Οι Αθηναίοι χάνουν περίπου 110 ώρες ετησίως στην κίνηση, δηλαδή σχεδόν πέντε 24ωρα, με οικονομικό κόστος περίπου 1.000 ευρώ ανά οδηγό, όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του ο καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του ΕΜΠ, Κωσταντίνος Κεπαπτσόγλου.
Ο καθηγητής υπογραμμίζει ότι οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητα, ενώ μέτρα όπως ο περιορισμός των φορτηγών στον Κηφισό μπορούν να βοηθήσουν, αλλά απαιτούν προσεκτική εφαρμογή και συνοδευτικές ρυθμίσεις.
Άμεσες λύσεις και προτεραιότητες
- Προτεραιότητα στα επίγεια μέσα μαζικής μεταφοράς με λεωφορειολωρίδες και προτεραιότητα στη σηματοδότηση.
- Ενίσχυση οδηγών και διαθέσιμων οχημάτων για καλύτερη εξυπηρέτηση.
- Αναβάθμιση βασικών οδικών έργων, όπως η δυτική περιφερειακή του Αιγάλεω και ο τριπλός κόμβος στο Σχιστό, που αναμένεται να βελτιώσουν τη ροή στον Κηφισό.
Για τον δακτύλιο
Ο καθηγητής επισημαίνει ότι ο σημερινός δακτύλιος δεν επιλύει το πρόβλημα, καθώς δεν ελέγχεται επαρκώς και οι εξαιρέσεις είναι πολλές. Η διευκόλυνση «καθαρών» οχημάτων δεν επηρεάζει ουσιαστικά τη συνολική συμφόρηση.
Τι αναμένεται τα επόμενα χρόνια
Παρά την αύξηση των αυτοκινήτων, η κατάσταση στην Αθήνα δεν αναμένεται να επιδεινωθεί δραματικά λόγω χαμηλής δημογραφικής δυναμικής και μέτριας οικονομικής ανάπτυξης. Ωστόσο, η αύξηση της ιδιοκτησίας ΙΧ θα έχει μικρή επίπτωση στις κυκλοφοριακές συνθήκες, αν οι πολίτες δεν στραφούν περισσότερο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο Κ. Κεπαπτσόγλου καταλήγει ότι η λύση στο κυκλοφοριακό απαιτεί συνδυασμό μέτρων υποδομών, προτεραιότητας μέσων μαζικής μεταφοράς και ορθολογικής διαχείρισης των οχημάτων, με στόχο τη μείωση των απωλειών χρόνου και κόστους για τους οδηγούς.