Του Κίμωνα Λογοθέτη
![]()
Η εγκατάσταση και ενεργοποίηση των νέων καμερών καταγραφής παραβίασης ερυθρού σηματοδότη στον Δήμο Αλίμου συνοδεύεται από αριθμούς που προκαλούν αίσθηση. Με βάση συγκεκριμένα στατιστικά δεδομένα από τις ήδη λειτουργούσες κάμερες στη λεωφόρο Ποσειδώνος και στη διασταύρωση με την Καλαμακίου, σημεία εντός των ορίων του δήμου, προκύπτει ότι τα ημερήσια βεβαιωμένα ποσά από παραβάσεις του ΚΟΚ αναμένεται να ξεπεράσουν το 1.000.000 ευρώ.
Τα στοιχεία δεν είναι θεωρητικά. Αντιθέτως, βασίζονται σε πραγματικές καταγραφές παραβάσεων, προσαρμοσμένες με ρεαλισμό στις ιδιαιτερότητες κάθε διασταύρωσης. Σήμερα στον Δήμο Αλίμου λειτουργούν συνολικά 10 κάμερες. Με δεδομένο ότι δεν παρουσιάζουν όλα τα σημεία την ίδια κυκλοφοριακή ένταση, προκύπτει η ακόλουθη κατανομή:
• 4 κάμερες σε σημεία υψηλής κυκλοφορίας καταγράφουν περίπου 16 παραβάσεις ανά ώρα η καθεμία,
• 4 κάμερες σε σημεία μέσης φόρτισης καταγράφουν περίπου 8 παραβάσεις ανά ώρα,
• 2 κάμερες σε ηπιότερα σημεία καταγράφουν περίπου 4 παραβάσεις ανά ώρα.
Η αριθμητική είναι σαφής. Οι παραπάνω καταγραφές οδηγούν σε 104 παραβάσεις την ώρα σε επίπεδο δήμου. Με πρόστιμο 700 ευρώ για κάθε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, τα βεβαιωμένα ποσά διαμορφώνονται σε περίπου 72.800 ευρώ την ώρα και σε 1.747.200 ευρώ την ημέρα σε 24ωρη βάση. Ακόμη και με πιο συντηρητικές παραδοχές ή χαμηλότερη τελική εισπραξιμότητα, το συμπέρασμα παραμένει σαφές: τα έσοδα υπερβαίνουν το όριο του 1 εκατ. ευρώ ημερησίως.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και το κόστος του συστήματος. Η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών εκτιμάται περίπου στις 250.000 ευρώ, ποσό που, με βάση τα παραπάνω δεδομένα, αποσβένεται μέσα σε λίγες ώρες λειτουργίας, πρακτικά αυθημερόν. Από εκείνο το σημείο και μετά, το μέτρο παράγει καθαρό οικονομικό αποτέλεσμα σε επίπεδο βεβαίωσης προστίμων.
Φυσικά, αναμένεται ότι μετά την αποστολή των πρώτων πράξεων βεβαίωσης παραβάσεων, ο αριθμός των παραβατών θα μειωθεί αισθητά. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός στόχος του μέτρου: η αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς και η ουσιαστική ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Όσο η παραβίαση του κόκκινου παύει να θεωρείται ανεκτή, τόσο οι οδηγοί συμμορφώνονται.
Ακόμη όμως και με αυτή τη μείωση, είναι σαφές ότι ο Δήμος Αλίμου θα συνεχίσει να εισπράττει καθημερινά πολύ μεγάλα ποσά, έστω και χαμηλότερα από την αρχική περίοδο λειτουργίας. Το κρίσιμο ζήτημα πλέον δεν είναι μόνο το ύψος των εσόδων, αλλά ο ανταποδοτικός χαρακτήρας τους. Η κοινωνία αναμένει τα χρήματα αυτά να επιστρέφουν στο οδικό δίκτυο, με παρεμβάσεις βελτίωσης της σήμανσης, αναβάθμιση υποδομών και δράσεις πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι νέες κάμερες στον Δήμο Αλίμου δεν αποτελούν απλώς ένα τεχνολογικό εργαλείο ελέγχου της κυκλοφορίας. Συνιστούν έναν μηχανισμό με ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα, ο οποίος καθιστά αναγκαία τη διαφάνεια, τον δημόσιο έλεγχο και ξεκάθαρες πολιτικές αποφάσεις για τη χρήση των εσόδων προς όφελος της οδικής ασφάλειας και των πολιτών.