Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025


ΑρχικήΘέματα«Κύκλωμα με βουλγαρικά αυτοκίνητα»: Πώς στήθηκε η απάτη με τις εισαγωγές και...

«Κύκλωμα με βουλγαρικά αυτοκίνητα»: Πώς στήθηκε η απάτη με τις εισαγωγές και τον ΦΠΑ – Τι εντόπισε η ΑΑΔΕ

Ένα καλοστημένο σύστημα φοροδιαφυγής με εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό αποκάλυψε η ΑΑΔΕ, φέρνοντας στο φως έναν γνωστό αλλά δύσκολο στη χαρτογράφηση μηχανισμό απάτης: το «τριγωνικό εμπόριο» με οχήματα που περνούν μέσω εταιρειών-βιτρίνα σε άλλη χώρα της Ε.Ε. πριν φτάσουν στην Ελλάδα. Με αυτό το τέχνασμα, το κύκλωμα απέφευγε την καταβολή ΦΠΑ, ζημιώνοντας το Δημόσιο και παράλληλα κρατώντας χαμηλότερες τιμές εκτός ανταγωνισμού.

Τι ακριβώς συνέβη


Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από τον έλεγχο, μεταχειρισμένα – κυρίως ακριβά ή μεγάλου κυβισμού – αυτοκίνητα αγοράζονταν από εμπόρους στη Γερμανία. Εκεί γινόταν η πρώτη παραγγελία, όμως η πώληση δηλωνόταν ως ενδοκοινοτική παράδοση προς εταιρεία με έδρα στη Βουλγαρία. Η συγκεκριμένη εταιρεία ήταν «βιτρίνα»: δεν ασχολείτο πραγματικά με εμπόριο, δεν είχε εγκαταστάσεις, και δεν απέδιδε τον ΦΠΑ που όφειλε.

Στη συνέχεια τα αυτοκίνητα τιμολογούνταν σε ελληνικές επιχειρήσεις με διαφορετικό φορολογικό καθεστώς από το κανονικό, το λεγόμενο «margin scheme» (καθεστώς περιθωρίου κέρδους για μεταχειρισμένα). Αυτό σημαίνει ότι το τιμολόγιο που έφτανε στην Ελλάδα δεν εμφάνιζε αναλυτικά ΦΠΑ, μοιάζοντας «νόμιμο», ενώ στην πραγματικότητα είχε παρακαμφθεί το στάδιο στο οποίο η εταιρεία-μεσάζων όφειλε να αποδώσει φόρο.

Με αυτόν τον τρόπο:

• το αυτοκίνητο φαινόταν καθαρό ως ενδοκοινοτική συναλλαγή,
• ο ΦΠΑ σε ενδιάμεσο στάδιο χανόταν,
• το όχημα έφτανε στην Ελλάδα πιο φθηνά από τον κανονικό ανταγωνισμό,
• και το Δημόσιο έχανε έσοδα από φόρους που δεν δηλώνονταν ποτέ.

Τι εντόπισε η ΑΑΔΕ

Κατά τον έλεγχο εντοπίστηκαν τουλάχιστον 19 οχήματα που εισήχθησαν με αυτόν τον τρόπο, με συνολική αξία σχεδόν 900.000 ευρώ. Η ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο υπολογίζεται σε περίπου 200.000 ευρώ από ΦΠΑ που δεν αποδόθηκε.

Οι υπηρεσίες προχώρησαν σε:

• καταλογισμό φόρων και προστίμων,
• δέσμευση στοιχείων των εμπλεκομένων,
• διαβίβαση της υπόθεσης στη Δικαιοσύνη για περαιτέρω έρευνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτού του είδους οι υποθέσεις δεν ανήκουν στο κλασικό λαθρεμπόριο. Πρόκειται για φορολογική απάτη μέσα στην Ε.Ε., όπου τα σύνορα δεν λειτουργούν όπως στα τελωνεία. Οι συναλλαγές μεταξύ κρατών-μελών μπορούν να γίνουν χωρίς ΦΠΑ στο πρώτο στάδιο, γι’ αυτό και κάποιοι εκμεταλλεύονται τα «παράθυρα» της νομοθεσίας για να εξαφανίσουν το ποσό πριν φτάσει στη χώρα τελικής πώλησης.

Γιατί επιλέγεται η Βουλγαρία

Η Βουλγαρία χρησιμοποιείται συχνά σε τέτοια σχήματα γιατί:
• δημιουργούνται εύκολα εταιρείες-κέλυφος,
• οι έλεγχοι είναι πιο δύσκολο να διασταυρωθούν άμεσα,
• και η φορολογική διαδρομή γίνεται μπερδεμένη, ώστε η υπόθεση να φαίνεται σύννομη στα χαρτιά.

Όταν το αυτοκίνητο φτάνει στην Ελλάδα, για τον ιδιώτη αγοραστή όλα φαίνονται κανονικά: τιμολόγιο, χαρτιά, ταξινόμηση. Η απάτη κρύβεται στο προηγούμενο στάδιο, πριν το όχημα περάσει τα σύνορα.

Γιατί είναι σημαντικό

Η υπόθεση δεν είναι απλά φορολογική. Δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στους νόμιμους εμπόρους που εισάγουν και φορολογούνται κανονικά. Παράλληλα, το Δημόσιο στερείται σημαντικά ποσά σε ΦΠΑ – έναν φόρο που πληρώνεται από όλους.

Η ΑΑΔΕ έχει ανοίξει ευρύτερο κύκλο ελέγχων για εισαγωγές μεταχειρισμένων, καθώς τέτοιες «τριγωνικές» απάτες έχουν εμφανιστεί σε αρκετές χώρες της Ευρώπης τα τελευταία χρόνια. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, πραγματοποιούνται και διακρατικές έρευνες μέσω ευρωπαϊκών μηχανισμών συνεργασίας.



Ροη Ειδήσεων