Ο Τζιόρτζιο Αρμάνι, που έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη στα 91 του, υπήρξε ο δημιουργός μιας από τις ισχυρότερες μάρκες μόδας των τελευταίων 50 ετών. Ο ίδιος παρέμεινε μέχρι το τέλος ο μοναδικός κύριος μέτοχος και απόλυτος διαχειριστής του ομίλου που ίδρυσε μαζί με τον Σέρτζιο Γκαλεότι τη δεκαετία του ’70.
Η εταιρεία, με έσοδα 2,3 δισ. ευρώ το 2024, μπορεί να είδε τα κέρδη της να περιορίζονται λόγω ύφεσης στον κλάδο, παραμένει ωστόσο περιζήτητη. Όπως εξηγεί ο Μάριο Ορτέλι της Ortelli & Co., «θα μπορούσε ο Τζιόρτζιο Αρμάνι να είναι ένας ενδιαφέρων στόχος; Η απάντηση είναι σίγουρα ναι». Παρ’ όλα αυτά, μια εξαγορά θεωρείται δύσκολη, καθώς ο Αρμάνι «απέκλειε επανειλημμένα κάθε πιθανή συμφωνία που θα μπορούσε να μειώσει τον έλεγχό του» και δεν δέχτηκε ποτέ να εισαγάγει τον όμιλο στο χρηματιστήριο.
Στη διαδοχή αναμένεται να παίξουν ρόλο οι πιο στενοί του συγγενείς –η αδελφή του Ροζάνα, οι ανιψιές του Σιλβάνα και Ρομπέρτα, καθώς και ο ανιψιός του Αντρέα Καμεράνα– μαζί με τον μακροχρόνιο συνεργάτη του Πανταλέο Ντελ Όρκο. Η τελική εικόνα θα φανεί όταν ανοιχτεί η διαθήκη του.
Το σχέδιο διαδοχής και το ίδρυμα
Ο Αρμάνι είχε φροντίσει από το 2016 να δημιουργήσει ίδρυμα με σκοπό να «διασφαλίσει τη διακυβέρνηση» του ομίλου και να προστατεύσει τις αρχές που θεωρούσε «ιδιαίτερα σημαντικές». Το νέο καταστατικό που συνέταξε προβλέπει «προσεκτική προσέγγιση στις εξαγορές», ειδικές κατηγορίες μετοχών με διαφορετικά δικαιώματα και περιορισμούς σε πιθανή εισαγωγή στο χρηματιστήριο – κάτι που θα μπορούσε να γίνει μόνο «μετά το πέμπτο έτος από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταστατικού».
«Μικρή αλλά όμορφη»
Παρά την κλίμακα μικρότερη σε σχέση με κολοσσούς όπως η LVMH ή η Kering, ο Αρμάνι δήλωνε ότι «επέλεξα να επενδύσω σε έργα μεγάλης συμβολικής και πρακτικής σημασίας». Ανάμεσα σε αυτά: ανακαινίσεις καταστημάτων-ναυαρχίδων σε Νέα Υόρκη και Μιλάνο, το νέο Palazzo Armani στο Παρίσι και επενδύσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η τελευταία του συνέντευξη
Μιλώντας στους Financial Times, ο Αρμάνι είχε αναφέρει ότι «τα σχέδιά μου για τη διαδοχή περιλαμβάνουν μια σταδιακή μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων που ανέλαβα πάντα στους στενότερους συνεργάτες μου… όπως ο Λέο Ντελ Όρκο, τα μέλη της οικογένειάς μου και ολόκληρη η ομάδα εργασίας».
Στη δημιουργική πλευρά, ανοιχτό παραμένει αν η εταιρεία θα πορευτεί με έναν ή περισσότερους καλλιτεχνικούς διευθυντές. Η Σιλβάνα Αρμάνι ασχολούνταν με τις γυναικείες συλλογές, ενώ ο Ντελ Όρκο με τις ανδρικές.
Το μοναδικό πράγμα που μετάνιωσε
Σε όλη του τη διαδρομή κέρδισε δισεκατομμύρια, δίνοντας έμφαση στη σκληρή δουλειά. «Δεν ξέρω αν θα χρησιμοποιούσα τη λέξη “εργαζόμενος”, αλλά η σκληρή δουλειά είναι σίγουρα απαραίτητη για την επιτυχία», είχε πει. Και είχε παραδεχθεί: «Το μόνο πράγμα που μετανιώνω στη ζωή μου είναι ότι πέρασα πάρα πολλές ώρες στη δουλειά και όχι αρκετό χρόνο με τους φίλους και την οικογένειά μου».