Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2025


ΑρχικήΕιδήσειςΕπικαιρότηταΙ.Χ.: Τέλος η φορολογία στα κυβικά – Τα τεκμήρια πλέον με ρύπους

Ι.Χ.: Τέλος η φορολογία στα κυβικά – Τα τεκμήρια πλέον με ρύπους

Του Κίμωνα Λογοθέτη

Αλλάζει το σύστημα: από τον κυβισμό στο αποτύπωμα CO₂, με κερδισμένα τα «καθαρά» αυτοκίνητα και χαμένα τα παλιά, ρυπογόνα Ι.Χ.


Εισαγωγή

Η φορολογία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα μπαίνει σε νέα εποχή. Για χρόνια, τα τέλη κυκλοφορίας και τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονταν με βάση τον κυβισμό και την παλαιότητα του Ι.Χ. Ένα 1.800άρι ή 2.000άρι θεωρούνταν αυτόματα «βαρύ» για την Εφορία, ανεξάρτητα αν κατανάλωνε λίγο ή πολύ καύσιμο. Πλέον, όμως, οι ρύποι παίρνουν τη θέση των κυβικών. Η φορολογία γίνεται πράσινη, με κριτήριο τις εκπομπές CO₂.

Τι ίσχυε μέχρι σήμερα

Τα τέλη και τα τεκμήρια ήταν αυστηρά συνδεδεμένα με τον κυβισμό. Αυτό δημιουργούσε αδικίες: δύο αυτοκίνητα ίδιων κυβικών, αλλά με εντελώς διαφορετικές καταναλώσεις και ρύπους, πλήρωναν σχεδόν το ίδιο.

 

Τι ισχύει με το νέο σύστημα

Τώρα το κριτήριο είναι οι ρύποι. Όσο χαμηλότερο το αποτύπωμα CO₂, τόσο μικρότερη η επιβάρυνση. Αντίθετα, τα ρυπογόνα Ι.Χ. –ακόμη κι αν έχουν λίγα κυβικά– θα πληρώνουν πολύ περισσότερα.

Κερδισμένοι και χαμένοι

• Κερδισμένοι: Οι κάτοχοι καινούριων, καθαρών Ι.Χ., υβριδικών ή ηλεκτρικών. Τα τέλη μειώνονται ή μηδενίζονται, ενώ τα τεκμήρια είναι χαμηλά.
• Χαμένοι: Όσοι διατηρούν παλιά αυτοκίνητα, ακόμη και μικρού κυβισμού. Οι υψηλοί ρύποι ανεβάζουν τα τέλη και «φουσκώνουν» τα τεκμήρια.

 

Γιατί γίνεται η αλλαγή

Η αλλαγή αυτή ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με την ευρωπαϊκή στρατηγική για μείωση εκπομπών και προώθηση της πράσινης κινητικότητας.
• Το κράτος δίνει κίνητρα για καθαρά οχήματα.
• Δημιουργεί αντικίνητρα για τα παλιά και ρυπογόνα Ι.Χ.
• Μετατρέπει τη φορολογία σε μοχλό περιβαλλοντικής πολιτικής.

 

Η φορολογία στα κυβικά αποτελεί παρελθόν. Τα τεκμήρια και τα τέλη των Ι.Χ. περνούν στην εποχή των ρύπων. Οι οδηγοί καλούνται να προσαρμοστούν: τα «καθαρά» αυτοκίνητα σημαίνουν χαμηλότερα έξοδα, ενώ τα παλιά και ρυπογόνα κοστίζουν πλέον ακριβά. Με απλά λόγια, η φορολογία γίνεται πράσινη.

• Μικρό 1.200 κ.εκ.
• Παλιά: 135 € τέλη, τεκμήριο 4.000 €
• Τώρα: 0 € τέλη, τεκμήριο ~3.000 €
• Μεσαίο 1.600 κ.εκ.
• Παλιά: 265 € τέλη, τεκμήριο 5.200 €
• Τώρα: 150 € τέλη, τεκμήριο ~4.500 €
• Παλιό 1.400 κ.εκ.
• Παλιά: 240 € τέλη, τεκμήριο 4.800 €
• Τώρα: 500 € τέλη, τεκμήριο ~9.000 €
• Μεγάλο 2.000 κ.εκ.
• Παλιά: 615 € τέλη, τεκμήριο 8.800 €
• Τώρα: 300 € τέλη, τεκμήριο ~7.500 €
• SUV 2.500 κ.εκ.
• Παλιά: 820 € τέλη, τεκμήριο 11.800 €
• Τώρα: 600 € τέλη, τεκμήριο ~11.000 €
• Ηλεκτρικό Ι.Χ.
• Παλιά: –
• Τώρα: 0 € τέλη, πολύ χαμηλό τεκμήριο



Ροη Ειδήσεων