Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2025


ΑρχικήΕιδήσειςΕπικαιρότηταΧωρίς οδηγούς τα αστικά λεωφορεία – Ακινητοποιημένο το 20% του στόλου σε...

Χωρίς οδηγούς τα αστικά λεωφορεία – Ακινητοποιημένο το 20% του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Η σοβαρή έλλειψη οδηγών συνεχίζει να υπονομεύει τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφήνοντας ακινητοποιημένο σχεδόν το 20% των λεωφορείων, την ώρα που η επιβατική κίνηση αυξάνεται.

Το πρόβλημα έχει τις ρίζες του στη δεκαετία των μηδενικών προσλήψεων, στις συνταξιοδοτήσεις και τις εσωτερικές μετατάξεις που αποδυνάμωσαν τα αμαξοστάσια. Παρότι οι προσλήψεις έχουν επανεκκινήσει, πολλοί νεοπροσλαμβανόμενοι εγκαταλείπουν πρόωρα, εξαιτίας των χαμηλών αποδοχών και της μη αναγνώρισης προϋπηρεσίας από τον ιδιωτικό τομέα.


Η Οδικές Συγκοινωνίες (Ο.ΣΥ.), με μέσο όρο ηλικίας οδηγών άνω των 50 ετών, δυσκολεύεται πλέον να καλύψει το βασικό πρόγραμμα δρομολογίων.

 

Νέα ρύθμιση για ιατρική επανεξέταση οδηγών

Για την ενίσχυση του προσωπικού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενεργοποιεί τη διαδικασία ιατρικής αξιολόγησης πρώην οδηγών που έχουν μεταφερθεί σε άλλες θέσεις για λόγους υγείας.

Με τροπολογία στο νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, οι εταιρείες Ο.ΣΥ. και ΟΑΣΘ αποκτούν τη δυνατότητα να αναθέτουν την αξιολόγηση σε ιδιωτικούς φορείς Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.), οι οποίοι θα συγκροτούν τριμελείς ιατρικές επιτροπές.

Η ρύθμιση αφορά υποθέσεις που εκκρεμούν έως την 1η Νοεμβρίου 2025 και έχει στόχο να ξεμπλοκάρει εκατοντάδες φακέλους οδηγών που παραμένουν «παγωμένοι» λόγω των καθυστερήσεων στις υγειονομικές επιτροπές.

 

Μαζική επανεξέταση 700 οδηγών στην Αθήνα

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, από τους 3.100 οδηγούς της Ο.ΣΥ., περίπου 700 έχουν μεταφερθεί σε άλλες θέσεις επικαλούμενοι λόγους υγείας.

«Από αυτούς, κάποιοι έχουν πράγματι πρόβλημα, αλλά άλλοι εκμεταλλεύονται το σύστημα», είχε δηλώσει ο υπουργός, προαναγγέλλοντας μαζική επανεξέταση και αυστηρό έλεγχο.

Όσοι οδηγοί κριθούν πραγματικά ακατάλληλοι, θα χάσουν το επαγγελματικό τους δίπλωμα, ενώ όσοι θεωρηθούν ικανοί θα επιστρέψουν στο τιμόνι για να ενισχύσουν το έργο των συγκοινωνιών.

 

Εκκρεμότητες ετών και αργές διαδικασίες

Η Δευτεροβάθμια Υγειονομική Επιτροπή του υπουργείου συγκαλείται σπάνια, αφήνοντας εκατοντάδες φακέλους σε αναμονή.
Ο τέως υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου είχε αποκαλύψει πέρυσι ότι 336 υποθέσεις οδηγών παραμένουν ανοιχτές, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να στερούνται προσωπικού, ενώ οι εργαζόμενοι παραμένουν τυπικά ενεργοί.

Επιστροφή οδηγών στο τιμόνι – Ανάσα για τον στόλο

Η φιλοδοξία του υπουργείου είναι, με τη βοήθεια των ιδιωτικών φορέων, να επαναφέρουν άμεσα ικανούς οδηγούς σε ενεργό υπηρεσία.
Η ενίσχυση αυτή θα μπορούσε να μειώσει το ποσοστό των ακινητοποιημένων λεωφορείων και να βελτιώσει την καθημερινή εξυπηρέτηση των επιβατών.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία:
• Περίπου 1 στα 5 λεωφορεία δεν κινείται λόγω έλλειψης οδηγών.
• Το 2024 καταγράφηκε αύξηση 8,1% στην επιβατική κίνηση σε λεωφορεία και τρόλεϊ.

Έλλειψη οδηγών σε όλη την Ευρώπη

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στην Ελλάδα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει γενικευμένη ανεπάρκεια επαγγελματιών οδηγών.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε νέα οδηγία που επιτρέπει την απόκτηση άδειας οδήγησης φορτηγού από τα 18 και λεωφορείου από τα 21 έτη, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης πιστοποιητικού επαγγελματικής επάρκειας (CPC).
Χωρίς το CPC, τα όρια παραμένουν στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα.

Η έλλειψη οδηγών παραμένει ένα δομικό πρόβλημα των ελληνικών αστικών συγκοινωνιών.
Η νέα ρύθμιση είναι ένα βήμα επιτάχυνσης, όμως η λύση απαιτεί ουσιαστικές προσλήψεις, αναβάθμιση μισθολογίου και βελτίωση συνθηκών εργασίας.



Ροη Ειδήσεων