Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έχει φέρει στο προσκήνιο μία σημαντική πρόταση: την άρση της απαγόρευσης διέλευσης των ταξί από τις λεωφορειολωρίδες. Ο Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας, κ. Κίμων Λογοθέτης, μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, τόνισε την ανάγκη να δοθεί το δικαίωμα στα ταξί να χρησιμοποιούν τις λωρίδες αποκλειστικής διέλευσης λεωφορείων, όχι μόνο για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Τα προβλήματα του σημερινού καθεστώτος
Σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη, η παρούσα κατάσταση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τόσο στη διαχείριση της κυκλοφορίας όσο και στην οδική ασφάλεια. Οι οδηγοί ταξί, που επιτρέπεται να εισέρχονται στις λεωφορειολωρίδες μόνο προσωρινά, συχνά αναγκάζονται να κάνουν απότομες κινήσεις για να επιβιβάσουν ή να αποβιβάσουν επιβάτες. Αυτό οδηγεί σε απότομες επιβραδύνσεις και αλλαγές λωρίδων, επιδεινώνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Παράλληλα, τα επίσημα στοιχεία από τον ΟΑΣΑ δείχνουν ότι μόνο ένα στα δώδεκα οχήματα που κινούνται στις λεωφορειολωρίδες είναι λεωφορείο. Το υπόλοιπο ποσοστό αφορά σε παράνομες διελεύσεις και παράνομη στάθμευση, γεγονός που υποδεικνύει την ανεπαρκή αστυνόμευση και τον περιορισμένο σεβασμό προς τη λειτουργία αυτών των λωρίδων.
Γιατί η διέλευση των ταξί μπορεί να είναι η λύση
Η ελεύθερη χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί θα μπορούσε να έχει πολλαπλά οφέλη:
1. Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης: Οι οδηγοί ταξί θα αποφεύγουν τις απότομες αλλαγές λωρίδων, μειώνοντας έτσι τις καθυστερήσεις και τις δυσλειτουργίες στην κίνηση των υπόλοιπων οχημάτων.
2. Προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς: Με τη βελτίωση της ταχύτητας και της ευκολίας μετακίνησης, περισσότεροι πολίτες θα προτιμήσουν ταξί ή λεωφορεία αντί για τα Ι.Χ., μειώνοντας την κυκλοφοριακή επιβάρυνση.
3. Αποτροπή παράνομης στάθμευσης: Οι λεωφορειολωρίδες θα χρησιμοποιούνται πιο αποτελεσματικά, ενώ η καλύτερη αστυνόμευση θα περιορίσει τους παραβάτες.
Ποιες ενέργειες απαιτούνται
Η υλοποίηση της πρότασης αυτής θα πρέπει να συνοδευτεί από συγκεκριμένα μέτρα για τη βελτίωση της λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων:
• Ενίσχυση της αστυνόμευσης: Η τοποθέτηση καμερών στις λεωφορειολωρίδες, όπως προβλέπει ο νέος Κώδικας, θα συμβάλει στην καταγραφή και την τιμωρία των παραβάσεων.
• Οπτική βελτίωση: Οι λωρίδες θα μπορούσαν να βαφτούν με διακριτά χρώματα, όπως έχει ήδη γίνει σε περιοχές όπως η λεωφόρος Αλεξάνδρας, για να γίνουν πιο ευδιάκριτες.
• Χρήση γερανών: Η απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων θα διασφαλίσει τη συνεχή ροή των μέσων μαζικής μεταφοράς.
• Εκτεταμένοι έλεγχοι: Η συνεργασία της Τροχαίας με τη Δημοτική Αστυνομία θα ενισχύσει την εφαρμογή των κανονισμών.
Συμπέρασμα
Η σωστή χρήση των λεωφορειολωρίδων αποτελεί κλειδί για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στην Αθήνα. Η πρόταση του κ. Κίμωνα Λογοθέτη για την ελεύθερη διέλευση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες δεν είναι απλώς μια διευκόλυνση για τους επαγγελματίες οδηγούς, αλλά μια στρατηγική λύση που μπορεί να προσφέρει καλύτερη ροή στην κυκλοφορία, ταχύτερες μετακινήσεις και ένα πιο λειτουργικό σύστημα μεταφορών. Η εφαρμογή της θα απαιτήσει συντονισμένες δράσεις, αλλά τα οφέλη της θα είναι αισθητά για όλους τους πολίτες.