Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025


ΑρχικήΠρόσωπαΣυνεντεύξειςΚώστας Κατσαφάδος, Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας: «Στόχος η ταχεία προώθηση...

Κώστας Κατσαφάδος, Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας: «Στόχος η ταχεία προώθηση των διαδικασιών αποζημίωσης»

Θεσμική τομή η ψηφιοποίηση  υπηρεσιών αποκατάστασης πληγέντων

Προχωράμε σε μια μεγάλη θεσμική τομή: ένα νομοσχέδιο για την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών αποκατάστασης, που αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο το κράτος στηρίζει τον πολίτη μετά από μια καταστροφή, επισημαίνει ο Κώστας Κατσαφάδος,  Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας και Βουλευτής ΝΔ Α’ Πειραιώς & Νήσων, σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα «AtticaTimes» και την Οικονομική Αναλύτρια Δρ. Δάφνη Γρηγοριάδη.


 

Με αφορμή την πρόσφατη αυτοψία σας στην Κέρκυρα, θα ήθελα να ρωτήσω: η άμεση παρουσία σας στην περιοχή έγινε στο πλαίσιο της ενεργοποίησης κάποιου συγκεκριμένου μηχανισμού ή επρόκειτο για πρωτοβουλία σας για να συντονίσετε προσωπικά τις ενέργειες;

Από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκαν τα έντονα καιρικά φαινόμενα, όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου τέθηκαν σε πλήρη ετοιμότητα. Προσωπικά επισκέφθηκα περιοχές που επλήγησαν από τη θεομηνία, μεταξύ αυτών και την Κέρκυρα, για να διαπιστώσω από κοντά το μέγεθος των καταστροφών, να συντονίσουμε το έργο των συνεργείων και να διασφαλίσουμε ότι οι διαδικασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς.

Κατά τις επισκέψεις μου, πραγματοποιήσαμε συσκέψεις με τους Δημάρχους και τις αρμόδιες υπηρεσίες με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και σαφείς στόχους, ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα των αναγκών κάθε περιοχής και να μην χαθεί χρόνος στην αποκατάσταση των ζημιών.

Τα κλιμάκια της ΔΑΕΦΚ διενεργούν εντατικά αυτοψίες, ενώ ενισχύουμε συνεχώς τις ομάδες με επιπλέον μηχανικούς, ώστε να καταγραφούν γρήγορα και με ακρίβεια όλες οι ζημιές. Στόχος μας είναι όχι μόνο η άμεση αποτίμηση των ζημιών σε κατοικίες και επιχειρήσεις, αλλά και η ταχεία προώθηση των διαδικασιών αποζημίωσης, ώστε οι πολίτες να λάβουν τη στήριξη που δικαιούνται χωρίς καθυστερήσεις.»

Ποια η διαδικασία  καταβολής  των αποζημιώσεων στους πληγέντες;

Η διαδικασία καταβολής των αποζημιώσεων στους πολίτες που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές είναι πλέον σαφής και  γρήγορη, ώστε η κρατική αρωγή να φτάνει στους δικαιούχους χωρίς καθυστερήσεις. Αρχικά, με το που εκδηλωθεί μια φυσική καταστροφή, ενεργοποιούμε άμεσα τα κλιμάκια της ΔΑΕΦΚ (Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών). Τα συνεργεία μεταβαίνουν στις πληγείσες περιοχές, πραγματοποιούν αυτοψίες και καταγράφουν τις ζημιές σε κατοικίες και  επιχειρήσεις .

Στη συνέχεια, οι πολίτες υποβάλλουν την αίτησή τους μέσω των υπηρεσιών του Δήμου.  Μόλις ολοκληρωθεί η διαμόρφωση και ο έλεγχος όλων των φακέλων σε επίπεδο Δήμου, η δημοτική αρχή αποστέλλει το σύνολο των φακέλων σε εμάς. Στο Υπουργείο πραγματοποιούμε την τελική επαλήθευση και, αμέσως μετά, προχωρούμε στην πίστωση του αντίστοιχου χρηματικού ποσού στους Δήμους, ώστε να καταβληθούν οι αποζημιώσεις στους δικαιούχους χωρίς καθυστέρηση.

Η οικονομική ενίσχυση παρέχεται σε τρία επίπεδα: α)Άμεση οικονομική βοήθεια για την κάλυψη πρώτων αναγκών. β)Αποζημίωση για οικοσκευή. γ)Στεγαστική συνδρομή για τις ζημιές σε σπίτια. Για εμάς, η άμεση στήριξη των πολιτών είναι προτεραιότητα. Γι’ αυτό και σε στενή συνεργασία με τον Δήμο και τις αρμόδιες υπηρεσίες, επιταχύνουμε κάθε στάδιο της διαδικασίας, ώστε κανένας πληγέντας να μη μείνει χωρίς την ενίσχυση που δικαιούται.

Μ ε αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες και πυρκαγιές, θα ήθελα να ρωτήσω: η Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής πως μπορεί να επιταχύνει την καταγραφή ζημιών και την καταβολή αποζημιώσεων;

Ο μηχανισμός αποκατάστασης έχει πλέον μπει σε μια νέα εποχή ευθύνης, ταχύτητας και εμπιστοσύνης.  Η Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής έχει κάνει τα τελευταία χρόνια ένα άλμα εκσυγχρονισμού. Οι φυσικές καταστροφές δυστυχώς δεν θα μειωθούν· αντιθέτως, θα είναι πιο συχνές και πιο δαπανηρές. Το καθήκον μας είναι να είμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά — με σύγχρονα εργαλεία, καλύτερο συντονισμό και, πάνω απ’ όλα, με ανθρωποκεντρική προσέγγιση.

Σε αυτό το πλαίσιο προχωράμε σε μια μεγάλη θεσμική τομή: ένα νομοσχέδιο για την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών αποκατάστασης, που αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο το κράτος στηρίζει τον πολίτη μετά από μια καταστροφή.  Με αυτόν τον τρόπο, τερματίζουμε τη γραφειοκρατία, μειώνουμε τις καθυστερήσεις και διασφαλίζουμε ότι οι αποζημιώσεις φτάνουν γρήγορα και δίκαια εκεί που πρέπει — στους πραγματικούς δικαιούχους.

Η επιτάχυνση που παρατηρήθηκε φέτος, στις αποζημιώσεις,  δεν ήταν τυχαία. Οι αυτοψίες στις πυρόπληκτες περιοχές ακόμα και στις πρόσφατες πλημμύρες, πραγματοποιήθηκαν ψηφιακά, με άμεση καταγραφή και αξιολόγηση των ζημιών. Για εμάς, η αποκατάσταση δεν είναι “επιδιόρθωση του χθες”. Είναι επένδυση στο αύριο — ένα νέο σημείο εκκίνησης για μια χώρα πιο ανθεκτική, πιο σύγχρονη και πιο δίκαιη.

Ο κρατικός μηχανισμός είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει ακραία καιρικά φαινόμενα, που πλέον καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, είναι πιθανά, εξαιτίας και της κλιματικής αλλαγής;

Το βασικό ερώτημα των πολιτών –και δικαιολογημένα– είναι εάν ο κρατικός μηχανισμός είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία, λόγω της κλιματικής κρίσης, πλέον μπορεί να εκδηλωθούν οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου. Θέλω να είμαι απόλυτα σαφής: στην Πολιτική Προστασία δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό. Η ετοιμότητα πρέπει να είναι συνεχής και αυτό ακριβώς κάνουμε.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, ο σχεδιασμός μας βρίσκεται πλήρως ενεργοποιημένος. Βασίζεται σε τρεις πυλώνες: ισχυρή πρόληψη, άμεση ανταπόκριση και ταχεία αποκατάσταση. Έχουμε ενισχύσει τις δυνάμεις πρώτης γραμμής, τα κλιμάκια που πραγματοποιούν αυτοψίες, τα κέντρα συντονισμού και τα πρωτόκολλα συνεργασίας με Δήμους και Περιφέρειες.

Την ίδια στιγμή, γνωρίζουμε ότι η κλιματική κρίση αλλάζει συνεχώς τα δεδομένα. Γι’ αυτό και ο σχεδιασμός μας δεν είναι στατικός. Αναπροσαρμόζεται, εμπλουτίζεται και ενισχύεται όπου απαιτείται, αξιοποιώντας τα διδάγματα των προηγούμενων ετών αλλά και τις νέες τεχνολογικές, επιχειρησιακές και οργανωτικές δυνατότητες που έχουμε αναπτύξει. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: να έχουμε έναν μηχανισμό που να ανταποκρίνεται γρήγορα, αποτελεσματικά και με απόλυτη προστασία για τους πολίτες και τις υποδομές. Και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε καθημερινά.



Ροη Ειδήσεων