Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025


ΑρχικήΑττικήΠεριφέρεια Αττικής: Δεν θα τοποθετηθούν οι κάμερες παραβάσεων – Χάνονται 15 εκατομμύρια...

Περιφέρεια Αττικής: Δεν θα τοποθετηθούν οι κάμερες παραβάσεων – Χάνονται 15 εκατομμύρια € από το Ταμείο Ανάκαμψης

Attica Times Team – Αποκλειστικό

Το μεγάλο σχέδιο για την τοποθέτηση καμερών παραβάσεων της Τροχαίας στην Αττική ναυάγησε με αποκλειστική ευθύνη του αναδόχου, σύμφωνα με την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής. Ένα έργο που θα άλλαζε τα δεδομένα στην οδική ασφάλεια, θα έλεγχε αυτόματα την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και θα επέβαλλε ηλεκτρονικά τις κυρώσεις του ΚΟΚ, κατέρρευσε πριν καν ξεκινήσει.


Η προσπάθεια ξεκινά από το 2021, όταν τοποθετήθηκαν οι πρώτες δύο δοκιμαστικές κάμερες στην Ποσειδώνος. Από τότε και μέχρι σήμερα, το έργο πέρασε μια πραγματική διοικητική Οδύσσεια: το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε αρχικά τη σύμβαση, «παγώνοντας» την υλοποίηση. Μετά από αίτημα επανεξέτασης, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 2024 έδωσε τελικά το πράσινο φως για να προχωρήσει η υπογραφή.

Έτσι, στις 11 Νοεμβρίου 2024, στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας και της ένωσης εταιρειών ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΤΕΡΝΑ, με τον Περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά και τους νόμιμους εκπροσώπους του αναδόχου. Το σχέδιο ήταν ξεκάθαρο: εγκατάσταση 388 συστημάτων καταγραφής παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, πλήρως διασυνδεδεμένων με το νέο ενιαίο ψηφιακό σύστημα παραβάσεων.

Και όμως, η πραγματικότητα είναι το ακριβώς αντίθετο: η εκτέλεση της σύμβασης ουσιαστικά δεν ξεκίνησε ποτέ.

Με βάση την απόφαση που έφτασε στο Περιφερειακό Συμβούλιο:

• Οι πρώτες κάμερες θα έπρεπε να έχουν τοποθετηθεί μέχρι τον Μάρτιο 2025.

• Το Περιφερειακό Συμβούλιο έδωσε παράταση μέχρι την 11η Ιουλίου 2025.

• Ούτε τότε τοποθετήθηκε καμία κάμερα.

Και όχι μόνο δεν τοποθετήθηκαν, αλλά δεν έγινε ούτε μία εργασία:

όχι χωματουργικά, όχι βάσεις ιστών, όχι καλωδιώσεις, όχι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, όχι δοκιμές — απολύτως τίποτα.

Στο τέλος Οκτωβρίου, μετά από 11 μήνες αδράνειας, η Περιφέρεια έφερε το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Εκεί αποκαλύφθηκε και η σοβαρότερη πτυχή: ο ανάδοχος προσπάθησε να αλλάξει τον τύπο της κάμερας που προέβλεπε η διακήρυξη, προτείνοντας μοντέλο που δεν πληρούσε τις τεχνικές προδιαγραφές. Η Διεύθυνση Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών απέρριψε την αλλαγή και κατέγραψε επίσημα ότι η προμήθεια δεν συμμορφωνόταν με τη σύμβαση.

Γι’ αυτό επιβλήθηκε πρόστιμο 89.627,10 € για την καθυστέρηση παράδοσης 51 καμερών και 41 ιστών της πρώτης τμηματικής προθεσμίας, καθώς και για τη μη εκτέλεση των εργασιών εγκατάστασης. Και μάλιστα δίνεται στον ανάδοχο μια τελευταία προθεσμία μόλις 7 ημερών, έως τις 11 Νοεμβρίου 2025, για να παραδώσει ό,τι δεν έκανε σε έναν ολόκληρο χρόνο.

Στην πράξη, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με θαύμα.

Έτσι, το πρώτο πρόστιμο του συστήματος ηλεκτρονικών παραβάσεων δεν πάει σε οδηγό που πέρασε με κόκκινο, αλλά στον ανάδοχο που άφησε το σχέδιο ανεκτέλεστο.

Όμως το πραγματικό κόστος δεν είναι τα 89.627,10 €.

Το πραγματικό κόστος είναι ότι χάνονται σχεδόν 15 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με βάση την απόφαση και τον χρόνο υλοποίησης, το σχέδιο δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, άρα η χρηματοδότηση χάνεται. Για να ξαναγίνει διαγωνισμός απαιτείται νέα διαδικασία, που πλέον δεν θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί ευρωπαϊκά, αλλά θα πρέπει να πληρωθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή από την τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου.

Ο ανάδοχος θα πληρώσει 89.627,10 € και θα συνεχίσει.

Αλλά η Αττική χάνει 15 εκατομμύρια ευρώ, χάνει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου παραβίασης κόκκινου σηματοδότη και χάνει ένα σχέδιο που θα εφάρμοζε επιτέλους τον νόμο ηλεκτρονικά και αυτόματα.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται πλέον σε αμηχανία. Ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης είχε δηλώσει ότι μέχρι τέλη Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου οι κάμερες θα λειτουργούσαν. Σήμερα, δεν έχει μπει ούτε καλώδιο.

Το ενιαίο ψηφιακό σύστημα παραβάσεων «Οδυσέας» είναι σχεδόν ολοκληρωμένο, έτοιμο να λειτουργήσει, αλλά δεν θα έχει κάμερες για να λειτουργήσει. Οι μόνες ενεργές κάμερες στην Αττική παραμένουν οι κάμερες των λεωφορειολωρίδων του ΟΑΣΑ. Και επειδή δεν υπάρχει ενεργός διαγωνισμός για νέο εξοπλισμό, το Υπουργείο εξετάζει λύσεις «μπαλώματος»: πιλοτικές κάμερες με απευθείας αναθέσεις, απλώς για να καλυφθεί επικοινωνιακά το κενό.

Στην πραγματικότητα, η Αττική μένει χωρίς ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου παραβιάσεων και η εφαρμογή του ΚΟΚ συνεχίζει να βασίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή στην Τροχαία.

Και εδώ έρχεται η μόνη «ελπίδα» για το μέλλον: το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ανακοινώσει ότι σχεδιάζει νέο μεγάλο πρόγραμμα με περίπου 2.500 κάμερες σε όλη τη χώρα. Ωστόσο, αυτό βρίσκεται ακόμη σε πολύ αρχικό στάδιο. Πριν φτάσει σε υλοποίηση, πρέπει να προηγηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις, προκήρυξη και ολοκλήρωση διαγωνισμών, επιλογή αναδόχου, υπογραφή σύμβασης και στη συνέχεια πραγματική εγκατάσταση.

Με άλλα λόγια, η διαδρομή είναι μεγάλη και χρονοβόρα. Και σίγουρα δεν είναι κάτι που θα δούμε σύντομα στους δρόμους της Αττικής.



Ροη Ειδήσεων