Σε υψηλούς τόνους και με ξεκάθαρο μήνυμα ευθύνης τοποθετήθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να μπει τέλος στη θλιβερή πρωτιά της Ελλάδας σε τροχαία δυστυχήματα.
«Έφτασε η ώρα να κοιταχθούμε στον καθρέφτη. Είμαστε από τις πρώτες χώρες στην ΕΕ από τροχαία δυστυχήματα», σημείωσε ο Πρωθυπουργός, καλώντας τους πολίτες σε μία «επιλογή ευθύνης». Όπως τόνισε, ο νέος ΚΟΚ ρυθμίζει σε νέα βάση το καθεστώς των κυρώσεων για παραβάσεις, επιδιώκοντας «να γίνουν οι μετακινήσεις πιο ασφαλείς».
«Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία ούτε στο δρόμο ούτε πουθενά», δήλωσε χαρακτηριστικά. Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε ότι η λογική των αυστηρότερων ποινών, των προστίμων και της αφαίρεσης διπλώματος υπηρετεί τον κοινό στόχο της προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα αστικά λεωφορεία, τα οποία –όπως είπε– πρέπει να αποκτήσουν απόλυτη προτεραιότητα, με τα ταξί και τα ΙΧ να βγαίνουν από τις λεωφορειολωρίδες. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ θα συνεχιστούν με «πολύ εντατικό ρυθμό» σε όλα τα οχήματα μιας οδικής αρτηρίας.
«Συμπολίτες μας δυσανασχετούν, έτσι όμως δεν ξεφεύγουν ούτε από τον κίνδυνο ούτε από την ανωριμότητα τους», είπε. Αναφερόμενος στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, υπογράμμισε ότι «τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο ακόμα και 23 φορές».
Έμφαση δόθηκε και στη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας. Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε την παραβίαση αυτών των βασικών κανόνων «εγκληματική επιπολαιότητα», αποκαλύπτοντας ότι το 40% των νεκρών στα τροχαία είναι κυρίως νέοι με μηχανή, ενώ το 25% δεν φορούσε ζώνη. Για παραβάσεις όπως η οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος, προβλέπονται πρόστιμα από 350 ευρώ για οδηγό και συνεπιβάτη.
«Ο κόμπος έφτασε στο χτένι», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το νέο πλαίσιο «θα κάνει τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει σε κίνδυνο τη ζωή του και τη ζωή των άλλων».
Ανακοίνωσε επίσης τη θεσμοθέτηση του ορίου των 30 χιλιομέτρων ανά ώρα εντός πόλης, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για ένα μέτρο «που έχει δοκιμαστεί στην Ευρώπη με μεγάλη επιτυχία». Όπως είπε, στόχος δεν είναι να καθυστερούν τα οχήματα, αλλά να κινούνται με ασφάλεια, «έτσι θα σωθούν ζωές».
Ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε ότι «δεν είναι δυνατόν η πολιτεία να έχει έναν τροχονόμο σε κάθε δρόμο» και προανήγγειλε την τοποθέτηση καμερών ελέγχου: οι πρώτες 90 ξεκινούν άμεσα, με προοπτική να φτάσουν τις 1.500. Οι παραβάσεις θα καταγράφονται και τα πρόστιμα θα αποστέλλονται στη θυρίδα του παραβάτη στο gov.gr, ενώ τα έσοδα θα πηγαίνουν σε ειδικό ταμείο για οδικές παρεμβάσεις.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι σε ένα περιβάλλον μεγάλης έντασης στο Κοινοβούλιο, η κυβέρνηση κατάφερε να προσεγγίσει το ζήτημα «μέσα από το πρίσμα του εθνικού συμφέροντος, για να ανατάξουμε την τραγική πρωτιά με τους νεκρούς στην άσφαλτο».
Ποινικοποιείται μια σειρά αδικημάτων
Λαμβάνονται άμεσα μέτρα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ατόμων με αναπηρία με την άμεση μετακίνηση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε μπάρες , ειδικούς χώρους και ειδικές θέσεις στάθμευσης.
Ποινικοποιείται μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας όπως:
- η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος
- η υπέρβαση ορίου ταχύτητας
- η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα
- η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ή άλλων απαγορευμένων ουσιών
- η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης
- η μη χρήση ζώνης
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέο όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 30 χιλιόμετρα την ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα. Τα όρια ταχύτητας της παρούσας εφαρμόζονται, εφόσον δεν ορίζονται διαφορετικά με ειδική σήμανση. Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε 50 χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές. Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 45 χιλιόμετρα την ώρα. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα. Ειδικώς αν τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργου ή τα ρυμουλκούμενα από αυτά στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 15 χιλιόμετρα την ώρα. Για τα Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια κλπ) το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ/ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Ο νέος ΚΟΚ δίνει τη δυνατότητα τοποθέτησης και χρήσης των τεχνικών μέσων διαπίστωσης παραβάσεων επί οχημάτων έκτακτης ανάγκης και δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων, ενώ επίσης προβλέπεται η διαδικασία βεβαίωσης της παράβασης σε απουσία του οδηγού (π.χ. κάμερες, στάθμευση). Ως παραβάτης λογίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος ο οποίος έχει τη δυνατότητα να υποδείξει τον οδηγό. Με τον τρόπο αυτό, όπως επισημαίνεται στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης, επιλύεται το πρόβλημα αναζήτησης και εντοπισμού του πραγματικού παραβάτη οδηγού. Επίσης, ρυθμίζεται το ζήτημα της βεβαίωσης παράβασης μόνο με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ επιλύεται το ζήτημα της επιβολής πολλαπλών κυρώσεων σε οδηγούς που είναι ταυτόχρονα και ιδιοκτήτες του οχήματος. Με τον νέο ΚΟΚ, νομιμοποιείται υπό όρους η διήθηση των μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας σε κατεύθυνσης σε οδούς με τουλάχιστον 2 λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση. Αυτή επιτρέπεται, εάν η ταχύτητα τους δεν υπερβαίνει τα 20χλμ/ώρα και τα λοιπά οχήματα είναι ακινητοποιημένα.
Σε ό,τι αφορά τις κλήσεις θα καταχωρίζονται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ενημερώνονται άμεσα μέσω sms χωρίς δυνατότητα διαγραφής τους. Τα πρόστιμα θα αναρτώνται απευθείας στο TAXISnet του παραβάτη οδηγού και εάν αυτός δεν το εξοφλεί εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το δημόσιο. Οι φερόμενοι ως παραβάτες θα έχουν βέβαια τη δυνατότητα μέσα σε 7 έως 10 ημέρες να καταθέτουν τις ενστάσεις τους.