«Τον Μάρτιο του 2025 ολοκληρώνονται τα έργα στην Βασ. Όλγας. Αυτή την φορά ελπίζουμε να τηρηθεί. Αμέσως μετά, μια λωρίδα του δρόμου θα δοθεί προς χρήση ήπιας κυκλοφορίας», επισημαίνει ο Χάρης Δούκας, Δήμαρχος Αθηναίων, σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Attica Times» και την Οικονομική Αναλύτρια Δάφνη Γρηγοριάδη. Παράλληλα ο κ. Δούκας αναφέρθηκε σε σημαντικούς άξονες δράσης για τη βελτίωση της πόλης όπως την δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας με 10 mini bus και την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα του οδοφωτισμού, με τη μείωση των αιτημάτων για βλάβες από 7.000 σε 1.500 από όταν ανέλαβε καθήκοντα.
Η Βασιλέως Κωνσταντίνου βρίσκεται πλέον σε μόνιμη συμφόρηση. Πόσο επηρεάζεται από τοκλείσιμο της Βασιλίσσης Όλγας και τι προτίθεστε να κάνετε για να ξανά δοθεί στην κυκλοφορία;
Μετά από πολλούς μήνες ασάφειας, μισόλογων και θολών σχεδίων, την Δευτέρα καλέσαμε στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους εκπροσώπους της εταιρείας «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΧΩΡΩΝ Α.Ε», υπεύθυνη για το έργο στην Βασιλίσσης Όλγας. Μας επιβεβαίωσαν ουσιαστικά, αυτό που υποστηρίζουμε εδώ και έναν χρόνο, ότι δηλαδή η Β. Όλγας μπορεί να έχει μια λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας ώστε να βοηθάει την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, όταν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Μας ενημέρωσαν ότι ακόμα και σήμερα, η Βασιλίσσης Όλγας δεν είναι δρόμος απόλυτης πεζοδρόμησης όπως υποστηρίζει το υπουργείο Πολιτισμού, εντελώς αυθαίρετα, καθώς δεν υπάρχει σχετικό ΦΕΚ.
Εδώ και χρόνια, μια λωρίδα της Βασ. Όλγας χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα για να εξυπηρετεί το Ζάππειο, όπως επίσης χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα για να εξυπηρετεί και τον Όμιλο Αντισφαίρισης. Είναι σαφές λοιπόν ότι η Βασ. Όλγας, μια λωρίδα της, μπορεί να είναι δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, να εξυπηρετεί τους κατοίκους της περιοχής και να εκτονώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που μας παρουσίασαν, είναι αλήθεια όχι για πρώτη φορά, τον Μάρτιο του ’25 ολοκληρώνονται τα έργα στην Βασ. Όλγας. Αυτή την φορά ελπίζουμε να τηρηθεί. Αμέσως μετά, μια λωρίδα του δρόμου θα δο θεί προς χρήση ήπιας κυκλοφορίας.
Η Αθήνα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, καθώς ο πληθυσμός της ξεπερνά τα τέσσερα εκατομμύρια κατοίκους, ενώ ο τουρισμός συνεχώς αυξάνεται. Υπάρχει λύση τελικά στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της
Αθήνας;
Η Αθήνα είναι αυτοκινητοκεντρική και θα πρέπει να γίνει ανθρωποκεντρική. Έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων ανά κάτοικο σε όλες τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Παρ’ ότι
ο συγκοινωνιακός στόλος εκσυγχρονίζεται, η μετακίνηση με τα ΜΜΜ γίνεται μετ’ εμποδίων,
καθώς οι δρόμοι καταλαμβάνονται κυρίως από τα ΙΧ. Η Αθήνα διαθέτει μικρό δίκτυο μέσων
σταθερής τροχιάς, με 60-65 σταθμούς, ενώ με βάση τον ευρωπαϊκό μέσο όρο θα έπρεπε να
έχει πάνω από 120 σταθμούς. Το μοναδικό μέτρο για την κυκλοφορία των ΙΧ, ο δακτύλιος, θεσπίστηκε πριν από 45 χρόνια. Όμως από τότε ο αριθμός των ΙΧ στο λεκανοπέδιο έχει πενταπλασιαστεί, σήμερα κυκλοφορούν περίπου 3,5 αυτοκίνητα. Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος απαιτεί επανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη, με βάση τις νέες ανάγκες μετακίνησης του επιβατικού κοινού (Πανεπιστήμια, εμπορικό κέντρο, διοικητικό κέντρο, δομές υγείας) και διασύνδεση όλων των συγκοινωνιακών μέσων (μετρό, τραμ, λεωφορεία, σιδηρόδρομος). Ταυτόχρονα απαιτεί και μια αλλαγή κουλτούρας απ’ όλους μας.
Ο δήμος της Αθήνας δεν έχει καμία αρμοδιότητα στο κυκλοφοριακό. Ωστόσο προσπαθούμε
να προστατεύουμε τον δημόσιο χώρο από την παράνομη κατάληψη δημόσιου χώρου. Στα άμεσα σχέδια μας είναι η μελέτη με στόχο την δρομολόγηση δημοτικής συγκοινωνίας (10 mini bus). Θα διερευνήσουμε ποιες λειτουργίες της πόλης πρέπει να εξυπηρετεί, τις ανάγκες εσωτερικών μετακινήσεων, τις τουριστικές μετακινήσεις σε αξιοθέατα, στο ιστορικό
τρίγωνο και στο εμπορικό κέντρο.
Σχετικά με τις αλλαγές που προανήγγειλε ο Υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, για τις δημοτικές εκλογές, αναφέρατε ότι το προτεινόμενο σύστημα θα οδηγήσει σε στρέβλωση, επιτρέποντας σε έναν υποψήφιο να εκλεγεί χωρίς να είναι η πρώτη επιλογή για την πλειοψηφία. Μπορείτε να αναλύσετε περαιτέρω τις ανησυχίες σας και ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι συνέπειες αυτής της αλλαγής;
Μέσα σε περίπου 1,5 χρόνο, η κυβέρνηση, θέτει και πάλι θέμα αλλαγής του εκλογικού συστήματος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, ενός συστήματος μάλιστα που μέχρι πριν από λίγο
καιρό, το χαρακτήριζε «μακράς πνοής». Προτείνει ένα εκλογικό σύστημα «κατ’ οικονομίαν δημοκρατίας», για να περιοριστεί – όπως ισχυρίζεται – το κόστος του δεύτερου γύρου των εκλογών. Το χειρότερο είναι ότι θέτει στο τραπέζι του διαλόγου ένα εκλογικό σύστημα «δεύτερης επιλογής», που αλλοιώνει τη λαϊκή ετυμηγορία, διευκολύνει τα παρασκηνιακά
παζάρια μικροκομματικών και τοπικών συμφερόντων. Δυσκολεύει έως και εξουδετερώνει
τις προγραμματικές συμφωνίες και συγκλίσεις που επιτυγχάνονται στον δεύτερο γύρο των
εκλογών και αξιοποιεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση για να ασκεί δημοκρατικά και αποτελεσματικά
το έργο της.
Ξεκινήσατε από νωρίς τον χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης.
Ο κεντρικός άξονας των χριστουγεννιάτικων δράσεων και του φωτισμού, φέτος είναι τα “Χριστούγεννα σαν παραμύθι”. Στολίζουμε το Σύνταγμα με έναν χρωματιστό διάκοσμο, που να παραπέμπει στα παραμύθια των παιδικών μας χρόνων. Στολίζουμε και φωτίζουμε δρόμους και πλατείες, οι οποίες στο παρελθόν δεν είχαν στολισμό, με ξωτικά, με αστέρια, με τρισδιάστατες κατασκευές. Για παράδειγμα, ο Εθνικός Κήπος, το Αρχαιολογικό Μουσείο, οι γειτονιές, όπως η πλατεία Παπαδιαμάντη, η πλατεία Πηνελόπης Δέλτα, η πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα κλπ.. Είναι αρκετές περιοχές. Ο εορταστικός στολισμός έχει ολοκληρωθεί στους δρόμους κατά το 90%-95% και σιγά σιγά ολοκληρώνεται.
Σε τι κατάσταση παραλάβατε το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού της Αθήνας;
Όταν αναλάβαμε, τον Γενάρη, υπήρχαν γύρωστα 7.000 αιτήματα για βλάβες οδοφωτισμού.
Αυτή τη στιγμή το νούμερο αυτό, με μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, έχει μειωθεί περίπου σε
1.500 αιτήματα, και μέρα με την μέρα βαίνει προς εξομάλυνση. Είμαστε σε ένα καλό σημείο.
Ένα αρκετά σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, είναι κυρίως οι βανδαλισμοί κυρίως
σε πλατείες, όπως για παράδειγμα στην πλατεία Κουμουνδούρου. Αντικαταστήσαμε γύρω
στα 100 φωτιστικά στην πλατεία και πέριξ αυτής, και από το καλοκαίρι που έγινε αυτή η δράση έχουμε συνεχείς βανδαλισμούς. Προσπαθούμε να βρούμε τις κατάλληλες τεχνικές
λύσεις για να προστατεύσουμε τον δημόσιο φωτισμό της πόλης. Είμαστε στην φάση, που
εφαρμόζουμε κάποια πιλοτικά συστήματα τα οποία θα επεκταθούν και στην υπόλοιπη πόλη.
Ποιες δράσεις σχεδιάζετε το επόμενο άμεσο διάστημα;
Το σχέδιό μας αφορά ένα νέο μοντέλο ανάπλασης της πόλης μας, με έμφαση στις γειτο-
νιές. Έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται και θα εντατικοποιηθεί η εφαρμογή του το επόμενο
διάστημα, με γνώμονα την επέκταση των δεντροφυτεύσεων, τη δημιουργία «πράσινων»
διαδρόμων, τις ήπιες πεζοδρομήσεις και τη διοργάνωση καλλιτεχνικών δράσεων ώστε όλες
οι γειτονιές της πόλης μας να αποκτήσουν ζωντάνια. Οι πόλεις με ανθρώπινο πρόσωπο, είναι ένα βασικό ζητούμενο της εποχής μας. Αλλάζοντας τις πόλεις, αλλάζουμε την ποιότητα της ζωής. Και αυτό το μοντέλο είναι ο φάρος μας για το έργο μας και στην Αθήνα.