Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025


ΑρχικήΑσφάλειαΑλλαγή πλεύσης και νέα δεδομένα για τις κάμερες

Αλλαγή πλεύσης και νέα δεδομένα για τις κάμερες

Του Κίμωνα Λογοθέτη

Ανατροπή: Δεν θα τοποθετηθούν οι κάμερες του «Κόκκινου» μέσα στο 2025 – Στο προσκήνιο η νέα σύμβαση για 2.500 «έξυπνες» κάμερες ΑΙ αξίας 116,3 εκατ. ευρώ


Αλλαγή πορείας φέρνει το νέο σχέδιο της κυβέρνησης για την ψηφιακή εποπτεία της οδικής ασφάλειας. Οι 388 κάμερες του έργου της Περιφέρειας Αττικής δεν θα εγκατασταθούν μέσα στο 2025, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, καθώς τη θέση τους παίρνει ένα νέο εθνικό πρόγραμμα “έξυπνων” καμερών με τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο εντάσσεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η νέα σύμβαση, ύψους 116.312.000 ευρώ (με ΦΠΑ) και συνολικής διάρκειας 11 ετών, θα αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση ενός συστήματος 2.000 σταθερών και 500 κινητών καμερών. Οι κινητές θα είναι τοποθετημένες σε ειδικά οχήματα εποπτείας και θα πραγματοποιούν ελέγχους σε πραγματικό χρόνο, αξιοποιώντας αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης.

Το σύστημα θα ανιχνεύει παραβάσεις όπως:
• υπέρβαση ορίου ταχύτητας,
• μη χρήση ζώνης ή προστατευτικού κράνους,
• χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
• κυκλοφορία οχημάτων χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ.

Επιπλέον, η σύμβαση περιλαμβάνει την πλήρη διαχείριση και διασύνδεση των καμερών με όλα τα τεχνικά μέσα εποπτείας που θα έχουν εγκατασταθεί στο οδικό δίκτυο, διασφαλίζοντας ενιαία λειτουργία και διαλειτουργικότητα των συστημάτων. Πρόκειται για μια ριζική αναδιάρθρωση του πλαισίου παρακολούθησης της κυκλοφορίας και εφαρμογής του ΚΟΚ, με στόχο την άμεση ψηφιακή επιβολή του νόμου.

Το νέο νομοσχέδιο

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας» αναμένεται να τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση στη Βουλή. Με αυτό, «κλειδώνει» η προμήθεια 2.000 καμερών ΑΙ που θα εγκατασταθούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι κάμερες θα βεβαιώνουν αυτόματα παραβάσεις και θα αποστέλλουν τις κλήσεις ψηφιακά στους ιδιοκτήτες των οχημάτων – ακόμη και μέσω SMS.

Το νέο ψηφιακό σύστημα οδικής ασφάλειας, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2026, θα αποτελεί την πιο εκτεταμένη μεταρρύθμιση των τελευταίων δεκαετιών στον τομέα των τροχαίων παραβάσεων.

Το έργο υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, ενώ λειτουργεί συμπληρωματικά στον νέο ΚΟΚ, ο οποίος εφαρμόζεται από τα μέσα Σεπτεμβρίου με κλιμακωτές ποινές και αυστηρότερη αντιμετώπιση υποτροπών.

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας

Το νομοσχέδιο προβλέπει:
• Ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα βεβαίωσης και διαχείρισης παραβάσεων ΚΟΚ,
• Ψηφιακή επίδοση κλήσεων,
• Εκτεταμένο δίκτυο “έξυπνων” καμερών με ΑΙ,
• Σύσταση Επιχειρησιακού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας,
• Ενεργοποίηση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας,
• Διάθεση των εσόδων από τα πρόστιμα αποκλειστικά σε δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

Η καθυστέρηση στην εγκατάσταση των υφιστάμενων καμερών της Περιφέρειας Αττικής συνδέεται με αυτήν τη ριζική αλλαγή κατεύθυνσης: το νέο σχέδιο φιλοδοξεί να ενοποιήσει όλα τα διάσπαρτα έργα επιτήρησης σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και πρόληψης τροχαίων παραβάσεων, με επίκεντρο τη διαλειτουργικότητα, την αυτοματοποίηση και την τεχνητή νοημοσύνη.



Ροη Ειδήσεων