Σοβαρό θέμα ασφάλειας έχει προκύψει στην Καλλιθέα, μετά την αντικατάσταση των φωτεινών σηματοδοτών στη συμβολή των οδών Δοϊράνης και Αθήνας, σε ένα από τα πλέον ευαίσθητα σημεία κυκλοφορίας πεζών. Στη συγκεκριμένη διάβαση βρίσκεται ο φάρος τυφλών, σημείο διέλευσης για περισσότερα από 250 άτομα με οπτική αναπηρία καθημερινά, που χρησιμοποιούν την περιοχή για τις μετακινήσεις τους.
Για χρόνια στο σημείο λειτουργούσε ηχητική διάταξη στα φανάρια, η οποία ενημέρωνε τους τυφλούς πεζούς για το πότε μπορούν να περάσουν με ασφάλεια. Η τεχνολογία αυτή δεν αποτελεί «διευκόλυνση», αλλά ουσιαστική προϋπόθεση για την ασφαλή κυκλοφορία των ανθρώπων με προβλήματα όρασης, σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης.
Ωστόσο, σήμερα 11 Νοεμβρίου, οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής προχώρησαν μεν στην αντικατάσταση των σηματοδοτών με νέους, σύγχρονους LED, αλλά παρέλειψαν να εγκαταστήσουν ξανά τον ηχητικό μηχανισμό. Το αποτέλεσμα είναι πως η διάβαση πλέον λειτουργεί σιωπηλά, δημιουργώντας πραγματικό κίνδυνο για όσους δεν μπορούν να δουν το φωτεινό σήμα.
Κάτοικοι της περιοχής επισημαίνουν ότι ήδη υπήρξαν περιστατικά κατά τα οποία τυφλοί συμπολίτες τους βρέθηκαν εκτεθειμένοι, προσπαθώντας να εκτιμήσουν ακουστικά την κυκλοφορία των οχημάτων – μια διαδικασία επικίνδυνη και απαγορευτική για μια σύγχρονη, ασφαλή πόλη. «Τόσα χρόνια η διάβαση ήταν ασφαλής. Ξαφνικά, ξηλώθηκε κάτι που ήταν απαραίτητο», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Το ζήτημα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς πως το σημείο εξυπηρετεί καθημερινά σχολές, υπηρεσίες, καταστήματα και χώρους συχνής μετακίνησης ανθρώπων με οπτική αναπηρία. Η απουσία της ηχητικής διάταξης δεν είναι μόνο μια τεχνική παράλειψη· είναι μια πράξη κοινωνικού αποκλεισμού και σοβαρή παράβαση των βασικών κανόνων προσβασιμότητας που προβλέπει η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Κάτοικοι και φορείς ζητούν άμεση αποκατάσταση της ηχητικής διάταξης και ξεκάθαρες απαντήσεις από την Περιφέρεια Αττικής:
• Γιατί αφαιρέθηκε χωρίς να αντικατασταθεί;
• Πότε θα εγκατασταθεί ξανά;
• Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για τον ενδεχόμενο κίνδυνο που δημιουργείται;
Μέχρι να υπάρξει παρέμβαση, οι πεζοί με προβλήματα όρασης συνεχίζουν να διασχίζουν τη διασταύρωση «στα τυφλά», κυριολεκτικά και μεταφορικά, σε μια πόλη που υπόσχεται προσβασιμότητα, αλλά συχνά την ξεχνά.
![]()