Ο Καταναλωτής σήμερα είναι ιδιαίτερα ενημερωμένος, επιφυλακτικός και με σημαντικές μεταπτώσεις στην αγοραστική του συμπεριφορά επισημαίνει ο Αντώνης Ζαΐρης Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Attica Times» και την Οικονομική Αναλύτρια Δάφνη Γρηγοριάδη.
Πώς διαμορφώνεται αυτή την περίοδο η εικόνα του λιανικού εμπορίου;
Αυτή την περίοδο και συγκεκριμένα με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχουμε για τον μήνα Απρίλιο υπάρχει αύξηση τζίρου στο Λιανεμπόριο 7,6% και στον όγκο 7,5% (σε σταθερές τιμές). Η αύξηση αυτή είναι συνέχεια προηγούμενων αυξήσεων που ξεκίνησαν αρχές του χρόνου με τον Ιανουάριο +3,8%, τον Φεβρουάριο + 6,3% και τον Μάρτιο + 1,1%. Σημειωτέων το α’ τρίμηνο 2025 ο τζίρος ανήλθε στα 16,16 δις ( + 0,6 % σε σχέση με το αντίστοιχο α ’τρίμηνο του 2024 ). Αξίζει επιπρόσθετα να υπογραμμισθεί ότι ο ετήσιος τζίρος λιανικής για το 2024 έφτασε στα 71,57 δισ (+ 2,4% σε σχέση με το 2023 που ανήλθε στα 69,89 δις ). Αν βεβαίως εξαιρεθούν τρόφιμα, μηχανοκίνητα οχήματα και καύσιμα τότε ο ετήσιος τζίρος θα ξεπεράσει τα 26 δις. Ευρώ.
Ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις από την κίνηση στις θερινές εκπτώσεις φέτος;
Οι προβλέψεις του λιανεμπορίου για το γ’ τρίμηνο του 2025 συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου των εκπτώσεων αναφέρονται σε τζίρο γύρω στα 7 δις μη συμπεριλαμβανομένων τροφίμων ,μηχανοκίνητων οχημάτων και καυσίμων. Η περίοδος των εκπτώσεων θα διαρκέσει από 14 Ιουλίου μέχρι 31 Αυγούστου και για το διάστημα αυτό αναμένεται η συμβολή του τουρισμού να είναι καθοριστική καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις το 1 στα 4 ευρώ που καταναλώνουν οι Τουρίστες πηγαίνει στη πραγματική Οικονομία δηλαδή στο εμπόριο.
Το ζήτημα της εύρεσης προσωπικού απασχολεί έντονα πολλές επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο. Ποιες είναι οι βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα μέλη του Συνδέσμου και πώς θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά αυτό το πρόβλημα;
Είναι γεγονός ότι σχετικά με το ζήτημα εύρεσης προσωπικού στο λιανεμπόριο παρατηρούμε από τη μια, μεγάλο πρόβλημα έλλειψης προσωπικού και από την άλλη, υψηλό ποσοστό κινητικότητας μεταξύ των στελεχών που απασχολούνται στη λιανική. Στόχος του ΣΕΛΠΕ είναι να αναδείξει τη σπουδαιότητα και την υψηλή προστιθέμενη αξία που αποκτά ο εργαζόμενος στη λιανική αλλά και τις προοπτικές καριέρας και εξέλιξης που προδιαγράφονται και εδώ η ευθύνη της ιδιοκτησίας και του Μάνατζμεντ των Επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Απώτερος στόχος η δημιουργία και ανάδειξη θέσεων υψηλής εξειδίκευσης αλλά και καλά αμειβόμενων, κάτι όμως που προϋποθέτει από πλευράς Επιχειρήσεων την ενσωμάτωση και αντίστοιχης προηγμένης τεχνολογίας στη βάση νέων, καινοτόμων, πρότυπων συστημάτων εξυπηρέτησης του πελάτη ή ακόμα δυναμικών παρεμβάσεων στη διαχείριση και λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επιπρόσθετα το χαμηλό επίπεδο απασχολουμένων στη χώρα μας είναι ένα πρόβλημα που αντανακλά αρνητικά και φρενάρει και τους ρυθμούς ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας
Με δεδομένες τις ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου, πώς προσαρμόζεται το φυσικό κατάστημα ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό και ελκυστικό για τον καταναλωτή;
Οι αλλαγές που συντελούνται στις καταναλωτικές συνήθειες είναι θεμελιώδεις με ενισχυμένο τον ρόλο τόσο του φυσικού όσο και του ηλεκτρονικού καταστήματος που θα λειτουργήσουν από κοινού και συμπληρωματικά την επόμενη μέρα της λιανικής . Ο Καταναλωτής σήμερα είναι ιδιαίτερα ενημερωμένος, επιφυλακτικός και με σημαντικές μεταπτώσεις στην αγοραστική του συμπεριφορά καθώς αλλάζει εύκολα προϊόντα και συνήθειες. Οι γενιές Z και Millenials θα έχουν τα πρωτεία αγορών σε ποσοστό πάνω από 40% για αυτό και είναι απαραίτητο να τύχουν σοβαρής ανάλυσης και μελέτης από την πλευρά των επιχειρήσεων όπως π.χ. για το στοιχείο ρεαλισμού που χαρακτηρίζει τις εν λόγω γενιές, ο ανοιχτός τρόπος σκέψης τους , η αυξημένη κοινωνική υπευθυνότητα ,η εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και η ψηφιακή εξοικείωση. Τούτο βεβαίως κατά μία έννοια στοχοποιεί και θέτει σε εγρήγορση τις Εταιρικές Στρατηγικές με σκέψεις Στρατηγικής ανα- σχεδίασης και αναδιαμόρφωσης του προϊοντικού μείγματος ώστε να ανταποκρίνεται στην παλέτα προτιμήσεων της νέας αυτής γενιάς καταναλωτών !