Του Κίμωνα Λογοθέτη
Μετά την πρόσφατη έλλειψη στις πινακίδες κυκλοφορίας των μοτοσικλετών, ένα νέο πρόβλημα ταλαιπωρεί τον κλάδο των μεταφορών: η έλλειψη στις κάρτες ψηφιακού ταχογράφου. Πρόκειται για το απαραίτητο έγγραφο κάθε επαγγελματία οδηγού φορτηγών και λεωφορείων, το οποίο έχει πενταετή διάρκεια και είναι υποχρεωτικό βάσει της νομοθεσίας.
Τι είναι η κάρτα ταχογράφου
Η κάρτα ψηφιακού ταχογράφου καταγράφει τα ωράρια οδήγησης, τα όρια ταχύτητας και τα διανυθέντα χιλιόμετρα. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, η οδική ασφάλεια και η δυνατότητα των αρχών να ελέγχουν τυχόν παραβάσεις ή να διερευνούν περιστατικά σε περίπτωση ατυχήματος. Χωρίς την κάρτα, ένας οδηγός δεν μπορεί να εργαστεί νόμιμα.
Το πρόβλημα με τις εκδόσεις
Από τον Αύγουστο, οι Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας Αττικής –και όχι μόνο– έχουν σταματήσει να εκδίδουν νέες κάρτες, καθώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν ολοκλήρωσε εγκαίρως τον σχετικό διαγωνισμό για την προμήθεια και τον ανάδοχο. Αυτό σημαίνει ότι:
• Νέοι οδηγοί δεν μπορούν να εκδώσουν κάρτα, άρα δεν μπορούν να ξεκινήσουν εργασία.
• Οδηγοί με ληγμένη κάρτα βρίσκονται σε ιδιότυπη «ομηρία», καθώς πρέπει καθημερινά να εκτυπώνουν χειρόγραφα τις δραστηριότητές τους από τον ψηφιακό ταχογράφο και να τις συνοδεύουν με αριθμό πρωτοκόλλου της υπηρεσίας, μέχρι νεωτέρας.
Οι συνέπειες για τον κλάδο
Η κατάσταση δημιουργεί σοβαρά εμπόδια στην αγορά εργασίας. Ένας νέος επαγγελματίας οδηγός που θέλει να δουλέψει ως διανομέας ή σε μεταφορική εταιρεία, δεν έχει τη δυνατότητα να εκδώσει την απαραίτητη κάρτα. Το ίδιο ισχύει για όποιον σκοπεύει να εργαστεί σε τουριστικά λεωφορεία ή φορτηγά μεταφοράς. Στην πράξη, χάνει την πρόσβαση στο επάγγελμα.
Σε αναμονή λύσης
Μέχρι σήμερα, οι επαγγελματίες οδηγοί περιμένουν τις ενέργειες του Υπουργείου για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την ανάδειξη αναδόχου. Το πρόβλημα, που ξεκίνησε σαν γραφειοκρατική καθυστέρηση, έχει μετατραπεί σε ζήτημα επαγγελματικής επιβίωσης για εκατοντάδες εργαζόμενους.
Το χειρότερο σενάριο θα είναι να παραταθεί η εκκρεμότητα, καθώς τότε ένας ολόκληρος κλάδος θα μείνει μετέωρος: οι νέοι δεν θα μπορούν να μπουν στο επάγγελμα, ενώ όσοι έχουν ληγμένες κάρτες θα συνεχίσουν να εργάζονται με προσωρινά «μπαλώματα», χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα οριστικής λύσης.