Σάββατο 28 Ιουνίου 2025


ΑρχικήΠρόσωπαΣυνεντεύξειςΑνδρέας Γραμματικογιάννης, Αντιδήμαρχος Υποδομών του Δήμου Αθηναίων: «Πρωταρχικός στόχος είναι η μείωση...

Ανδρέας Γραμματικογιάννης, Αντιδήμαρχος Υποδομών του Δήμου Αθηναίων: «Πρωταρχικός στόχος είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και η ανάδειξη εμβληματικών κτιρίων του δήμου που αποτελούν τοπόσημα για την πόλη»

Ο Ανδρέας Γραμματικογιάννης είναι Αντιδήμαρχος Υποδομών του Δήμου Αθηναίων. Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ με ειδίκευση στην υδραυλική μηχανική, μεταπτυχιακές σπουδές στην περιβαλλοντική διαχείριση υδατικών πόρων από το ΕΜΠ και Υποψήφιος Διδάκτωρ.

Μιλάει στην δημοσιογράφο Κορίνα Τριανταφύλλου και τους Attica Τimes για τις σημαντικότερες παρεμβάσεις επί δημαρχείας Δούκα που βελτίωσαν την καθημερινότητα των Αθηναίων πολιτών, για τις καίριες μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη και θα προσδώσουν στην πόλη ιστορική αξία, για τις προσπάθειες που καταβάλλει η δημοτική αρχή για να βελτιώσει τα πεζοδρόμια, τον φωτισμό και την οδοποιία, εξηγεί τι είναι είναι η νέα Ομάδα 24ωρης Επέμβασης που ανακοινώθηκε ότι θα αναλάβει δράση και τέλος εξηγεί τι μέτρα θα πάρει ο Δήμος για τον υπερτουρισμό που κατακλύζει αυτή την περίοδο την Αθήνα.

Κύριε Γραμματικογιάννη, ποιος είναι ο απολογισμός της μέχρι τώρα θητείας σας; Ποιες θεωρείτε τις σημαντικότερες παρεμβάσεις που βελτίωσαν την καθημερινότητα των Αθηναίων;

Από την πρώτη στιγμή αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τις γειτονιές της πόλης και να εστιάσουμε στην βελτίωση της καθημερινότητας. Ο απολογισμός είναι ενθαρρυντικός γιατί βλέπουμε η προσπάθεια σταδιακά να λαμβάνει σάρκα και οστά και μας γεμίζει αισιοδοξία. Βασικό μας μέλημα ήταν να εστιάσουμε από την πρώτη στιγμή στην βελτίωση της λειτουργίας των σχολείων με πάνω από 200 παρεμβάσεις μέχρι σήμερα για να εξασφαλίσουμε ασφαλή και λειτουργικά σχολεία. Μόνο το καλοκαίρι που διανύουμε δλδ σε δυόμισι μήνες εκτελούμε παρεμβάσεις σε πάνω από 40 σχολεία του δήμου. Μειώσαμε τις βλάβες στον οδοφωτισμό από 7000 που παραλάβαμε σε 1200 περίπου με τάσεις περαιτέρω μείωσης και βελτιώσαμε τις συνθήκες φωτισμού σε πολλές πλατείες που αντιμετώπιζαν πρόβλημα (πάρκα Ιλισσίων, Μπέη, Ριζούπολης, πλατείες Κουμουνδούρου, Βικτωρίας, Αμερικής κ.α.), έχουν ήδη ξεκινήσει και τα έργα αποκατάστασης του φωτισμού στο λόφο του Στρέφη και τοποθετούνται 2000 προβολείς σε σημεία ειδικού ενδιαφέροντος (σχολεία, εκκλησίες κτλ). Ήδη είναι σε εξέλιξη διαγωνισμοί για την εγκατάσταση 140 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην πόλη, ενώ προχωράνε τα έργα για την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων στην πόλη όπως φορτιστές ποδηλάτων, συστήματα εξοικονόμησης πόρων στα σχολικά κτίρια, ελέγχου πρόσβασης και αστυνόμευσης στο εμπορικό τρίγωνο κτλ. Ακολουθούμε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό που θα αντέχει τον χρόνο και τις αλλαγές διοικήσεων με προσήλωση και βασικούς άξονες, την ανθεκτικότητα των υποδομών, την προσαρμογή στις νέες κλιματικές συνθήκες και την φιλικότητα στους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Ποιες μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη για την ανάπλαση περιοχών της Αθήνας και την ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων; Υπάρχουν σχέδια για την αναβίωση εμβληματικών ακινήτων με ιστορική ή αρχιτεκτονική αξία;

Πρωταρχικός στόχος είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και η ανάδειξη εμβληματικών κτιρίων του δήμου που αποτελούν τοπόσημα για την πόλη. Το επόμενο διάστημα ξεκινάνε εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης σε δυο κτίρια του δήμου (Αθηνάς 16 και Λιοσίων 22) ενώ εκπονούνται μελέτες για ενεργειακές αναβαθμίσεις σε σχολεία του δήμου (συνολικά άνω των 20, για παράδειγμα το σχολείο Πικιώνη στην Σίνα κ.α.) με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 16 εκατομμυρίων από την ΟΧΕ. Παράλληλα σταδιακά ολοκληρώνονται μελέτες για την ανάδειξη σημαντικών κτιρίων του δήμου με σημαντικότερα από αυτά την Βαρβάκειο, την οικία Δουρούτη στο Μεταξουργείο, την βίλα Κλωναρίδη στην Πατησίων, το θέατρο του Τσίλλερ εντός των εγκαταστάσεων του ΚΥΑΔΑ στην Πειραιώς, το παλιό βρεφοκομείο στην Κουμουνδούρου, την οικία Μπίρη κτλ.

Σε κάθε περίπτωση ειδική μνεία πρέπει να γίνει στην μεγάλη ανάπλαση που λαμβάνει χώρα αυτή τη στιγμή στην περιοχή του Ελαιώνα όπου 220 στρ μετατρέπονται από σκουπιδότοπο σε πρότυπο πάρκο. Την ίδια στιγμή προχωράμε σε αναπλάσεις σε πολλές περιοχές ενώ εκπονούμε μελέτες για πεζοδρομήσεις σε πάνω από 40 σημεία της πόλης.

Έχετε προχωρήσει σε εκτεταμένες παρεμβάσεις σε πεζοδρόμια, φωτισμό και οδοποιία. Πώς επιλέγονται οι περιοχές παρέμβασης και πώς αξιολογείτε την αποτελεσματικότητα αυτών των έργων στην αστική εμπειρία των κατοίκων και επισκεπτών;

Προσπαθούμε να καλύψουμε τις ανάγκες στο σύνολο και των 7 κοινοτήτων ωστόσο κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητες της. Για παράδειγμα με χρήση ψηφιακών τεχνολογιών έχουμε στην διάθεση μας τις περιοχές με την μεγαλύτερη θερμική επιβάρυνση και κατευθύνουμε προς εκεί τις αντίστοιχες δράσεις (νέες ασφαλτοστρώσεις με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για μείωση της θερμοκρασίας, γραμμικά πάρκα, σκιάσεις, μικροδάση, ψυχρά υλικά στα πεζοδρόμια κτλ).

Σημαντικό ρόλο παίζει η φθορά των υποδομών και η επικινδυνότητα που αυτή έχει για τους πολίτες. Εκτός από αυτό όμως λαμβάνουμε υπόψη την σημασία και τις επιπτώσεις των περιοχών παρέμβασης για την γενικότερη κυκλοφορία και την εξυπηρέτηση ευρύτερων περιοχών, και προτεραιοποιούμε τα σημεία εκείνα που λειτουργούν υπερτοπικά και όπου οι παρεμβάσεις μας έχουν το μεγαλύτερο δυνατό όφελος.

Στην παραπάνω λογική έχουμε ήδη αναβαθμίσει 15.000 τ.μ. πεζοδρομίων και έχουμε τοποθετήσει 200 νέες ράμπες ΑΜΕΑ, δηλαδή περίπου μια ράμπα ανά δύο ημέρες.

Σήμερα κατασκευάζουμε πεζοδρόμια στην οδό Ανθέων, γύρω από το Μουσικό Σχολείο όπου μάλιστα δεν υπήρχαν καθόλου, στην οδό Πρατίνου στο Παγκράτι, γύρω από την πλατεία Καρύτση και αλλού και ακολουθούν έργα πάνω από 45 εκατ ευρώ για πεζοδρόμια, ασφαλτοστρώσεις και έξυπνες διαβάσεις σε σχολεία.

Ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση έχει και το πρόγραμμα που εξελίσσεται κόστους 4 εκατ. Ευρώ για την κατεδάφιση επικινδύνως ετοιμόρροπων κτιρίων στο δήμο, όπου αναμένουμε το επόμενο διάστημα να γίνουν πάνω από 70 κατεδαφίσεις. Άλλη μια προσπάθεια που εξελίσσεται αυτή τη στιγμή είναι η ψηφιακή χαρτογράφηση των εμποδίων επί των πεζοδρομίων (αυθαίρετες κατασκευές, παλιοί τηλεφωνικοί θάλαμοι κτλ) ώστε αυτά να ομαδοποιηθούν και να απομακρυνθούν με στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας.

Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεών μας γίνεται εξετάζοντας ένα πλήθος ποιοτικών αλλά και ποσοτικών παραγόντων, όπως η βελτίωση της προσβασιμότητας και της κινητικότητας των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων των ΑΜΕΑ, η μείωση ατυχημάτων, η αύξηση της χρήσης του δημόσιου χώρου, καθώς και η μείωση του αριθμού των αιτημάτων που δεχόμαστε από πολίτες για αποκατάσταση των υποδομών.

Πολλές μικρές παρεμβάσεις που αποτελούν τον πυρήνα της δημοτικής προσπάθειας για επεμβάσεις ουσίας στην πόλη που αλλάζουν την καθημερινότητα και ήδη έχουν θετική αποδοχή από τους πολίτες.

 

Τι είναι η νέα Ομάδα 24ωρης Επέμβασης που ανακοινώσατε; Ποια θα είναι η αποστολή της και πώς θα ενισχύσει την άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων;

 

Προβλέπονται δυο ομάδες ταχείας επέμβασης. Μια που αφορά σχολεία και αφορά την ανάπτυξη συνεργείων με οχήματα για την άμεση επέμβαση σε σχολικές υποδομές ώστε να επιλύονται προβλήματα που σήμερα καθυστερούν και μια αντίστοιχη 24ωρης λειτουργίας που θα κινείται στους δρόμους της πόλης και θα επεμβαίνει για την καταγραφή προβλημάτων στο οδικό δίκτυο και την επίλυση τους (λακούβες στο οδόστρωμα, καθαρισμός σήμανσης, επισκευές σε πεζοδρόμια κτλ)

Είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους πολίτες να έχουν άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση στα επείγοντα ζητήματα που δημιουργούνται κάθε μέρα και οι ομάδες αυτές θα αποτελέσουν την δύναμη πρώτης επέμβασης για να νοιώθουν οι πολίτες την παρουσία του δήμου συνέχεια δίπλα τους.

Ο υπερτουρισμός, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, επιβαρύνει τις υποδομές της Αθήνας. Πώς σχεδιάζει η δημοτική αρχή να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση, διατηρώντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων;

 

Η Αθήνα ήταν ο πρώτος δήμος της Ελλάδας που παρουσίασε τέλη του 2024 την μελέτη φέρουσας τουριστικής ικανότητας Από τη μελέτη προκύπτει ότι η Αθήνα παρουσιάζει μια «τουριστική ευθραυστότητα» και μια ευαισθησία στην πίεση των υποδομών της από την άνοδο του τουρισμού τα τελευταία χρόνια. Ως εκ τούτου εστιάζουμε σε παρεμβάσεις που κάνουν την Αθήνα πιο φιλική στους τουρίστες και πιο ανθρώπινη για τους πολίτες της. Ενδεικτικά αναφέρεται η νέα κανονιστική για τα πατίνια που θα τεθεί σε λειτουργία το καλοκαίρι και θα θέτει κανόνες στην χρήση τους, η ρύθμιση στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων για να μην επιβαρύνουν την κυκλοφορία τις ώρες αιχμής, η δημιουργία προσβάσιμων διαδρομών μεταξύ σημείων ενδιαφέροντος κτλ

Στην ίδια λογική ιδρύθηκε ομάδα εργασίας (task force) για την ανάδειξη και προστασία του ιστορικού κέντρου. Στο πλαίσιο της ρητής δέσμευσης του Δήμου Αθηναίων για την διαφύλαξη του ιστορικού χαρακτήρα του κέντρου της πόλης και ιδίως της περιοχής της Πλάκας, γίνονται συνεχείς έλεγχοι σχετικά με την τήρηση των χρήσεων γης και ειδικότερα των ταρατσών και των ορίων της ηχορύπανσης και παρακολουθείται στενά η λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Επιπλέον, ιδρύθηκε Γραφείο Ιστορικού Κέντρου στο γραφείο της Δημοτικής Αστυνομίας στην πλατεία της Βαρβακείου Αγοράς, όπου θα εδρεύει η Ομάδα Εργασίας. Εκεί, θα μπορούν οι πολίτες να καταθέτουν καταγγελίες και να αναφέρουν προβλήματα που έχουν εντοπίσει, που αφορούν στο ιστορικό κέντρο, προκειμένου να δρομολογείται η επίλυσή τους.

Ήδη ο δήμος επενδύει τόσο στην δημιουργία ποδηλατοδρόμων όσο και στην δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας για την δημιουργία εναλλακτικών μέσων για την μετακίνηση στην πόλη ώστε να γίνει η βέλτιστη δυνατή διαχείριση των πιέσεων που δημιουργεί η τουριστική κίνηση στην πόλη ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.

 



Ροη Ειδήσεων