Οι κινεζικές Temu και Shein διανύουν μια από τις πιο δύσκολες φάσεις της παγκόσμιας επέκτασής τους, καθώς το μοντέλο λειτουργίας τους, που βασίζεται στη μαζική αποστολή φθηνών μικροδεμάτων σε δυτικούς καταναλωτές, δέχεται πλέον σοβαρές πιέσεις.
Η αυστηροποίηση των τελωνειακών κανόνων, η κατάργηση φοροαπαλλαγών και οι πολιτικές αντιδράσεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη δημιουργούν νέες συνθήκες που μπορούν να πλήξουν την κερδοφορία τους.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση δρομολογείται μια αλλαγή που επηρεάζει άμεσα την Temu, τη Shein και άλλες κινεζικές πλατφόρμες οι οποίες στηρίζονται στα αφορολόγητα μικροδέματα. Στις 13 Νοεμβρίου 2025 το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών αποφάσισε να καταργηθεί η εξαίρεση από τελωνειακούς δασμούς για δέματα κάτω των 150 ευρώ που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ. Η ρύθμιση εντάσσεται σε μια συνολική μεταρρύθμιση του τελωνειακού συστήματος και αναμένεται να εφαρμοστεί μέσα στο 2026.
Η αλλαγή εξυπηρετεί δύο σκοπούς: να ενισχυθεί η ασφάλεια και ο έλεγχος των εισαγόμενων προϊόντων, καθώς μεγάλο μέρος των μικροδεμάτων από την Κίνα δεν συμμορφώνεται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αλλά και να αποκατασταθεί ο ισότιμος ανταγωνισμός έναντι των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που πλήττονται από την αφορολόγητη ροή φθηνών εισαγωγών. Στο τραπέζι βρίσκεται επίσης η επιβολή μικρού τέλους διαχείρισης, περίπου 2 ευρώ ανά δέμα, για όλες τις αποστολές από πλατφόρμες εκτός ΕΕ.
Για τους καταναλωτές της Ευρώπης αυτό σημαίνει ότι ακόμη και τα πολύ χαμηλής αξίας προϊόντα θα επιβαρύνονται πλέον με δασμούς και πιθανώς με πρόσθετο κόστος, κάτι που αναμένεται να αυξήσει τις τελικές τιμές και να περιορίσει τη ζήτηση.
Την ίδια στιγμή, στις Ηνωμένες Πολιτείες η Temu επιχειρεί να ενισχύσει τη θέση της με τρόπους που χαρακτηρίζονται ολοένα πιο «επιθετικοί». Με την κατάργηση του καθεστώτος «de minimis», που επέτρεπε την ατελή είσοδο προϊόντων αξίας κάτω των 800 δολαρίων, το μοντέλο των αφορολόγητων αποστολών κλονίζεται.
Για να παρακάμψει τους νέους δασμούς, η εταιρεία επεκτείνει το δίκτυο Αμερικανών πωλητών της και προσφέρει 1.000 δολάρια σε μεσάζοντες που καταφέρνουν να πείσουν λιανοπωλητές να διαθέσουν τα προϊόντα τους στην πλατφόρμα. «Το αγαπημένο τους “παραθυράκι” τελείωσε», ανέφερε ο σύμβουλος της Amazon, Τζον Έλντερ, ενώ πρόσθεσε ότι «η Temu είναι πολύ πιο επιθετική γιατί θέλει να γίνει ένα φθηνό Amazon». Ο ίδιος αποκάλυψε ότι έλαβε την πρόσκληση «Συστήστε στον πωλητή σας να πουλά στο Temu και κερδίστε 1.000 δολάρια».
Ανάλογη μαρτυρία έδωσε και η σύμβουλος της Amazon Αμπίρ Τζαουάιντ, η οποία ενημέρωσε μέσω LinkedIn ότι έλαβε την ίδια πρόταση. Εκπρόσωπος της Temu αρνήθηκε να σχολιάσει αυτή την τακτική ή αν συνδέεται με το τέλος των δασμών «de minimis». Ωστόσο η εταιρεία παραδέχεται ότι διευρύνει γρήγορα το δίκτυο τοπικών συνεργατών της από τότε που άνοιξε την πλατφόρμα της σε Αμερικανούς πωλητές τον Νοέμβριο του 2024. «Η Temu προσφέρει ένα επιπλέον κανάλι για τους τοπικούς πωλητές ώστε να φτάσουν σε νέο κοινό» δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. «Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων ενώ δίνουμε στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές».
Η Temu, που ανήκει στην PDD Holdings με έδρα τη Σαγκάη και το Δουβλίνο, έχει δει τις μετοχές του ομίλου να αυξάνονται κατά περίπου 40% από τις αρχές του έτους, ενώ τα έσοδα στο τελευταίο τρίμηνο σημείωσαν άνοδο 7%, στα 14,5 δισ. δολάρια. Είναι όμως ο χαμηλότερος ρυθμός ανάπτυξης των τελευταίων ετών, πιθανότατα εξαιτίας των νέων δασμών, σύμφωνα με τη New York Post.