Τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Συνηγόρου του Καταναλωτή κ. Άννας Στρατινάκη με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κ. Σωκράτη Φάμελλο παρουσία της Αναπληρώτριας Συνηγόρου Καταναλωτή κ. Βάσιας Μπώλου και του Βοηθού Συνηγόρου Καταναλωτή κ. Ευθύμιου Τσίγκα ενώ τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πλαισίωνε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Χάρης Μαμουλάκης, τομεάρχης Οικονομικών και Ανάπτυξης του κόμματος.
Κατά την συνάντηση των δύο μερών, η αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ενημερώθηκε εκτενώς για το ρόλο, τα εργαλεία και την πολυεπίπεδη δράση της Ανεξάρτητης Αρχής στο πεδίο επίλυσης των καταγγελιών των καταναλωτών με έμφαση στο τραπεζικό σύστημα και στο εμπόριο, δόθηκαν συγκεντρωτικά τα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία των καταγγελιών, τα οποία παρουσιάζουν αισθητή αύξηση μέσα στο 2024, ενώ αναλύθηκε διεξοδικά το ρυθμιστικό έργο της Αρχής σε όλους τους τομείς διάδρασης του καταναλωτή με την αγορά.
Παράλληλα, συζητήθηκαν και προτάσεις οριζόντιων και κάθετων νομοθετικών παρεμβάσεων με σκοπό την θεσμική, συνταγματική, διοικητική, ρυθμιστική και ψηφιακή αναβάθμιση της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή επί τη βάση του σύγχρονου ρόλου που πρέπει να επιτελέσει η Αρχή σε ένα νέο περιβάλλον αυξημένων αναγκών και υπό την ευρωπαϊκή κατεύθυνση της ανάπτυξης καταναλωτικού κινήματος στα πρότυπα μεγάλων κρατών-μελών της Ε.Ε.
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Σωκράτης Φάμελλος:
«Το τελευταίο διάστημα, ως ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έχουμε πάρει την απόφαση να ασχοληθούμε με προσοχή στο μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην αγορά με το καρτέλ των τραπεζών. Έχουμε ήδη ενημερωθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και για μία παλαιότερη απόφαση, η οποία ανέδειξε το θέμα των υψηλών προμηθειών στα ΑΤΜ, αλλά και για μια έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη για τα θέματα των επιτοκίων. Έχουμε συναντηθεί με σχεδόν όλο τον τραπεζικό τομέα -νωρίτερα σήμερα με την ΟΤΟΕ- και συνεχίζουμε αυτές τις συναντήσεις.
Ήταν όμως, υποχρέωσή μας, αλλά και ανάγκη, να ενημερωθούμε και από τον Συνήγορο του Καταναλωτή για το τι πληροφορίες έχει, μιας και είναι η Αρχή που έρχεται σε επαφή με τους καταναλωτές. Και να αναδείξουμε ότι οι ίδιοι οι καταναλωτές πρέπει να έρχονται σε επαφή με τον Συνήγορο.
Δυστυχώς, δεν έχουμε το καταναλωτικό κίνημα που θα θέλαμε και πρέπει να το ενισχύσουμε. Να συμβάλλουμε όλοι. Στόχος της επίσκεψής μας είναι να ενημερωθούμε από εσάς για το τι πληροφορίες έχετε για αθέμιτες πρακτικές ή και για άλλες παραβιάσεις, όπως προσωπικών δεδομένων ή ακόμα και κατά τη διαδικασία της επικοινωνίας των τραπεζών με τους καταναλωτές, είτε αφορά πολίτες, είτε αφορά επιχειρήσεις. Πολύ σύντομα θα προχωρήσουμε σε παρέμβαση σχετικά με αυτό το μεγάλο πρόβλημα, γιατί είναι και κοινωνικό και οικονομικό. Εμείς θέλουμε να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και να μην έχουμε από τη μία μεριά υπερκέρδη και από την άλλη μεριά φτωχοποίηση ή αδυναμία οικονομικής δραστηριότητας».
Όπως δήλωσε η Συνήγορος του Καταναλωτή κ. Άννα Στρατινάκη:
«Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» επιτελεί από την ίδρυση της ένα σημαντικό θεσμικό αλλά και κοινωνικό ρόλο, κυρίως, διαμεσολαβητικό και συμφιλιωτικό ανάμεσα στον καταναλωτή και την αγορά χωρίς να έχει, όμως, τη δυνατότητα επιβολής κυρώσεων. Με τις συστάσεις της, την εμπειρία της, τις γνωμοδοτήσεις της και την εν γένει πολυετή διαδρομή της δίνει έναν σωστό ρυθμό, με τον οποίο λύνονται τα προβλήματα της διάδρασης του καταναλωτή μέσα σε ένα δύσκολο και σύγχρονο αγοραστικό περιβάλλον.
Η πορεία του Συνηγόρου του Καταναλωτή είναι πολύ σημαντική καθώς ήδη πολλές προτάσεις του έχουν εισακουστεί και επεξεργαστεί από την νομοθετική και εκτελεστική εξουσία, συνεργάζεται δε στενά τόσο με την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή και την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α) όσο και με άλλες συναρμόδιες Αρχές με σκοπό την συμφιλιωτική επίλυση σε συντριπτικό βαθμό, των πολλών και διαφορετικών καταγγελιών των καταναλωτών. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει μία μεγάλη αύξηση των καταγγελιών που στο σύνολό τους φθάνουν σε αριθμό για το 2024 τις 20.343 και προς επεξεργασία 24.000 καταγγελίες ενώ τα τελικά αποτελέσματα θα δοθούν στην δημοσιότητα με έκθεση που θα καταθέσει θεσμικά η Ανεξάρτητη Αρχή στην Ελληνική Βουλή το επόμενο διάστημα.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι όλα τα στελέχη της Αρχής στέκονται στο πλευρό του καταναλωτή από την πιο απλή καταγγελία μέχρι και την πιο σύνθετη, από την πρώτη επικοινωνία μαζί του μέχρι την τελική έκβαση της καταγγελίας του. Αναμφίβολα η Αρχή χρειάζεται μία ποιοτική και ποσοτική ενίσχυση σε έμψυχο δυναμικό, πόρους και εργαλεία για να μπορέσουμε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα μέσα σε ένα νέο περιβάλλον αυξημένων αναγκών».