Του Κίμωνα Λογοθέτη
Το σύστημα τηλεδιοδίων e-Pass έχει καθιερωθεί ως ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία για τους οδηγούς που κινούνται στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους. Η δυνατότητα διέλευσης από τα διόδια χωρίς στάση, με ταχύτητα έως και 20 χλμ./ώρα, προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Η ευκολία αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή κατά τις περιόδους αυξημένης κυκλοφορίας, όπως τα τριήμερα, τις εορτές του Πάσχα και τις καλοκαιρινές εξόδους. Σε αυτοκινητοδρόμους όπως η Αττική Οδός, όπου η κυκλοφορία είναι πυκνή καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, το e-Pass συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση των καθυστερήσεων και στην αποσυμφόρηση των σταθμών διοδίων.
Ωστόσο, παρά τα πλεονεκτήματα, υπάρχουν περιπτώσεις όπου το σύστημα παρουσιάζει δυσλειτουργίες. Εάν ο λογαριασμός του οδηγού δεν έχει επαρκές υπόλοιπο ή αν υπάρξει τεχνική βλάβη στη σύνδεση μεταξύ πομπού και δέκτη, η μπάρα δεν ανοίγει, προκαλώντας σύγχυση και καθυστερήσεις. Επιπλέον, οχήματα χωρίς e-Pass που εισέρχονται κατά λάθος στη λωρίδα τηλεδιοδίων αντιμετωπίζουν δυσκολίες, καθώς η όπισθεν στον αυτοκινητόδρομο απαγορεύεται αυστηρά από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, προτείνεται η εφαρμογή μιας λύσης όπου, σε περιπτώσεις αποτυχίας αναγνώρισης ή ανεπαρκούς υπολοίπου, η μπάρα να ανοίγει αυτόματα, η πινακίδα του οχήματος να καταγράφεται, και το αντίτιμο των διοδίων να αποστέλλεται ταχυδρομικά. Εάν η ευθύνη ανήκει στον οδηγό, μπορεί να επιβάλλεται μια μικρή προσαύξηση στο ποσό, εξασφαλίζοντας έτσι την ασφάλεια και την ομαλή ροή της κυκλοφορίας.
Το e-Pass αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των μετακινήσεων στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα. Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος, είναι απαραίτητο να υιοθετηθούν πρακτικές λύσεις που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις προαναφερθείσες προκλήσεις.