Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας, με την παρουσίαση του πιο αυστηρού Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που έχει θεσπιστεί ποτέ στη χώρα. Ο νέος ΚΟΚ, σύμφωνα με όσα παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει στόχο την προστασία κάθε ζωής στους ελληνικούς δρόμους και τη ριζική αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς.
Αυστηρότερο σύστημα ποινών και υποτροπής
Για πρώτη φορά, ο ΚΟΚ ενσωματώνει την έννοια της υποτροπής με πραγματικό αντίκτυπο: εάν ένας οδηγός υποπέσει στο ίδιο σοβαρό παράπτωμα εντός 10 ετών, η ποινή του διπλασιάζεται ή και τριπλασιάζεται. Αν υποτροπιάσει για τρίτη φορά, η άδεια οδήγησης αφαιρείται επ’ αόριστον.
Σοβαρές παραβάσεις με αυστηρές κυρώσεις
Ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση στις επικίνδυνες παραβάσεις με άμεση απειλή για τη ζωή:
• Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη:
• 1η φορά: Πρόστιμο 700 €
• 2η φορά: 2.000 € και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες
• 3η φορά: 4.000 € και αφαίρεση άδειας για 1 έτος
• Χρήση κινητού χωρίς Bluetooth:
• 1η φορά: 350 €
• 2η φορά: 2.000 €
• 3η φορά: 4.000 € και αφαίρεση άδειας για 4-8 έτη
• Προκαλείς τροχαίο με τραυματισμό ή εγκαταλείπεις θύμα: θεωρείται πλέον ποινικό κακούργημα.
Ελεύθερες Λεωφορειολωρίδες: Σεβασμός στον επιβάτη
Η νέα στρατηγική δίνει έμφαση στη δικαιοσύνη και στον σεβασμό στον πολίτη, με ξεκάθαρο μήνυμα υπέρ της απρόσκοπτης λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων. «Με σεβασμό στον άνθρωπο που περιμένει υπομονετικά», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η παράνομη χρήση λεωφορειολωρίδων θα τιμωρείται αυστηρά.
Τέλος στην ατιμωρησία και τη “συνήθεια”
Για πρώτη φορά γίνεται προσπάθεια να αλλάξει η κουλτούρα της ανοχής σε επικίνδυνες πρακτικές. Οι ποινές δεν είναι πια “μια ταλαιπωρία”, αλλά έχουν ουσιαστική αποτρεπτική δύναμη. Ο οδηγός που επιμένει να παρανομεί θα χάνει το δικαίωμα να οδηγεί – όχι προσωρινά, αλλά μόνιμα.
⸻
Μια νέα φιλοσοφία για τις μετακινήσεις
Ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς ένα αυστηρότερο νομοθέτημα. Είναι ένα κοινωνικό συμβόλαιο: σεβασμός στη ζωή, στην καθημερινότητα, στην αναμονή του επιβάτη, στον πεζό, στον ευάλωτο. Είναι το πρώτο σοβαρό βήμα για να πάψει η Ελλάδα να μετρά θύματα στην άσφαλτο.
Όπως σημειώνει ο Κ. Κυρανάκης: «Έχουμε καθήκον να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να μειώσουμε τα θανατηφόρα τροχαία στην Ελλάδα».