Η αποκατάσταση της επιχειρησιακής ικανότητας στα μεταγωγικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας είναι κεντρικός στόχος της πολιτικής άμυνας που προωθεί ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας. Στην εκδήλωση της 112 Πτέρυγας Μάχης ο υπουργός τόνισε ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν.
Σήμερα είναι διαθέσιμα συνολικά δέκα μεταγωγικά αεροσκάφη, πέντε C130 και πέντε C27. Αν προστεθούν και αυτά που βρίσκονται σε τακτική συντήρηση, ο αριθμός φθάνει τα δώδεκα. Η αλλαγή αυτή αποκτά μεγαλύτερη σημασία αν θυμηθεί κανείς ότι πριν λίγα χρόνια η ΠΑ είχε μόνο ένα C130 και ένα C27 επιχειρησιακά διαθέσιμα. Παρόμοια βελτίωση εμφανίζεται και στους Super Puma όπου επτά είναι πλήρως επιχειρησιακά και δύο βρίσκονται σε συντήρηση.
Η υψηλή διαθεσιμότητα στα μεταγωγικά δεν καλύπτει μόνο στρατιωτικές ανάγκες. Τα αεροσκάφη αυτά είναι κρίσιμα για την Πολιτική Προστασία, για αερομεταφορές διασωστών και υλικού, για αεροδιακομιδές και για ανθρωπιστικές αποστολές στο εξωτερικό όπου η Ελλάδα συχνά συμμετέχει.
Κεντρικός παίκτης στην επαναφορά του στόλου υπήρξε η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία ΕΑΒ. Η εταιρεία επισπεύδει και ολοκληρώνει εργασίες συντήρησης που παρέμεναν σε εκκρεμότητα, επαναφέροντας αεροσκάφη και ελικόπτερα σε λειτουργική κατάσταση, με αποτέλεσμα να αυξηθεί άμεσα η δυνατότητα μεταφορών.
Παράλληλα προχωρούν συζητήσεις για προσθήκη νέων μεταγωγικών. Το βασικό σενάριο προβλέπει την αγορά έξι αεροσκαφών C390 της βραζιλιάνικης Embraer, σε δύο φάσεις, πρώτα τρία και στη συνέχεια άλλα τρία. Τα C390 είναι αεριωθούμενα μεταγωγικά μέσου μεγέθους που ήδη έχουν υιοθετήσει χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως η Πορτογαλία, η Αυστρία, η Ολλανδία και η Σουηδία, γεγονός που διευκολύνει μελλοντικά τη συντήρηση και την προμήθεια ανταλλακτικών.
Το C390 ξεχωρίζει για την ικανότητα μεταφοράς μεγάλων φορτίων, προσωπικού και οχημάτων, για την δυνατότητα επιχειρήσεων από μικρού μήκους ή μη προετοιμασμένους διαδρόμους, καθώς και για την ευελιξία του σε αεροδιακομιδές και αποστολές κάτω από δύσκολες συνθήκες. Διαθέτει σύγχρονα ηλεκτρονικά και υψηλό επίπεδο αυτοματισμού, ενώ προσφέρει λειτουργικά οφέλη όπως υψηλότερη ταχύτητα και χαμηλότερο κόστος σε σχέση με ορισμένες ανταγωνιστικές πλατφόρμες.
Ο στόχος της προσθήκης των C390 είναι εν μέρει η αντικατάσταση των παλαιών C130, των οποίων η υποστήριξη γίνεται όλο και δυσκολότερη με την πάροδο του χρόνου. Παράλληλα εξετάζεται και πρόταση από τις Ηνωμένες Πολιτείες για την προμήθεια της νεότερης έκδοσης C130J, οπότε η τελική επιλογή θα προκύψει από την αξιολόγηση των επιχειρησιακών αναγκών και των οικονομικών δεδομένων.