Την πρωτοβουλία της Κομισιόν για την επιτάχυνση της ανάπτυξης του ευρωπαϊκού δικτύου σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας παρουσίασαν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταρρυθμίσεων Ραφαέλε Φίττο και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας. Το σχέδιο δίνει έμφαση και στις επενδύσεις σε ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Το νέο Σχέδιο Δράσης αποσκοπεί στη μείωση των χρόνων ταξιδιού και στην προώθηση του σιδηροδρόμου ως βιώσιμης εναλλακτικής των πτήσεων μικρών αποστάσεων, συμβάλλοντας στην ενίσχυση των περιφερειακών οικονομιών και του τουρισμού.
Σύμφωνα με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, προβλέπεται η σύνδεση βασικών ευρωπαϊκών πόλεων με ταχύτητες που θα ξεπερνούν τα 200 χλμ/ώρα. Έτσι, τα ταξίδια από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη θα περιοριστούν σε 4 ώρες αντί για 7, ενώ η διαδρομή Σόφια – Αθήνα θα ολοκληρώνεται σε 6 ώρες αντί για 13 ώρες και 40 λεπτά. Παράλληλα, προγραμματίζονται νέες συνδέσεις όπως το Παρίσι – Λισαβόνα μέσω Μαδρίτης, καθώς και καλύτερη διασύνδεση των βαλτικών πρωτευουσών.
Η Επιτροπή θέτει τέσσερις κύριους άξονες δράσης:
-
Άρση των διασυνοριακών εμποδίων με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027 και αύξηση των ταχυτήτων άνω των 250 χλμ/ώρα όπου είναι εφικτό.
-
Συντονισμένη στρατηγική χρηματοδότησης μέσω μιας νέας Συμφωνίας για τον Σιδηρόδρομο Υψηλής Ταχύτητας.
-
Ενίσχυση της σιδηροδρομικής βιομηχανίας και των παρόχων μεταφορών.
-
Κεντρική ευρωπαϊκή διακυβέρνηση για καλύτερο συντονισμό, τυποποίηση και αδειοδοτήσεις.
Για τους στόχους των προγραμμάτων RefuelEU Aviation και FuelEU Maritime, η Κομισιόν υπολογίζει πως θα χρειαστούν περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι βιώσιμων καυσίμων έως το 2035, με συνολικές επενδύσεις ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τζιτζικώστας: «Ικανοποίηση για την πρόοδο και τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από την Ελλάδα»
Απαντώντας σε ερωτήσεις για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε:
«Γνωρίζουμε καλά ότι το Ελληνικό Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει ένα σχέδιο δράσης, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, το οποίο έχει υποβληθεί στην Επιτροπή, με στόχο την αντιμετώπιση των αναγκαίων ζητημάτων, ώστε το σιδηροδρομικό σύστημα να καταστεί ασφαλές σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές».
Όπως πρόσθεσε, «από την πρώτη μέρα που ανέλαβα καθήκοντα, ενημερώθηκα από την Κομισιόν για παραβάσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών από την Ελλάδα. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη και την πρόοδο της χώρας με βάση το σχέδιο του Υπουργείου που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής εκφράζουν ικανοποίηση για την πρόοδο και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε και να αξιολογούμε την εφαρμογή του και οποιαδήποτε στιγμή εντοπίσουμε καθυστέρηση ή αδυναμία θα λάβουμε άμεσα μέτρα».
Η Κομισιόν, όπως ανέφερε, παρέχει τεχνική και οικονομική υποστήριξη στην Ελλάδα για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο ένα ασφαλές, σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα.
Αναφορικά με το φιλόδοξο σχέδιο της Επιτροπής, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι θα στηρίξει ενεργά τις ελληνικές προσπάθειες:
«Το πρόγραμμα που παρουσιάσαμε θα ενισχύσει την προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας. Στόχος είναι η διαδρομή Αθήνα–Σόφια να πραγματοποιείται σε μόλις 6 ώρες από 14 ώρες που είναι σήμερα… Η Ελλάδα θα ωφεληθεί από χρηματοδότηση προβληματικών σιδηροδρομικών τμημάτων ή τμημάτων που έχουν υποστεί ζημιές από φυσικές καταστροφές, καθώς και από νέες επενδύσεις με τον ενισχυμένο μηχανισμό ΣΕΦ και τη νέα συμφωνία για σιδηροδρομικές υψηλές ταχύτητες που πρόκειται να υπογραφεί».
Καταλήγοντας, σημείωσε ότι η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί «ουσιαστική στήριξη στην Ελλάδα», προσφέροντας τεχνογνωσία, χρηματοδότηση και βοήθεια για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και ταχύτατου σιδηροδρομικού δικτύου, που θα φέρει τη χώρα πιο κοντά στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα των μεταφορών του μέλλοντος.