Του Κίμωνα Λογοθέτη
Η εμπειρία από μια και μόνο κάμερα δείχνει τον δρόμο για τις 388 που ξεκινούν να τοποθετούνται από τον Ιούλιο στην Αττική
Το 2021, στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος της Περιφέρειας Αττικής, τοποθετήθηκε μια κάμερα παρακολούθησης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη στη λεωφόρο Ποσειδώνος, σε κομβική διασταύρωση του παραλιακού μετώπου. Μέσα στις πρώτες ώρες λειτουργίας της, η κάμερα κατέγραφε κατά μέσο όρο 16 παραβάσεις την ώρα.
Το στοιχείο αυτό δεν προκαλεί μόνο ανησυχία — προκαλεί σοκ. Πίσω από κάθε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη υπάρχει ένα εν δυνάμει τροχαίο, μια σύγκρουση, μια απειλή για τη ζωή πεζών, οδηγών και δικυκλιστών.
Όταν όμως έγινε γνωστό ότι στο συγκεκριμένο σημείο έχει τοποθετηθεί κάμερα, η εικόνα άλλαξε δραματικά. Οι παραβάσεις μειώθηκαν αμέσως κατά 50%, πέφτοντας στις 8 ανά ώρα. Ο λόγος; Όχι τα πρόστιμα — δεν επιβλήθηκαν ποτέ. Η κάμερα κατέγραφε, αλλά δεν βεβαίωνε τις παραβάσεις. Η αλλαγή στη συμπεριφορά των οδηγών οφείλεται αποκλειστικά στην παρουσία και μόνο της κάμερας.
Αυτό όμως δεν κράτησε για πολύ. Καθώς έγινε ευρύτερα γνωστό ότι η κάμερα δεν είχε κανονιστική ισχύ, δηλαδή δεν έφερνε πρόστιμο, οι οδηγοί επανήλθαν στις παλιές τους συνήθειες. Οι παραβάσεις ανέβηκαν ξανά στις 16 την ώρα.
Η δοκιμή αυτή αποκαλύπτει ένα πολύτιμο συμπέρασμα: η παρουσία κάμερας αλλάζει τη συμπεριφορά των οδηγών άμεσα και αποτελεσματικά, ακόμα κι αν δεν επιβάλλεται ποινή. Πόσο μάλλον όταν συνοδεύεται από πραγματική αστυνόμευση και διοικητική βεβαίωση των παραβάσεων.
Αυτό το συμπέρασμα αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα ενόψει της μεγάλης παρέμβασης που σχεδιάζει η Περιφέρεια Αττικής. Από τον Ιούλιο ξεκινά η τοποθέτηση 388 καμερών σε κομβικές διασταυρώσεις του λεκανοπεδίου, με σκοπό την εποπτεία και την πρόληψη παραβάσεων του ερυθρού σηματοδότη.
Αν εφαρμοστεί με πλήρη θεσμική κάλυψη —με καταγραφή, ταυτοποίηση, βεβαίωση και αποστολή προστίμων—, τότε από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας του συστήματος, οι παραβάσεις μπορούν να μειωθούν κατά 50%, όπως έδειξε το πιλοτικό πρόγραμμα.
Δεν πρόκειται για τεχνολογία καταστολής, αλλά για εργαλείο πρόληψης. Για έναν τρόπο να κάνουμε τους δρόμους της Αττικής ασφαλέστερους χωρίς καμία απολύτως παρέμβαση στην καθημερινότητα όσων τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.