Του Κίμωνα Λογοθέτη
![]()
Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά είναι ένα έργο που αλλάζει τα δεδομένα στις οδικές μεταφορές της Αττικής. Με επίκεντρο το Σχιστό, αλλά με παρεμβάσεις που επεκτείνονται στον Σκαραμαγκά και τα Ναυπηγεία, η νέα αυτή οδική υποδομή αποτελεί την πιο στοχευμένη προσπάθεια των τελευταίων δεκαετιών για την αποσυμφόρηση της Δυτικής Αττικής. Δεν μιλάμε για μικρές παρεμβάσεις ή μερεμέτια· μιλάμε για πλήρη ανασχεδιασμό του κυκλοφοριακού δικτύου σε μια περιοχή όπου καθημερινά χιλιάδες οδηγοί, φορτηγά, επαγγελματικά οχήματα και εμπορεύματα κινούνται με τεράστιες καθυστερήσεις.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας παρουσίασε ένα σχέδιο που δεν μένει στη θεωρία, αλλά περνά άμεσα στη φάση υλοποίησης. Ο νέος ανισόπεδος κόμβος στο Σχιστό, σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις σε Σκαραμαγκά και Ναυπηγεία, δημιουργεί έναν ενιαίο άξονα που συνδέει τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών Κορίνθου. Πρόκειται για την πρώτη πραγματική, σύγχρονη και λειτουργική εναλλακτική διαδρομή που αποσυμφορεί τη Λεωφόρο Κηφισού, έναν από τους πιο «ζωτικούς» αλλά και πιο μποτιλιαρισμένους δρόμους της χώρας.
Η περιοχή δεν εξυπηρετεί μόνο τοπική κίνηση. Είναι πύλη για εμπορεύματα, βιομηχανίες, εφοδιαστική αλυσίδα, εργοστάσια, μεταφορικές εταιρείες, λιμάνι, καθώς και εργαζόμενους που μετακινούνται καθημερινά. Για πρώτη φορά, ένα έργο υποδομής σχεδιάστηκε με βάση τη ροή των χερσαίων μεταφορών, όχι μόνο την επιβατική κίνηση. Αυτό σημαίνει ταχύτερες παραδόσεις προϊόντων, μικρότερο κόστος καυσίμων, πιο προβλέψιμους χρόνους μεταφοράς και λιγότερο φορτίο σε κατοικημένες περιοχές.
Παράλληλα, ο νέος άξονας έχει σημαντικό όφελος για την οδική ασφάλεια. Σήμερα, η κυκλοφορία «σκαλώνει» σε στενούς δρόμους, επικίνδυνες στροφές, φωτεινούς σηματοδότες και σημειακές εξόδους. Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά δημιουργεί ένα ενιαίο σύστημα ροής, χωρίς διακοπές, χωρίς διπλές επιταχύνσεις και χωρίς μακρές ουρές. Είναι έργο που σώζει χρόνο, αλλά και ζωές.
Ο Υπουργός Δήμας έδειξε ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει σε έργα με πραγματικό κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο. Η κυκλοφορία δεν είναι τεχνικό ζήτημα· είναι καθημερινότητα. Είναι εργαζόμενοι που φτάνουν στην ώρα τους, επιχειρήσεις που παραδίδουν προϊόντα χωρίς καθυστερήσεις, κάτοικοι που κινούνται πιο εύκολα μέσα στην πόλη. Είναι ανάπτυξη. Όταν οι μεταφορές «κολλάνε», κολλάει και η οικονομία.
Σημαντικό είναι ότι ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά δεν αποτελεί μεμονωμένη κίνηση, αλλά μέρος ενός συνολικού πλάνου επενδύσεων στη Δυτική Αττική. Μετά από χρόνια στασιμότητας, βλέπουμε επιτέλους ουσιαστικά έργα υποδομής που απαντούν στις ανάγκες της επόμενης δεκαετίας, όχι του χθες. Περισσότεροι δρόμοι, καλύτερη ροή, πιο ευέλικτες συνδέσεις, λιγότερη ταλαιπωρία.
Είναι ξεκάθαρο ότι η νέα πολιτική κατεύθυνση βάζει τέλος στις «διαχειριστικές λύσεις» και περνά σε πραγματικές υποδομές. Το έργο στον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά είναι μια έμπρακτη απόδειξη ότι η χώρα μπορεί να σχεδιάζει και να υλοποιεί παρεμβάσεις με αντίκτυπο. Και κυρίως, να δίνει λύση εκεί που το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο: στο κυκλοφοριακό.
Ο χρόνος στον δρόμο είναι χαμένη ζωή και χαμένη παραγωγή. Με τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, αυτό αλλάζει.
Και είναι μόνο η αρχή.