μπορεί να είχαν προστεθεί λανθασμένα μηδενικά σε οφειλές, όπως στον ΕΝΦΙΑ.
Η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία έχει άμεση εφαρμογή, διευκρινίζει ότι τα πρόδηλα λάθη αφορούν:
- «Πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης», ή
- «Αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος».
Αν από τη διόρθωση προκύψει και ακύρωση προστίμου, αυτή γίνεται άμεσα με πράξη της φορολογικής διοίκησης. Για να γίνει δεκτή μια αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης, απαιτείται η υποβολή σχετικών εγγράφων από τον φορολογούμενο ή η ύπαρξή τους στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς ανάγκη περαιτέρω ελέγχου.
Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται μόνο τα σφάλματα μαθηματικών υπολογισμών ή αριθμητικών πράξεων, και όχι λανθασμένη εφαρμογή του νόμου ή εσφαλμένη επιβολή φόρων.
Μέχρι σήμερα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας δεν επέτρεπε τη διόρθωση τέτοιων λαθών, αν ο φορολογούμενος είχε ήδη προσφύγει σε ανώτερα όργανα ή δικαστήρια.
Η υποβολή αιτήσεων από φορολογούμενους μπορεί να γίνει ψηφιακά μέσω της εφαρμογής της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου». Εναλλακτικά, τα αιτήματα μπορούν να αποσταλούν ταχυδρομικά, με ταχυμεταφορά ή να υποβληθούν αυτοπροσώπως.