Σάββατο 26 Ιουλίου 2025


ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΑφόρητη ζέστη στα ΜΜΜ της Αθήνας – Οδηγός του ηλεκτρικού λιποθύμησε εν...

Αφόρητη ζέστη στα ΜΜΜ της Αθήνας – Οδηγός του ηλεκτρικού λιποθύμησε εν ώρα υπηρεσίας

Χωρίς επαρκή προστασία από τον καύσωνα παραμένουν επιβάτες και εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας, καθώς η παλαιότητα των συρμών, η ελλιπής συντήρηση και η έλλειψη ανταλλακτικών έχουν οδηγήσει σε συνθήκες που ξεπερνούν τα όρια αντοχής. Ιδιαίτερα στη Γραμμή 1 του ηλεκτρικού, πολλά τρένα εξακολουθούν να λειτουργούν χωρίς κλιματισμό, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.

Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο περιστατικό λιποθυμίας οδηγού ηλεκτρικού συρμού, που σημειώθηκε στο τμήμα Θησείο – Πειραιάς. Σύμφωνα με τις καταγγελίες των Σωματείων Εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ, το κλιματιστικό στον θάλαμο οδήγησης είχε παρουσιάσει βλάβη, με αποτέλεσμα ο οδηγός να καταρρεύσει λόγω θερμοπληξίας. Η ακινητοποίηση του συρμού έγινε εγκαίρως, αποτρέποντας σοβαρό ατύχημα, ωστόσο το περιστατικό αναδεικνύει τον κίνδυνο που παραμονεύει καθημερινά.


Η έλλειψη λειτουργικών συρμών έχει οδηγήσει στην επανακυκλοφορία παλαιών «γαλλικών» τρένων πρώτης γενιάς, τα οποία όχι μόνο δεν διαθέτουν κλιματισμό, αλλά και φέρουν μικρά παράθυρα χωρίς επαρκή αερισμό. Οι συρμοί αυτοί είχαν σχεδιαστεί για υπόγειες διαδρομές και σήμερα θεωρούνται ακατάλληλοι για χρήση σε ακραίες θερμοκρασίες. Όταν υπερθερμαίνονται, παραμένουν εκτός κυκλοφορίας για «ψύξη», με πόρτες και παράθυρα ανοιχτά σε υπόστεγα.

Η συντήρηση του εξοπλισμού παραμένει ανεπαρκής, με μόνο δύο τεχνικούς ψύξης να είναι διαθέσιμοι ανά βάρδια για ολόκληρη τη Γραμμή 1. Παράλληλα, οι εργολάβοι που έχουν αναλάβει την ευθύνη των συστημάτων κλιματισμού φέρονται να απουσιάζουν εν μέσω καύσωνα, αφήνοντας τις υποδομές ουσιαστικά χωρίς τεχνική υποστήριξη.

Σύμφωνα με εργαζομένους, ακόμη και η προσπάθεια αναβάθμισης των συρμών Siemens του 2002 έχει αποτύχει, καθώς δέκα από αυτούς παραμένουν παροπλισμένοι λόγω βλάβης σε εξαρτήματα του κλιματιστικού.

Τι λέει ο ΟΑΣΑ

Ο ΟΑΣΑ, από την πλευρά του, δίνει μια συνοπτική εικόνα της κατάστασης του στόλου:

  • Λεωφορεία: 529 νέα λεωφορεία διαθέτουν σύγχρονα συστήματα κλιματισμού, αριθμός που αναμένεται να φτάσει τα 951 έως το τέλος του 2025.

  • Μετρό Γραμμές 2 & 3: 52 συρμοί βρίσκονται σε κυκλοφορία, ενώ δρομολογείται η προμήθεια και ανάταξη επιπλέον μέσω ΕΣΠΑ.

  • Ηλεκτρικός (Γραμμή 1): Μόλις 4 συρμοί χωρίς κλιματισμό κυκλοφορούν – και θεωρητικά μόνο σε ώρες ήπιας ζέστης. Ανακαίνιση 14 συρμών έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2026.

Αγανάκτηση και εντάσεις

Η αγανάκτηση των επιβατών αυξάνεται, με καθημερινά περιστατικά λεκτικών αντιπαραθέσεων μεταξύ πολιτών και οδηγών, οι οποίοι όμως βιώνουν εξίσου τις τραγικές αυτές συνθήκες. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι οι λύσεις που δίνονται είναι πρόχειρες και ανεπαρκείς.

Το κεντρικό ερώτημα που τίθεται είναι πώς γίνεται να μην επαρκούν οι διαθέσιμοι συρμοί για ένα θερινό πρόγραμμα με ήδη μειωμένα δρομολόγια – πόσο μάλλον όταν η θερμοκρασία φτάνει τους 42 βαθμούς Κελσίου.

Η συνολική εικόνα παραπέμπει σε χρόνια εγκατάλειψη του συστήματος σταθερής τροχιάς, με την έλλειψη επενδύσεων, τη μείωση προσωπικού και την απαξίωση του τροχαίου υλικού να επιβαρύνουν τόσο τους επιβάτες όσο και τους εργαζόμενους.



Ροη Ειδήσεων