Με πρωτοφανή ταχύτητα σε σχέση με τον αρχικό στόχο εξελίσσεται το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού, ενισχύοντας την αισιοδοξία της κυβέρνησης ότι και φέτος οι δημοσιονομικές επιδόσεις θα κινηθούν σε επίπεδα ρεκόρ.
Μέσα σε αυτό το θετικό οικονομικό περιβάλλον, το οικονομικό επιτελείο καταρτίζει προτάσεις που περιλαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις για τη μεσαία τάξη, στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και παρεμβάσεις στο ζήτημα της στέγασης. Οι τελικές αποφάσεις για τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αναμένεται να ληφθούν μέσα στον Αύγουστο.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και κατόπιν της έγκρισης της ρήτρας διαφυγής από το Eurogroup, το δημοσιονομικό πακέτο για τη ΔΕΘ υπολογίζεται στα 1,5 δισ. ευρώ.
Για το διάστημα Ιανουαρίου–Μαΐου, ο προϋπολογισμός κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα 5,343 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας κατά τέσσερις φορές τον αρχικό στόχο των 1,055 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην αυξημένη είσπραξη φορολογικών εσόδων, ως αποτέλεσμα τόσο των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής όσο και της ισχυρής αναπτυξιακής πορείας. Οι παράγοντες αυτοί αναμένεται να συνεχίσουν να στηρίζουν τον προϋπολογισμό και το προσεχές διάστημα, ενισχύοντας τις εκτιμήσεις ότι το ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.
Αυτό συνεπάγεται πιθανή υπέρβαση του αναθεωρημένου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% του ΑΕΠ, με εκτίναξη κοντά στο 4%. Ανάλογη υπέρβαση είχε σημειωθεί και πέρυσι, όταν το πλεόνασμα ανήλθε στα 11,4 δισ. ευρώ ή 4,8% του ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση έχει προαναγγείλει πως το πακέτο της ΔΕΘ θα συμπεριλαμβάνει:
-
Μειώσεις φόρων για τα μεσαία εισοδήματα μέσω αλλαγών στα φορολογικά κλιμάκια και συντελεστές.
-
Φορολογικές ελαφρύνσεις για οικογένειες με παιδιά, με πιθανή αύξηση του αφορολόγητου.
-
Ελάφρυνση στη φορολογία εισοδημάτων από ενοίκια και παροχή κινήτρων για την αξιοποίηση ακινήτων που παραμένουν ανεκμετάλλευτα.
-
Οικονομική ενίσχυση ενοικιαστών για την κάλυψη του υψηλού κόστους στέγασης.
-
Ρυθμίσεις για την απελευθέρωση περίπου 35.000 ακινήτων που παραμένουν «παγωμένα» λόγω πολεοδομικών και νομικών ζητημάτων, ώστε να διατεθούν στην αγορά.