Στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ΕΡΤnews φιλοξενήθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο οποίος παρουσίασε τις αλλαγές που δρομολογούνται στον ελληνικό σιδηρόδρομο στο πλαίσιο της αναθεωρημένης σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Hellenic Train.
Όπως ανέφερε, η χώρα αναμένει την άφιξη 23 νέων τρένων, ενώ έως το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί βασικά σιδηροδρομικά έργα, μεταξύ των οποίων οι αρτηρίες από τη Λάρισα προς τον Βόλο.
«Έρχονται 23 ολοκαίνουργιοι συρμοί στο ελληνικό δίκτυο μέσα στους επόμενους 18 μήνες, δηλαδή τον Μάρτιο του 2027 θα έχουμε τα πρώτα τρένα από αυτήν την παραγγελία, τα οποία θα λειτουργούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Είναι μία πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη, διότι αποτελεί την μεγαλύτερη επένδυση στις χερσαίες μεταφορές στην ιστορία της χώρας» δήλωσε ο κ. Κυρανάκης.
Τόνισε παράλληλα ότι πρόκειται για την πρώτη ουσιαστική ανανέωση του στόλου από την προολυμπιακή περίοδο πριν από το 2004. «Έχουμε να αποκτήσουμε ως Ελλάδα καινούρια τρένα από την προ Ολυμπιακή περίοδο πριν το 2004, 20 χρόνια».
Αναφερόμενος στον παλαιό στόλο, σημείωσε ότι τα μεταχειρισμένα τρένα που είχαν παραληφθεί στο παρελθόν δεν βρίσκονται πλέον σε λειτουργία. «Από αυτά που ήρθαν τότε, κανένα δε λειτουργεί». Για τον λόγο αυτό έχει προβλεφθεί πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ για την ανακαίνιση των παλαιότερων συρμών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, έως τα τέλη του 2026 ο σιδηρόδρομος θα φτάσει και στα όρια της Πάτρας, ενισχύοντας τη σύνδεση της περιοχής με το εθνικό δίκτυο.
Σύγχρονα συστήματα και ταχύτερα δρομολόγια
Ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι τα νέα τρένα θα μειώσουν σημαντικά τις βλάβες και θα αλλάξουν ριζικά την εμπειρία των μετακινήσεων. Η διαδρομή Αθήνα Θεσσαλονίκη αναμένεται να διαρκεί λιγότερο από 3,5 ώρες.
«Το καλοκαίρι του 2026 ολόκληρη η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί με 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και σύστημα αυτόματης πέδησης, ενώ οι μηχανοδηγοί θα εκπαιδευτούν με προσομοιωτές για να λειτουργούν το σύστημα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, προγραμματίζεται η ανακαίνιση παλαιότερων τμημάτων της γραμμής, η παράδοση νέων συνδέσεων σε Λάρισα, Βόλο και Καλαμπάκα, καθώς και η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου.
«Ολοκαίνουργια τρένα σημαίνει πολύ λιγότερες βλάβες… Θα μπορείς να εκτελείς δρομολόγια με αξιοπιστία, περισσότερα δρομολόγια στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και με μεγαλύτερη ταχύτητα… Προσφέρουν μεγαλύτερες ανέσεις, έχουν χώρους για ποδήλατα, για ΑΜΕΑ και νέο εξοπλισμό ασφαλείας» συμπλήρωσε.
Σταθμοί και προαστιακός σε αναβάθμιση
Μέχρι το 2027 προβλέπεται η δημιουργία νέων σταθμών στο προαστιακό δίκτυο, ενώ από τον Μάρτιο του 2026 αναμένονται νέοι συρμοί στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο.
Στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη περιλαμβάνεται και η ανακαίνιση του Σταθμού Λαρίσης, ο οποίος, σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, θα αποκτήσει την εικόνα που είχε στις αρχές του 20ού αιώνα. «Τον επαναφέρουμε στη μορφή που είχε το 1905… Θέλουμε να επαναφέρει τον σιδηρόδρομο σε εποχές που πραγματικά ο κόσμος ήταν ταυτισμένος με τη λειτουργία του» ανέφερε.
Τα νέα τρένα θα ενισχύσουν επίσης τον Προαστιακό σε Αττική και Θεσσαλονίκη, μειώνοντας τον χρόνο αναμονής και βελτιώνοντας τη διασύνδεση με τις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες.
Σημαντική πτώση στα θανατηφόρα τροχαία
Αναφερόμενος στις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε ότι έχει καταγραφεί αισθητή μείωση στα θανατηφόρα τροχαία. «Ο βασικός μας στόχος ήταν να μειώσουμε δραστικά τα θανατηφόρα τροχαία… Πέρσι είχαμε 665 νεκρούς στην ελληνική άσφαλτο, φέτος μέχρι τη Δευτέρα που μας πέρασε μειώθηκαν στους 512… Είναι μία πάρα πολύ δραστική μείωση, ίσως και από τις μεγαλύτερες σε ολόκληρη την Ευρώπη».
Κλείνοντας, αναφέρθηκε και στις αγροτικές κινητοποιήσεις, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να λειτουργεί υπό πίεση και ότι έχει ήδη ικανοποιήσει περισσότερα από 20 αιτήματα των αγροτών. «Η κυβέρνηση δεν πρέπει να εκβιάζεται… Ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα πάει στην ΑΑΔΕ… Τα χρήματα από την Ευρώπη πρέπει να πηγαίνουν σε αυτούς που τα δικαιούνται και όχι σε απατεώνες… Οι αρχές θα κάνουν τη δουλειά τους για να μπορέσει ο κόσμος να κινείται απρόσκοπτα» κατέληξε.