“Ο συνδυασμός της αμερικανικής στρατηγικής παρουσίας στη χώρα μας, της ευρωπαϊκής γεωπολιτικής αφύπνισης και της ελληνικής αμυντικής θωράκισης λειτουργεί ως ανάχωμα σε πιθανές τουρκικές προκλήσεις” τονίζει ο Δημήτρης Κούβελας Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με την Νέα Δημοκρατία σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Attica Times» και την Οικονομική Αναλύτρια Δάφνη Γρηγοριάδη.
Ποιες είναι οι πρώτες εντυπώσεις από τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης; Έχει παρατηρηθεί μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πόλη;
Το Μετρό έχει περάσει την Θεσσαλονίκη σε άλλη πίστα! Το κυκλοφοριακό, άλλωστε, παραμένει το βασικό πρόβλημα της καθημερινότητας των συμπολιτών μου, που με ενθουσιασμό αγκάλιασαν το έργο από την πρώτη στιγμή και το προτιμούν για ταχύτερη και πιό εύκολη μετακίνηση, όπου η βασική γραμμή εξυπηρετεί. Σύμφωνα με τις πρώτες έρευνες, ο αριθμός των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης έχει μειωθεί αισθητά, σε ποσοστό που αγγίζει μεσοσταθμικά το 10%, ενώ η μέγιστη μείωση καταγράφεται τις πρωινές ώρες και διαμορφώνεται σε ποσοστό 28% από τα δυτικά και 15% από τα ανατολικά. Η απουσία περίπου 12.000 οχημάτων ημερησίως από τους δρόμους της πόλης αποτυπώνεται, επιπλέον, σε λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και σε άμεση βελτίωση της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης. Ήδη, από τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έργου καταγράφηκαν πάνω από 90.000 επιβάτες ημερησίως, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί. Η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά, σε δέκα μήνες περίπου, αναμένεται να μειώσει επιπλέον την κυκλοφορία αυτοκινήτων, καθώς το μετρό θα γίνει το επικρατέστερο μέσο μεταφοράς για μεγαλύτερες αποστάσεις, ανταγωνιζόμενο το λεωφορείο και το ΙΧ. Επιπλέον, πετύχαμε τον διπλό στόχο, που θέσαμε εξ αρχής. Στον σταθμό της Βενιζέλου να χαιρόμαστε «και αρχαία και μετρό»! Είναι εκπληκτικό το αποτέλεσμα και η αίσθηση που βιώνει ο επισκέπτης του ωραιότερου σταθμού-μουσείου στον κόσμο. Το υπερσύγχρονο μετρό λειτουργεί με σεβασμό στον απαράμιλλο πολιτιστικό θησαυρό που αποκαλύφθηκε. Η δικαίωση για την κυβέρνηση είναι πλήρης. Απομένει να προστεθούν επιπλέον θέσεις στάθμευσης στους τερματικούς σταθμούς της Ν. Ελβετίας ανατολικά και στον Σιδηροδρομικό Σταθμό δυτικά.
Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθούν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις το προσεχές διάστημα με δεδομένο την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες;
Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες δημιουργεί νέα δεδομένα στις διεθνείς ισορροπίες, αλλά είναι σημαντικό να αφήσουμε το τοπίο να καθαρίσει και να διακρίνουμε ποιες από τις προεκλογικές εξαγγελίες του θα μετουσιωθούν σε πραγματική πολιτική. Η Ελλάδα έχει πλέον εδραιωμένη στρατηγική σχέση με τις ΗΠΑ, όπως αποδεικνύεται από τη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας, τις αμερικανικές επενδύσεις σε στρατηγικές υποδομές και τη γενικότερη αναβάθμιση του ρόλου μας στην ευρύτερη περιοχή. Σε αντίθεση με την προηγούμενη θητεία Τραμπ, η Τουρκία δεν είναι πλέον ο «αναντικατάστατος» σύμμαχος των ΗΠΑ. Σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση για να διαχειριστεί τις εξελίξεις. Ο συνδυασμός της αμερικανικής στρατηγικής παρουσίας στη χώρα μας, της ευρωπαϊκής γεωπολιτικής αφύπνισης και της ελληνικής αμυντικής θωράκισης λειτουργεί ως ανάχωμα σε πιθανές τουρκικές προκλήσεις. Πρέπει σαφώς η ελληνική εξωτερική πολιτική να συνεχίσει τη στρατηγική της ενίσχυσης των διεθνών μας συμμαχιών, προτάσσοντας τη σταθερότητα και τη διεθνή νομιμότητα, ώστε να διατηρήσουμε μια ισχυρή διαπραγματευτική θέση στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον. Παράλληλα, η προώθηση της ευρωπαϊκής αμυντικής πολιτικής αλλά και αυτονομίας, μέσω ενός κοινού ταμείου για την άμυνα που έχει προτείνει ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, θα αποτελέσει ένα επιπλέον εργαλείο για τη διατήρηση της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. Ποια είναι η σημασία αυτής της επένδυσης;
Η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αποτελεί ένα καθοριστικό βήμα προς την ενεργειακή αυτοδυναμία της Ελλάδας. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από κορυφαίες πολυεθνικές εταιρείες υπογραμμίζει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στις προοπτικές της χώρας μας στον τομέα της ενέργειας. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι η διαδικασία αυτή θα διεξαχθεί με απόλυτη διαφάνεια και σεβασμό στο περιβάλλον, τηρώντας τις υψηλότερες προδιαγραφές βιωσιμότητας. Παράλληλα, αναγνωρίζουμε τη σημασία της λελογισμένης πράσινης μετάβασης και εργαζόμαστε για την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μας μείγμα. Η αξιοποίηση των εγχώριων ενεργειακών πόρων, σε συνδυασμό με τη στρατηγική μας για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θα ενισχύσει την οικονομία, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα μειώσει την εξάρτησή μας από εισαγόμενες πηγές ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, η πατρίδα μας θα καταστεί πυλώνας σταθερότητας και ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.
Tι έργα βρίσκονται σε εξέλιξη ή περιμένουμε να αρχίσουν το επόμενο διάστημα στην Θεσσαλονίκη;
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού, με κομβικά έργα υποδομής να εξελίσσονται. Όπως όλοι οι συμπολίτες μου, έχω την έντονη επιθυμία να δούμε σύντομα την πόλη μας να αναδεικνύεται σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά θα παραδοθεί πριν το τέλος του 2025. Είναι λοιπόν κρίσιμο να προχωρήσει ο σχεδιασμός του Μετρό προς τα δυτικά, ώστε να διασυνδέσουμε όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης με ένα σύγχρονο και λειτουργικό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών. Το 2027 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το σημαντικό έργο του flyover, στην περιφερειακή οδό, που θα συμβάλει καθοριστικά στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φορτίου στον ιστό της πόλης.
Όμως, πολύ σημαντικό είναι να δημοπρατηθεί άμεσα ο δυτικός προαστιακός, που θα δώσει κυκλοφοριακές λύσεις στον άξονα από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Σίνδο και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, εξυπηρετώντας καθημερινά χιλιάδες συμπολίτες μας. Όσο η επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά εκκρεμεί, ο προαστιακός μπορεί να κάνει τη διαφορά. Η Θεσσαλονίκη μας, επίσης, θα δει σημαντικές παρεμβάσεις στο λιμάνι, με την επέκταση της 6ης προβλήτας και τη σύνδεσή του στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Μαζί με το Logistics Center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, αναμένεται να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της πόλης ως διεθνούς κόμβου στο εμπόριο και τις μεταφορές.
Προτεραιότητα δίνεται και στην υγεία, με την κατασκευή του πιο σύγχρονου παιδιατρικού νοσοκομείου στη χώρα να έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ ακολουθεί το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο, έργα που θα ενισχύσουν την ποιότητα της φροντίδας για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η ανάπτυξη του τεχνολογικού πάρκου 4ης γενιάς THESSINTEC, το οποίο θα προσελκύσει καινοτόμες επιχειρήσεις και θα συμβάλει στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η ανάπλαση της ΔΕΘ και η περιβαλλοντική αναβάθμιση της Δυτικής Θεσσαλονίκης, μαζί με νέα σχολεία, είναι έργα που πρέπει να τρέξουν. Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά θα παρέχει στους πολίτες έναν σύγχρονο και αναβαθμισμένο χώρο πρασίνου, αναψυχής και πολιτισμού, ενώ το Μουσείο Ολοκαυτώματος προχωρεί κανονικά, προσφέροντας στην πόλη έναν νέο πολιτιστικό πόλο έλξης.
Συνολικά, το στοίχημα είναι να αξιοποιήσουμε τις μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες της πόλης, ώστε η καθημερινότητα των Θεσσαλονικιών να βελτιωθεί αισθητά. Ως βουλευτής, πάγια απαίτησή μου από την κυβέρνηση είναι να προχωρήσουν με ταχύτητες Αθήνας όλα τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ήδη αποφασιστεί για την πόλη μας.