Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025


ΑρχικήΟικονομίαΌταν η ηθική συναντά την οικονομία: Το γαλλικό μπλόκο και η επαναφορά...

Όταν η ηθική συναντά την οικονομία: Το γαλλικό μπλόκο και η επαναφορά στη Shein

Της Δάφνης Γρηγοριάδη, Οικονομικής Αναλύτριας

Σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύγκρουσης μεταξύ ηθικής και οικονομίας στην εποχή του παγκοσμιοποιημένου ηλεκτρονικού εμπορίου εξελίσσεται η υπόθεση της Shein στη Γαλλία. Μετά τον σάλο που προκάλεσε η υπόθεση με τις παιδικές κούκλες και άλλες παραβάσεις, οι γαλλικές αρχές είχαν προχωρήσει προσωρινά σε απαγόρευση λειτουργίας της πλατφόρμας. Ωστόσο το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών επέτρεψε εκ νέου τη λειτουργία της στις 7 Νοεμβρίου  αφού η εταιρεία απέδειξε ότι απέσυρε όλα τα παράνομα προϊόντα από τις διαδικτυακές της πλατφόρμες. Παρά την επανέναρξη, το υπουργείο ξεκαθάρισε πως η Shein θα παραμείνει υπό στενή παρακολούθηση, ενώ όλες οι δικαστικές έρευνες εναντίον της συνεχίζονται. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει ότι, αν και η εταιρεία κατάφερε να επανέλθει στη γαλλική αγορά, η εμπιστοσύνη των αρχών  δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί πλήρως.


Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η αντίδραση των καταναλωτών· καθώς, παρά τις έντονες αντιδράσεις, η Shein άνοιξε την προηγούμενη εβδομάδα φυσικό κατάστημα, στο οποίο σχηματίστηκαν μεγάλες ουρές. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στην ηθική συνείδηση και το οικονομικό κίνητρο των καταναλωτών, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη και τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που αντιμετωπίζει η Γαλλία.

Η Γαλλία έχει καλέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να εξετάσει σε βάθος την υπόθεση, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στη θέσπιση νέων ευρωπαϊκών κανόνων για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου εκτός ΕΕ. Εάν τελικά υιοθετηθούν αυστηρότερα πρότυπα, θα αυξηθεί το κόστος συμμόρφωσης για όλες τις διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Η Shein, από την πλευρά της, φαίνεται να επιχειρεί στρατηγική διαφοροποίησης μέσω της ανάπτυξης φυσικών καταστημάτων, επιχειρώντας να διατηρήσει την παρουσία της στην Ευρώπη ακόμη και υπό αυστηρότερο κανονιστικό πλαίσιο.

Το επεισόδιο της Shein στη Γαλλία δεν αποτελεί απλώς ένα μεμονωμένο περιστατικό, αλλά μια υπόθεση  που αποκαλύπτει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι παγκόσμιες εταιρείες ανάμεσα στην επιχειρηματική αποδοτικότητα και την κοινωνική υπευθυνότητα. Παράλληλα, φανερώνει πως όταν ένα brand διαθέτει ισχυρή αναγνωρισιμότητα και εμπορική δύναμη, το πλήγμα στη φήμη του είναι προσωρινό, με το οικονομικό όφελος να υπερισχύει.



Ροη Ειδήσεων