Γονείς και εκπαιδευτικοί λένε «όχι» στη μετατροπή δημόσιων σχολείων – Πίεση που οδηγεί το Ίδρυμα Ωνάση σε αναδιπλώσεις
Έντονη κοινωνική αναστάτωση προκαλεί η προοπτική μετατροπής δημόσιων γυμνασίων και λυκείων σε Ωνάσεια σχολεία, με γονείς και εκπαιδευτικούς να εκφράζουν μαζικά την αντίθεσή τους και να ζητούν τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Οι αντιδράσεις καταγράφονται κυρίως σε περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, φαίνεται πως οδηγούν ακόμη και σε υπαναχωρήσεις από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση.
Ανησυχία για αποκλεισμούς και «σχολεία δύο ταχυτήτων»
Κεντρικό σημείο της διαμαρτυρίας αποτελεί ο φόβος ότι η λειτουργία των Ωνάσειων σχολείων θα επιφέρει διαχωρισμούς μεταξύ των μαθητών. Όπως επισημαίνουν οι σύλλογοι γονέων, η εισαγωγή μέσω εξετάσεων αυξάνει την πίεση και τον ανταγωνισμό από μικρές ηλικίες, ενώ παράλληλα αποκλείει παιδιά της ίδιας γειτονιάς από το σχολείο στο οποίο μέχρι σήμερα φοιτούσαν.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, μόνο το 40% έως 60% των μαθητών θα προέρχεται από τον οικείο δήμο, γεγονός που, όπως τονίζουν οι γονείς, θα οδηγήσει εκατοντάδες παιδιά σε αναγκαστικές μετακινήσεις προς γειτονικά σχολεία, τα οποία ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα χωρητικότητας.
Επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα
Οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν ότι η μεταφορά μαθητών θα επιβαρύνει περαιτέρω το δημόσιο σχολείο, προκαλώντας:
- αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη
- υποβάθμιση της ποιότητας διδασκαλίας
- μεγαλύτερη πίεση στις σχολικές υποδομές
Παράλληλα, εκφράζονται σοβαρές ανησυχίες για την κατάργηση Τμημάτων Ένταξης, αλλά και για ενδεχόμενες αλλαγές στις οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
Η στάση του Ιδρύματος Ωνάση
Απέναντι στις έντονες αντιδράσεις, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, κ. Παπαδημητρίου, αναγνώρισε τη δυναμική της κοινωνικής πίεσης, δηλώνοντας ότι το πρόγραμμα δεν θα προχωρήσει σε περιοχές όπου υπάρχει ξεκάθαρη αντίθεση από την τοπική κοινωνία. Όπως ανέφερε, αυτή τη στιγμή λειτουργούν 12 Ωνάσεια σχολεία, ενώ σε 10 περιπτώσεις οι σχεδιασμοί «πάγωσαν» λόγω αντιδράσεων.
Τόνισε επίσης ότι το πρόγραμμα αφορά περιορισμένο αριθμό σχολικών μονάδων σε πανελλαδικό επίπεδο και δεν υπάρχει πρόθεση επιβολής του θεσμού.
Εστία έντασης στην Καλλιθέα
Ιδιαίτερα οξυμένη είναι η κατάσταση στην Καλλιθέα, όπου γονείς και καθηγητές του 13ου Γυμνασίου αντιδρούν κατηγορηματικά στη μετατροπή του σχολείου τους. Με κοινό ψήφισμα, το οποίο φέρει δεκάδες υπογραφές, ζητούν:
- να παραμείνει το σχολείο δημόσιο και δωρεάν
- ίση χρηματοδότηση για όλα τα σχολεία
- σεβασμό στις αποφάσεις της τοπικής κοινωνίας
Στις παρεμβάσεις τους απορρίπτουν την ιδέα διαχωρισμού μαθητών σε «άριστους» και «μη», εκφράζοντας παράλληλα ανησυχία για την ανάθεση διοικητικών αρμοδιοτήτων δημόσιων σχολείων σε ιδιωτικό ίδρυμα.
«Το σχολείο της γειτονιάς μας»
Το βασικό αίτημα γονέων και εκπαιδευτικών συνοψίζεται σε μία φράση:
τα παιδιά να μπορούν να φοιτούν απρόσκοπτα στο σχολείο της γειτονιάς τους.
Με κοινή φωνή δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις, διεκδικώντας ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, ψυχοσυναισθηματική ασφάλεια για τους μαθητές και ένα ενιαίο, δημόσιο και συμπεριληπτικό σχολείο.