Της Δάφνης Γρηγοριάδη, Οικονομικής Αναλύτριας
Γιώργος Βάλλης (ΠΕΠΙΕΘ) στους Attica Times: Η φωνή των ναυτικών ακούστηκε δυνατά στη Βουλή. Θα συνεχίσουμε μέχρι την λύση των προβλημάτων.
Στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών (ΠΕΠΙΕΘ), cpt. Dr. Γιώργος Βάλλης, έφερε στο προσκήνιο μια χρόνια αδικία που πλήττει χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς στα σκάφη αναψυχής.
«Η παρέμβαση μου στη Βουλή αποτελεί ένα ακόμη βήμα στον συνεπή αγώνα που δίνει η Π.Ε.Π.Ι.Ε.Θ. για τη φορολογική δικαιοσύνη και την ισότιμη μεταχείριση των ναυτικών που εργάζονται στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Η πολιτεία οφείλει να αναγνωρίσει έμπρακτα τη συμβολή αυτών των πληρωμάτων στον θαλάσσιο τουρισμό,στο ελληνικό yachting και στη ναυτιλία γενικότερα, παρέχοντας ένα σταθερό και δίκαιο φορολογικό πλαίσιο. Ευχαριστώ θερμά όλους όσους στήριξαν το αίτημά μας. Η φωνή των ναυτικών ακούστηκε δυνατά στη Βουλή και θα συνεχίσει να ακούγεται μέχρι την οριστική λύση των προβλημάτων τους.», αναφέρει χαρακτηριστικά στους Atticatimes.
Σύμφωνα με τον κ. Βάλλη, οι εργαζόμενοι σε αυτόν τον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα εξαιρούνται από το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που ισχύει για τους συναδέλφους τους στην εμπορική ναυτιλία, μολονότι έχουν ναυτικά φυλλάδια, τηρούν διεθνή πρότυπα ασφαλείας και είναι ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ.
«Οι ναυτικοί στα σκάφη αναψυχής δεν είναι λιγότερο ναυτικοί. Δεν έχουν λιγότερες ευθύνες ή λιγότερους κινδύνους», τόνισε σε σχετική ανακοίνωση . Σήμερα, ενώ οι αξιωματικοί και τα πληρώματα της εμπορικής ναυτιλίας φορολογούνται με 15% και 10% αντίστοιχα, οι ναυτικοί στα σκάφη αναψυχής υπάγονται στη γενική κλίμακα, φτάνοντας σε συντελεστές 35% έως και 40% — μία ασύμμετρη και αναιτιολόγητη μεταχείριση, όπως την χαρακτήρισε ο ίδιος.
Η φορολογική υπερφόρτωση λειτουργεί αποτρεπτικά για νέους ναυτικούς να εισέλθουν στον κλάδο, σε μια περίοδο όπου ο θαλάσσιος τουρισμός γνωρίζει διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού αναγκάζει πολλούς ιδιοκτήτες σκαφών να στρέφονται σε αλλοδαπά πληρώματα, αυξάνοντας τον εξερχόμενο συντελεστή πληρωμών στο εξωτερικό.
Η Ελλάδα, που φιλοδοξεί να γίνει παγκόσμιος κόμβος yachting, δεν μπορεί να προσελκύσει και να διατηρήσει Έλληνες ναυτικούς με φορολόγηση δυσανάλογη των υπολοίπων ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Το φορολογικό περιβάλλον αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στις επενδυτικές αποφάσεις.
Συνολική επίπτωση στο ΑΕΠ
Ο θαλάσσιος τουρισμός – και ειδικά το yachting – συμβάλλει ήδη με περίπου 1,5% στο ΑΕΠ(σύμφωνα με στοιχεία της ΠΕΠΙΕΘ), με σημαντικό πολλαπλασιαστή σε υπηρεσίες, ναυπηγικές εργασίες, λιμάνια και τουρισμό υψηλής δαπάνης. Αν η εργασία στον κλάδο παραμείνει οικονομικά αποτρεπτική, ολόκληρη η αλυσίδα αξίας υπονομεύεται.
Η ΠΕΠΙΕΘ εκφράζει την ικανοποίησή της για την ανταπόκριση Κυβερνητικών στελεχών, όπως οι κ.κ. Παπαθανάσης, Πιερρακάκης, Κώτσηρας και Πετραλιάς, οι οποίοι φαίνεται να αναγνωρίζουν το πρόβλημα και να προωθούν λύση.
Η πρόταση της ΠΕΠΙΕΘ είναι η ένταξη των ναυτικών των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής στο άρθρο 15 του Ν.4172/2013, όπως ισχύει για τα πληρώματα της εμπορικής ναυτιλίας.
Η φορολογική ανισότητα εις βάρος των ναυτικών του yachting δεν είναι μόνο θέμα ισότητας. Είναι ζήτημα βιωσιμότητας ενός στρατηγικού τομέα με τεράστιες προοπτικές. Η Πολιτεία καλείται να εναρμονίσει το φορολογικό πλαίσιο με τις σύγχρονες ανάγκες της ναυτιλίας αναψυχής, δημιουργώντας ένα περιβάλλον δίκαιο, ανταγωνιστικό και αναπτυξιακά ευνοϊκό.