Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2025


ΑρχικήΑττική"Πνίγεται" από τα αυτοκίνητα η Αττική: 7 προτάσεις πριν την πλήρη ακινησία

“Πνίγεται” από τα αυτοκίνητα η Αττική: 7 προτάσεις πριν την πλήρη ακινησία

Ο Κίμων Λογοθέτης, Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας, μιλώντας στο Newsbomb.gr, επισημαίνει τα σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα της Αττικής, με ιδιαίτερη έμφαση στην έλλειψη υποδομών στάθμευσης, τις αρρύθμιστες διασταυρώσεις και την παράνομη χρήση των λεωφορειολωρίδων. Παρουσιάζει αναλυτικά τους παράγοντες που επιδεινώνουν την κατάσταση, καθώς και τις προτάσεις του για τη βελτίωση της κυκλοφορίας, προκειμένου να αποφευχθεί το «οριστικό μποτιλιάρισμα».

Αύξηση των οχημάτων και ανεπάρκεια χώρων στάθμευσης

Η καθημερινότητα των οδηγών στην Αττική είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς η συνεχώς αυξανόμενη χρήση των Ι.Χ. και η έλλειψη επαρκών θέσεων στάθμευσης επιδεινώνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

«Η κίνηση και η εξέλιξή της είναι ραγδαία τον τελευταίο χρόνο. Τα οχήματα έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό και έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία από τους εμπόρους, που δείχνουν ότι περίπου 140.000 νέα αυτοκίνητα προστέθηκαν στο λεκανοπέδιο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κίμων Λογοθέτης.

Ταυτόχρονα, το πρόβλημα της στάθμευσης έχει γίνει ασφυκτικό, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να καταλαμβάνουν παράνομα τους δρόμους, δημιουργώντας πρόσθετα εμπόδια στην κυκλοφορία.

«Οι νόμιμες θέσεις στάθμευσης πλέον δεν επαρκούν, ακόμη και τα ιδιωτικά πάρκινγκ είναι υπερκορεσμένα. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου οι λωρίδες κυκλοφορίας χρησιμοποιούνται συστηματικά ως θέσεις πάρκινγκ», επισημαίνει.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ιπποκράτους, ένας δρόμος που προορίζεται για λεωφορειόδρομος αλλά έχει μετατραπεί σε «έναν ατέλειωτο χώρο στάθμευσης», γεγονός που επιβαρύνει δραματικά τη ροή της κυκλοφορίας.

Ο αντίκτυπος του τουρισμού στην κίνηση

Η τουριστική περίοδος συμβάλλει στην περαιτέρω αύξηση των μετακινήσεων, καθώς οι επισκέπτες επιλέγουν να μετακινούνται κυρίως με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία.

«Η αυξημένη χρήση των οχημάτων εντείνεται ακόμη περισσότερο με το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν, από τα τέλη Μαρτίου έως τις αρχές Απριλίου, όταν οι επισκέπτες στην Αττική πολλαπλασιάζονται», τονίζει.

Παράλληλα, η αυξημένη κίνηση φορτηγών που τροφοδοτούν τα καταστήματα δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα.

«Σε κεντρικούς δρόμους, όπως η Αλεξάνδρας, είναι καθημερινό φαινόμενο τα φορτηγά να ξεφορτώνουν σε σημεία του ανοδικού ρεύματος, δημιουργώντας επιπλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση», εξηγεί. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες κεντρικές αρτηρίες, όπως η Πατησίων και η Αχαρνών.

Η μη τήρηση του ωραρίου τροφοδοσίας και η παράνομη στάθμευση στις βασικές οδικές αρτηρίες καθιστούν την κίνηση ακόμα πιο δύσκολη.

Μείωση ταχύτητας και επιβάρυνση περιοχών

Η συμφόρηση στους δρόμους της Αττικής είναι πλέον τόσο έντονη, που η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας έχει πέσει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

«Η μέση ταχύτητα των λεωφορείων των μέσων μαζικής μεταφοράς έχει μετρηθεί στα 11 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ σε ώρες αιχμής, η μέση ταχύτητα των οχημάτων σε βασικούς δρόμους, όπως η Κηφισίας, η Βασιλίσσης Σοφίας και η Βασιλέως Κωνσταντίνου, πέφτει κάτω από τα 8 χιλιόμετρα την ώρα», επισημαίνει ο Κίμων Λογοθέτης.

Ο ίδιος προβλέπει ότι εάν η κατάσταση δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, οι περιοχές που ήδη αντιμετωπίζουν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, όπως η Γλυφάδα, το Χαλάνδρι, η Κηφισιά, το Μαρούσι και το Παγκράτι, θα επιβαρυνθούν ακόμη περισσότερο, με αποτέλεσμα να μειωθεί η ελκυστικότητά τους τόσο για κατοίκηση όσο και για επιχειρηματική δραστηριότητα.

«Πολλοί θα στραφούν σε περιοχές εκτός του κέντρου, όπως ο Άγιος Στέφανος, η Βάρη και τα Μεσόγεια, αναζητώντας καλύτερη ποιότητα ζωής», αναφέρει.

Τα προβλήματα των λεωφορειολωρίδων και των φωτεινών σηματοδοτών

Η αναποτελεσματική διαχείριση των φωτεινών σηματοδοτών και η παράνομη χρήση των λεωφορειολωρίδων συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή συμφόρηση.

«Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα είναι η λανθασμένη χρήση των λεωφορειολωρίδων και τα αρρύθμιστα φανάρια», σημειώνει.

Η διαχείριση των φωτεινών σηματοδοτών αποτελεί ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής, όπου μόνο πέντε συγκοινωνιολόγοι είναι υπεύθυνοι για 2.500 διασταυρώσεις, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να μην έχουν προσαρμοστεί στις νέες κυκλοφοριακές ανάγκες.

«Υπάρχουν φανάρια που δεν έχουν επικαιροποιηθεί εδώ και χρόνια, λόγω της έλλειψης προσωπικού. Στην πραγματικότητα, θα χρειάζονταν τουλάχιστον 40 άτομα για να διαχειρίζονται σωστά τις ρυθμίσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Άμεσα και μακροπρόθεσμα μέτρα αντιμετώπισης

Ο Κίμων Λογοθέτης προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τόσο σε άμεσο όσο και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.

«Για να μην φτάσουμε στο οριστικό μποτιλιάρισμα, πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Πρώτον, η ορθή λειτουργία των λεωφορειολωρίδων και η εντατική αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης είναι κρίσιμες. Δεύτερον, πρέπει να εισαχθούν έξυπνοι φωτεινοί σηματοδότες, οι οποίοι θα προσαρμόζουν τον χρόνο του πράσινου και του κόκκινου σε πραγματικό χρόνο», τονίζει.

Ταυτόχρονα, απαιτείται απομάκρυνση των παραβατικών οχημάτων, καθώς και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

«Πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε νέες υποδομές, όπως η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού, ο κόμβος του Σκαραμαγκά και η δημιουργία του αυτοκινητόδρομου της Υλίκης», προσθέτει.

Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα, χρειάζονται άμεσα μέτρα, όπως η διαγράμμιση στον Κηφισό και η ενίσχυση των μηχανισμών απομάκρυνσης ακινητοποιημένων οχημάτων.

«Είναι απαραίτητο να γίνουν όλα αυτά για να μην φτάσουμε σε κατάσταση πλήρους παράλυσης των δρόμων», προειδοποιεί ο Κίμων Λογοθέτης.



Ροη Ειδήσεων