Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025


ΑρχικήΑττικήΤι πρέπει να γνωρίζουμε για τις οκτώ κάμερες που θα τοποθετηθούν στους...

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τις οκτώ κάμερες που θα τοποθετηθούν στους δρόμους για την εφαρμογή του ΚΟΚ

Του Κίμωνα Λογοθέτη

Η τοποθέτηση οκτώ νέων καμερών τεχνητής νοημοσύνης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, αλλά ταυτόχρονα συνοδεύεται από αρκετή παρανόηση ως προς τον ρόλο και τις δυνατότητές τους. Πρόκειται για ένα απολύτως πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο θα λειτουργήσει για δοκιμές και συλλογή δεδομένων, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα βεβαίωσης παραβάσεων όσο το σύστημα βρίσκεται στη φάση αξιολόγησης.


Τι κάνουν και τι δεν κάνουν οι 8 νέες ΑΙ κάμερες

Οι κάμερες διαθέτουν ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη και μπορούν να αναγνωρίζουν πολλαπλές παραβάσεις:
• παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
• υπέρβαση ορίου ταχύτητας
• χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
• μη χρήση ζώνης ασφαλείας
• μη χρήση κράνους από αναβάτες δικύκλου

Ωστόσο, όσο το πρόγραμμα παραμένει πιλοτικό, δεν επιβάλλονται πρόστιμα και δεν εκδίδονται κλήσεις. Η λειτουργία περιορίζεται αποκλειστικά στη δοκιμή και στη ρύθμιση των συστημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κάμερα στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, στη συμβολή με την Καλαμακίου, η οποία λειτουργεί ήδη χωρίς να βεβαιώνει παραβάσεις.

Σε πολλά σημεία θα τοποθετηθούν διπλές κάμερες, ώστε να καταγράφουν τόσο την μπροστινή όσο και την πίσω όψη ενός οχήματος, εξασφαλίζοντας ακρίβεια στην ταυτοποίηση του οδηγού.

Πού ακριβώς θα τοποθετηθούν οι κάμερες στην Αθήνα

Έξι από τις οκτώ κάμερες θα τοποθετηθούν στην Αττική, σε σημεία όπου καταγράφονται συστηματικά παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας:
1. Πλατεία Συντάγματος – Φανάρι πριν από τη διασταύρωση Αμαλίας–Πανεπιστημίου.
2. Λεωφόρος Μεσογείων – Πριν από τη διασταύρωση με τη Λεωφόρο Χαλανδρίου.
3. Λεωφόρος Ποσειδώνος – Ρεύμα προς Γλυφάδα, στη διακλάδωση με τη Λεωφόρο Αλίμου.
4. Λεωφόρος Συγγρού (Νέα Σμύρνη) – Ρεύμα προς Αθήνα.
5. Λεωφόρος Συγγρού – Χαροκόπου – Ρεύμα προς Αθήνα.
6. Λεωφόρος Συγγρού – Σκρά – Ρεύμα προς Πειραιά.

Οι δύο κάμερες στη Θεσσαλονίκη θα τοποθετηθούν σε αντίστοιχα επιλεγμένα σημεία όπου υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα και συχνότητα παραβάσεων.

Γιατί δεν έχουν καμία σχέση με το έργο των 388 καμερών

Είναι κρίσιμο να μην συγχέονται οι οκτώ ΑΙ κάμερες του πιλοτικού προγράμματος με το μεγάλο έργο των 388 καμερών παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, που υλοποιείται ξεχωριστά. Πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά συστήματα, τόσο τεχνολογικά όσο και επιχειρησιακά.

Οι 388 κάμερες:

• δεν διαθέτουν τεχνητή νοημοσύνη,
• λειτουργούν με παλαιότερο, εξειδικευμένο λογισμικό αποκλειστικά για το «κόκκινο»,
• ενεργοποιούνται μόνο όταν ο σηματοδότης δείχνει κόκκινο,
• καταγράφουν βίντεο και φωτογραφικά καρέ για να αποδειχθεί η παράβαση,
• οι τεχνικές τους προδιαγραφές είχαν καθοριστεί πριν εξελιχθεί η τεχνητή νοημοσύνη.

Οι δύο δράσεις έχουν διαφορετική φιλοσοφία:
το μεγάλο έργο των 388 καμερών στοχεύει στην άμεση εφαρμογή του ΚΟΚ, ενώ οι 8 ΑΙ κάμερες αποτελούν εργαλείο δοκιμής σύγχρονης τεχνολογίας, η οποία εφόσον αποδειχθεί αποτελεσματική μπορεί να αξιοποιηθεί μελλοντικά σε μεγαλύτερη κλίμακα.



Ροη Ειδήσεων