Με στόχο τη σταδιακή μετατροπή της Αθήνας σε μια πόλη φιλική προς τον πεζό και το ποδήλατο, ο Δήμος Αθηναίων προχωρά στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου σχεδίου που περιλαμβάνει 40 νέες πεζοδρομήσεις έως το 2026, καθώς και πιλοτικές παρεμβάσεις ελεύθερης κυκλοφορίας για πεζούς στο κέντρο της πόλης κάθε Σαββατοκύριακο.
Το σχέδιο προβλέπει την απομάκρυνση των ΙΧ από συγκεκριμένους δρόμους του ιστορικού και εμπορικού κέντρου, δίνοντας έμφαση στην αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας. Ήδη, έως το τέλος του 2025, δρομολογούνται οι πρώτες τρεις πεζοδρομήσεις: στην οδό Πραξιτέλους (κάτω από την πλατεία Κλαυθμώνος), στην Περικλέους – Αθηναΐδος (προέκταση της Καραγιώργη Σερβίας) και στην Άνθιμου Γαζή (κάθετη της Κολοκοτρώνη). Πρόκειται για μικρούς αλλά κομβικούς δρόμους, που συνδέονται άμεσα με την εμπορική και τουριστική δραστηριότητα.
Παράλληλα, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, καθιερώνεται πιλοτικά το μέτρο των «Σαββατοκύριακων χωρίς αυτοκίνητο» στην οδό Αθηνάς. Από το κλείσιμο της Βαρβακείου κάθε Σάββατο το μεσημέρι έως το βράδυ της Κυριακής, ο δρόμος θα παραδίδεται αποκλειστικά στους πεζούς. Η δράση αυτή, που είχε δοκιμαστεί με επιτυχία κατά την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο, επιδιώκει να προσφέρει μια νέα εμπειρία περιήγησης στους κατοίκους και επισκέπτες του κέντρου.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αθηναίων, το σχέδιο εντάσσεται στο πλαίσιο δημιουργίας μιας «πόλης των 15 λεπτών», όπου όλες οι βασικές καθημερινές ανάγκες —από το σχολείο και το παντοπωλείο μέχρι την ψυχαγωγία και τις υπηρεσίες— θα είναι προσβάσιμες με τα πόδια ή το ποδήλατο, χωρίς να απαιτείται η χρήση αυτοκινήτου.
Οι μελέτες για τις 40 συνολικά πεζοδρομήσεις έχουν ήδη ανατεθεί στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2025. Από το 2026 ξεκινά η κατασκευαστική φάση, με παρεμβάσεις που δεν περιορίζονται στο ιστορικό κέντρο, αλλά επεκτείνονται σε γειτονιές ολόκληρης της πόλης.
Αν και ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για τον επανασχεδιασμό της Λεωφόρου Βασ. Όλγας, το σχέδιο προβλέπει την αναβάθμισή της σε άξονα πολιτισμού και αναψυχής, στο πρότυπο ευρωπαϊκών λεωφόρων ήπιας κυκλοφορίας.
Η Αθήνα κάνει βήματα για να αφήσει πίσω της τη μονοκαλλιέργεια του αυτοκινήτου και να επαναπροσδιορίσει τον δημόσιο χώρο με βάση τον άνθρωπο. Πρόκειται για μια ιστορική στροφή στον αστικό σχεδιασμό, με στόχο μια πόλη πιο βιώσιμη, λειτουργική και ζωντανή για όλους.