Του Κίμωνα Λογοθέτη
![]()
Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη αποτελεί μία από τις σοβαρότερες αιτίες βαριών τροχαίων ατυχημάτων, ιδιαίτερα σε μεγάλους αστικούς άξονες. Με στόχο τη μείωση των συγκρούσεων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η Περιφέρεια Αττικής ξεκίνησε την εγκατάσταση καμερών ερυθρού σηματοδότη, αρχικά στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, στη συμβολή της με την οδό Αλίμου και με την οδό Καλαμακίου. Πρόκειται για τις πρώτες από τις συνολικά 388 κάμερες που προβλέπεται να αναπτυχθούν σταδιακά στο λεκανοπέδιο.
Το σύστημα που επιλέχθηκε καλύπτει πλήρως τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές της διακήρυξης, χωρίς να στηρίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη. Η αναφορά στο όνομα του κατασκευαστή (Tattile) γίνεται αποκλειστικά για λόγους τεχνικής ταυτοποίησης και όχι προβολής, καθώς το κρίσιμο στοιχείο είναι η λειτουργία του συστήματος και όχι η εμπορική του ταυτότητα.
Πώς λειτουργεί ακριβώς το σύστημα
Οι κάμερες ερυθρού σηματοδότη δεν λειτουργούν αυτόνομα και δεν «αποφασίζουν» από μόνες τους την ύπαρξη παράβασης. Είναι απευθείας συνδεδεμένες με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας τον ηλεκτρονικό υπολογιστή που ελέγχει τη λειτουργία του φωτεινού σηματοδότη και τους χρόνους του κόμβου.
Τη στιγμή που ο ρυθμιστής δώσει εντολή ερυθρού σηματοδότη, η κάμερα ενεργοποιείται αυτόματα. Αν κάποιο όχημα περάσει τη γραμμή διακοπής πορείας, η οποία βρίσκεται πριν από τη διάβαση των πεζών, το σύστημα ξεκινά καταγραφή:
• φωτογραφικά καρέ πριν και μετά τη γραμμή διακοπής
• σύντομο βίντεο που αποτυπώνει ολόκληρη την ακολουθία της παράβασης
Η καταγραφή γίνεται αποκλειστικά κατά τη διάρκεια του κόκκινου, με απόλυτη χρονική ακρίβεια, καθώς βασίζεται στο ψηφιακό σήμα του ρυθμιστή και όχι σε οπτική αναγνώριση του φαναριού.
Δεν χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη
Σημαντικό στοιχείο είναι ότι το συγκεκριμένο σύστημα δεν λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη (AI). Χρησιμοποιεί εξειδικευμένο λογισμικό κανόνων, βασισμένο σε σαφή γεγονότα:
• κατάσταση σηματοδότη (κόκκινο)
• θέση οχήματος σε σχέση με τη γραμμή διακοπής
Αντίθετα, κάμερες που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη τοποθετούνται πιλοτικά από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν πολλαπλές παραβάσεις, όπως:
• υπέρβαση ορίου ταχύτητας
• μη χρήση ζώνης ασφαλείας
• μη χρήση προστατευτικού κράνους
• χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
Οι κάμερες ερυθρού σηματοδότη της Περιφέρειας Αττικής δεν έχουν τέτοιες λειτουργίες και είναι αυστηρά περιορισμένες στην καταγραφή της συγκεκριμένης παράβασης.
Προστασία προσωπικών δεδομένων
Για τη λειτουργία του συστήματος έχει εκπονηθεί σχετική Μελέτη Εκτίμησης Αντικτύπου (DPIA) για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Ως αποτέλεσμα:
• δεν καταγράφονται πρόσωπα
• δεν γίνεται αναγνώριση οδηγού ή επιβατών
• καταγράφεται μόνο το όχημα και η παράβαση
• τα δεδομένα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τον σκοπό της οδικής ασφάλειας
Σε καμία περίπτωση δεν παραβιάζονται οι διατάξεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Διαλειτουργικότητα με το κρατικό σύστημα παραβάσεων
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να επιτρέπει πλήρη διαλειτουργικότητα με το νέο εθνικό σύστημα διαχείρισης τροχαίων παραβάσεων του Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το Ο.Δ.Υ.Σ.Ε.Α.Σ.
Έτσι διασφαλίζεται ενιαία, διαφανής και θεσμικά ελεγχόμενη διαδικασία, χωρίς χειροκίνητες παρεμβάσεις.
Από την τιμωρία στην πρόληψη
Οι πρώτες κάμερες στην Ποσειδώνος σηματοδοτούν την αρχή ενός ευρύτερου σχεδίου που δεν στοχεύει στην αύξηση προστίμων, αλλά στη μείωση ατυχημάτων σε επικίνδυνες διασταυρώσεις. Με σαφείς κανόνες, τεχνική ακρίβεια και σεβασμό στον πολίτη, το κόκκινο φανάρι αντιμετωπίζεται πλέον ως αυτό που πραγματικά είναι: όριο ασφάλειας ζωής.