Τα πρώτα στοιχεία του πορίσματος του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων που αναμένεται αύριο για το δυστύχημα των Τεμπών, ήρθαν στο φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα με το OPEN η έκρηξη και στη συνέχεια η φωτιά που προκάλεσε την πυρόσφαιρα δεν οφείλεται σε λάδια των τρένων, στα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών. Δεν ήταν οι μετασχηματιστές που έφταιξαν για την έκρηξη, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
Το μεγαλύτερο μέρος του πορίσματος θα αναφέρεται σε κάποιες παραλήψεις και σε λάθη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, ζητήματα που άμεσα πρέπει να αλλάξουν γιατί έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των τρένων.
Σύμφωνα με τον ΑΝΤ1 το πόρισμα θα γράφει ότι το δυστύχημα ήταν συνδυασμός ανθρωπίνων λαθών και ολιγωριών.
Αύριο το πρωί, μια μέρα πριν από τα μαζικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα, αλλά και εκτός Ελλάδος, θα παρουσιαστεί το πόρισμα για τα Τέμπη του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Ο Οργανισμός, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών δυστυχημάτων, έχει ανακοινώσει ότι θα γνωστοποιήσει τα πορίσματά του για τις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα, την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, την μη αξιοποίηση των κονδυλίων για τη βελτίωσή του, αλλά και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των τρένων.
Τι ανέφερε η εφημερίδα “Καθημερινή”
Υπενθυμίζεται ότι την ύπαρξη «αντικρουόμενων στοιχείων» επισημαίνουν, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Η Καθημερινή», οι ερευνητές του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών στο τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), το οποίο πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια αύριο Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης.
Τα «αντικρουόμενα στοιχεία» αφορούν τα αίτια των εκρήξεων και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Παρότι η ανάλυση όλων των διαθέσιμων στοιχείων έδειχνε προς την κατεύθυνση ύπαρξης παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ του δυστυχήματος, τα βίντεο που απεικονίζουν το τρένο κατά τη διέλευσή του από τις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών και είδαν το φως της δημοσιότητας δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, δεν αφήνουν περιθώριο για την τοποθέτηση παράνομου φορτίου σε κάποια από τις τρεις φορτάμαξες πίσω από τη δεύτερη μηχανή, όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί από την επιτροπή.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το τελικό πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν πρόκειται να διαφέρει από την αρχική εκτίμηση των ερευνητών πως τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών στις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν εξηγούν τη φωτιά που ενδεχομένως ευθύνεται για τον θάνατο 5 ατόμων από τα 57 θύματα του δυστυχήματος.
Σε αυτό καταλήγουν άλλωστε τα ευρωπαϊκά ερευνητικά κέντρα που έκαναν αναλύσεις.
Εν αναμονή και του πορίσματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που και αυτό θα απαντάει στο ερώτημα αν τα έλαια σιλικόνης είναι ικανά να προκαλέσουν την πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε μετά τη σύγκρουση, και το οποίο έχει καθυστερήσει, η επιτροπή φέρεται να απευθύνθηκε και σε άλλο ένα ανώτατο ερευνητικό ίδρυμα της χώρας για σχετική γνωμοδότηση, η οποία θα συμπεριληφθεί στο τελικό πόρισμα.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου να μην υπάρχει περιθώριο αμφισβήτησης της διαδικασίας διερεύνησης, ο Εθνικός Οργανισμός σκοπεύει να απευθυνθεί και στο Πανεπιστήμιο της Λωζάννης, το πλέον αρμόδιο ερευνητικό κέντρο στην Ευρώπη για το ζήτημα της πυρόσφαιρας.
Αν τελικά υπάρξει «πόρισμα της Λωζάννης», αναμένεται να δημοσιευθεί μετά το πέρας εξαμήνου, όσο δηλαδή θα διαρκέσει μια διεξοδική και κοστοβόρα διαδικασία ανάλυσης των αιτιών πρόκλησης της φωτιάς.
Η μέχρι τώρα διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ βασίστηκε στα μόνα στοιχεία που είχε στη διάθεσή του ο Οργανισμός: Τα βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης που προέρχονται από τρεις διαφορετικές κάμερες κοντά στο σημείο του δυστυχήματος και τη δειγματοληψία από το σημείο της σύγκρουσης που έλαβε χώρα 29 ημέρες μετά το δυστύχημα και σύμφωνα με την έκθεση του Χημείου του Κράτους κατέληγε στην ύπαρξη εύφλεκτων χημικών διαλυτών (ξυλόλιο).
Με αυτά τα στοιχεία και κυρίως αξιοποιώντας τα βίντεο, η τριμελής επιτροπή των ερευνητών που απαρτίζεται από δύο ανώτερα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και έναν πρώην ελεγκτή της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), απευθύνθηκε σε σειρά ερευνητικών κέντρων (Πανεπιστήμιο Πίζας, Ινστιτούτο Σουηδίας, Πανεπιστήμιο Γάνδης) προκειμένου να διερευνηθεί το είδος του υλικού που προκάλεσε τη φωτιά.
Τα ερευνητικά κέντρα πιστοποίησαν πως η κατάλληλη μέθοδος για την ανίχνευση του υλικού είναι η υπολογιστική ρευστοδυναμική (CFD) και αφού έθεσαν τις σωστές παραμέτρους, το μοντέλο υπολογισμού άρχισε να «τρέχει», υπό την εποπτεία του Κώστα Λακαφώση, πραγματογνώμονα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ). Τα αποτελέσματα της διαδικασίας αναμένεται να συμπεριληφθούν στο πόρισμα.