Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2025


ΑρχικήΕιδήσειςΠολιτικήΧρήστος Σταϊκούρας: Πιο Ασφαλείς Μετακινήσεις και Νέα Μέτρα για τον Σιδηρόδρομο

Χρήστος Σταϊκούρας: Πιο Ασφαλείς Μετακινήσεις και Νέα Μέτρα για τον Σιδηρόδρομο

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο ΕΡΤNews, τόνισε ότι «έχουμε πια πιο ασφαλείς μετακινήσεις απ’ ό,τι στο παρελθόν», αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως επισήμανε, οι βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης από την ανάληψη των καθηκόντων της το καλοκαίρι ήταν η διαχείριση των συνεπειών του δυστυχήματος στα Τέμπη και ο συνολικός εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού συστήματος.

Σχετικά με την ευθύνη για τα φορτία που μεταφέρονται στις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, διευκρίνισε πως «υπεύθυνοι για τα φορτία είναι ο αποστολέας και ο μεταφορέας».

Ενέργειες για την Ασφάλεια και τον Εκσυγχρονισμό

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στη δημιουργία ενός νέου φορέα για τους σιδηροδρόμους, που στελεχώθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2023, με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Όπως είπε, «δύο από τα τρία μέλη της επιτροπής που συντάσσει το σχετικό πόρισμα είναι υψηλόβαθμα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού», ενώ έχουν εξασφαλιστεί πρόσθετες χρηματοδοτήσεις για συνεργασία με διεθνή ινστιτούτα, στο πλαίσιο ενίσχυσης της σιδηροδρομικής ασφάλειας.

Αναφερόμενος στην πρόοδο των ερευνών για το δυστύχημα στα Τέμπη, υπογράμμισε: «Μόνο συγκάλυψη δεν κάνουμε. Τουναντίον, θέλουμε να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια».

Τηλεδιοίκηση και Αναβάθμιση Υποδομών

Για την τηλεδιοίκηση, ο υπουργός δήλωσε: «Από το Σεπτέμβριο του ’23 έχουμε πλήρως και λειτουργική σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη», ενώ εξήγησε ότι οι ζημιές από την κακοκαιρία “Daniel” καθυστέρησαν την πλήρη εφαρμογή του συστήματος σε ορισμένα τμήματα.

Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι πρόσφατα εγκρίθηκαν συμβάσεις για την αποκατάσταση των ζημιών σε βασικούς σιδηροδρομικούς άξονες, όπως Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα, με την ολοκλήρωση των έργων να εκτιμάται έως το καλοκαίρι του 2026. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 900 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για αποκαταστάσεις σε έξι περιφέρειες που επλήγησαν από τον «Ντανιέλ».

Νέες Δομές και Ανάγκη για Περαιτέρω Πρωτοβουλίες

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε τη δημιουργία πέντε κέντρων κυκλοφορίας και τεσσάρων κέντρων ελέγχου σηράγγων, επισημαίνοντας ότι «το ερώτημα είναι αν φτάνουν όλα αυτά. Η απάντηση είναι όχι. Χρειάζονται και άλλες πρωτοβουλίες». Σημαντικό βήμα θεωρείται η τρίτη έκθεση προόδου της κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2025, με νέες εκθέσεις να κατατίθενται ανά δίμηνο.

Προσλήψεις και Θεσμικές Αλλαγές

Αποκάλυψε ότι προγραμματίζονται 140 νέες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, ενώ αναφέρθηκε και στη νομοθέτηση του νέου φορέα «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι», που περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Όπως εξήγησε, αυτό αποτελεί μέρος της συμφωνίας με την Ε.Ε. και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Hellenic Train και Ευθύνες

Αναφορικά με την Hellenic Train και το ενδεχόμενο ευθυνών για τη διαχείριση εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, δήλωσε: «Αν προκύψει από τη δικαστική έρευνα κάτι διαφορετικό και αποδοθούν ευθύνες προς την Hellenic Train είναι αυτονόητο ότι η ελληνική πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει τις συμβάσεις στις οποίες έχει».

Ερωτηθείς για τις επενδύσεις της εταιρείας, σημείωσε ότι «έχει κάνει ορισμένες επενδύσεις από αυτές που έχει συμφωνήσει», ενώ βασικός στόχος είναι να αντιμετωπιστούν οικονομικές εκκρεμότητες και να ανανεωθεί το τροχαίο υλικό.

Εκκρεμότητες και Προβλήματα

Ο υπουργός παραδέχθηκε ότι «τα προβλήματα έχουν μαζευτεί εδώ και 20–30 χρόνια», κάνοντας λόγο για 90 αφύλακτες ισόπεδες διαβάσεις. Σημείωσε ότι «τα περιστατικά που αναδεικνύονται ήταν πολλαπλάσια πριν τα Τέμπη, αλλά τότε δεν ασχολούνταν κανένας», ενώ ανέφερε ότι εξασφαλίστηκαν 25 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των διαβάσεων.

Όσον αφορά στην παραίτηση του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, Γιάννου Γραμματίδη, σχολίασε ότι «θα πρέπει να διευκολύνουμε την ανάδοχο εταιρεία να εκτελέσει τα έργα το συντομότερο δυνατόν, συνεκτιμώντας όμως ότι ειδικά τα εμπορεύματα θα πρέπει να μετακινούνται γιατί αλλιώς έχουμε τεράστια ζημία ως χώρα, ως οικονομία και ως επιχειρηματικότητα».

Τέλος, ερωτηθείς για την πιθανότητα διαχωρισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε δύο ξεχωριστά υπουργεία, απέφυγε να τοποθετηθεί, δηλώνοντας ότι θα εκφράσει την άποψή του στον Πρωθυπουργό όταν του ζητηθεί.



Ροη Ειδήσεων