Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025


ΑρχικήΑττικήΠώς να μη μας «τσιμπήσουν» οι κάμερες: Ο πλήρης οδηγός για τη...

Πώς να μη μας «τσιμπήσουν» οι κάμερες: Ο πλήρης οδηγός για τη νέα εποχή στους δρόμους της Αττικής

Του Κίμωνα Λογοθέτη

Δεν πρόκειται πια για φήμες, ούτε για εξαγγελίες που μένουν στα χαρτιά. Είναι πραγματικότητα ότι έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση και λειτουργία καμερών καταγραφής τροχαίων παραβάσεων στο λεκανοπέδιο της Αττικής, αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε, ή τουλάχιστον θα έπρεπε να οδηγούμε.


Η εποχή όπου «ξέφευγες» επειδή δεν υπήρχε τροχονόμος στη γωνία τελειώνει οριστικά. Σήμερα στους δρόμους λειτουργούν δύο διαφορετικά είδη καμερών, με διαφορετικό φορέα εγκατάστασης αλλά κοινό στόχο: τον εντοπισμό και τη βεβαίωση παραβάσεων. Από τη μία πλευρά είναι οι κάμερες που τοποθετούνται πιλοτικά από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και από την άλλη οι κάμερες που εγκαθίστανται στο πλαίσιο έργου της Περιφέρεια Αττικής. Οι κάμερες του Υπουργείου είναι τεχνολογικά προηγμένες και βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη (AI). Δεν περιορίζονται απλώς στη μέτρηση ταχύτητας, αλλά έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν πολλαπλές παραβάσεις ταυτόχρονα.

Συγκεκριμένα, μπορούν να καταγράφουν:

• υπέρβαση του ορίου ταχύτητας,

• χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,

• μη χρήση ζώνης ασφαλείας,

• μη χρήση προστατευτικού κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες δικύκλων.

Ήδη έχουν εγκατασταθεί οκτώ τέτοιες κάμερες σε κεντρικούς οδικούς άξονες υψηλής κυκλοφορίας, όπως η λεωφόρος Βουλιαγμένης, η Ποσειδώνος, η Μεσογείων και η Πανεπιστημίου, και έχουν τεθεί κανονικά σε λειτουργία. Αυτό σημαίνει ότι οι παραβάσεις καταγράφονται και δεν πρόκειται για δοκιμαστική περίοδο «χωρίς πρόστιμα», όπως αρκετοί ελπίζουν. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει και η εγκατάσταση καμερών που αφορούν αποκλειστικά την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Πρόκειται για ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερα αυστηρό σύστημα, το οποίο εντάσσεται στο έργο της Περιφέρειας Αττικής. Ήδη οκτώ κάμερες έχουν τοποθετηθεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος, στη συμβολή με τον Άλιμο, ενώ άλλες δύο λειτουργούν στο ύψος της Καλαμακίου. Ο συνολικός σχεδιασμός προβλέπει ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχουν εγκατασταθεί 388 κάμερες σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα για τους οδηγούς. Οι κάμερες κόκκινου δεν συγχωρούν τίποτα. Δεν καταγράφουν μόνο όποιον περνά με κόκκινο φανάρι ολόκληρη τη διασταύρωση.

Καταγράφουν επίσης:

• την παραβίαση της γραμμής διακοπής πορείας (stop line),

• τη στάση πάνω στη διάβαση πεζών,

• την είσοδο στη διασταύρωση όταν αυτή δεν είναι ελεύθερη, ακόμη και αν το φανάρι είναι πράσινο.

Με απλά λόγια, αν σταματήσεις πάνω στη διάβαση ή μείνεις εγκλωβισμένος στο κέντρο της διασταύρωσης λόγω μποτιλιαρίσματος, η παράβαση βεβαιώνεται κανονικά. Δεν υπάρχει «μα δεν πέρασα», ούτε «με έκλεισαν μπροστά». Η κάμερα καταγράφει εικόνα και χρόνο και ο καταλογισμός είναι αυτόματος. Ο μοναδικός τρόπος για να αποφύγουμε τέτοιες παραβάσεις είναι η αλλαγή οδηγικής νοοτροπίας. Σταματάμε κανονικά στο πορτοκαλί, δεν επιχειρούμε «να το προλάβουμε» και ελέγχουμε αν η διασταύρωση μπροστά μας είναι ελεύθερη. Αν δεν είναι, δεν μπαίνουμε, ακόμη κι αν έχουμε πράσινο. Ανάλογη προσοχή απαιτείται και στα όρια ταχύτητας. Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οι κάμερες, αλλά το γεγονός ότι τα όρια σε πολλούς βασικούς δρόμους είναι ιδιαίτερα χαμηλά και συχνά δεν γίνονται αντιληπτά από τον οδηγό. Σε λεωφόρους όπως η Συγγρού, η Βουλιαγμένης, η Ποσειδώνος, η Βάρης–Κορωπίου και η Αθηνών Σουνίου, το να ξεφύγει το κοντέρ λίγα χιλιόμετρα παραπάνω είναι εξαιρετικά εύκολο.

Με τις κάμερες όμως, αυτό μεταφράζεται απευθείας σε πρόστιμο. Το βλέμμα στο ταχύμετρο πρέπει να γίνει δεύτερη φύση. Για τα δίκυκλα, τα περιθώρια μηδενίζονται. Το κράνος πλέον δεν είναι απλώς θέμα ασφάλειας, αλλά και βέβαιης παράβασης. Οι πιθανότητες να μην εντοπιστεί αναβάτης χωρίς κράνος είτε από κάμερα είτε από τροχονόμο είναι ελάχιστες. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση κινητού ή την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι εκτεταμένοι έλεγχοι με αλκοτέστ είναι συστηματικοί και αποτελεσματικοί και δεν αφήνουν περιθώρια για «μια μπύρα μόνο».

Όλες οι παραβάσεις θα διασυνδεθούν με το ενιαίο σύστημα διαχείρισης παραβάσεων Ο.Δ.Υ.Σ.Ε.Α.Σ. και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στη θυρίδα του πολίτη. Χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς περιθώρια άγνοιας και χωρίς δικαιολογίες. Το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο. Δεν υπάρχει «κόλπο» για να μη μας τσιμπήσουν οι κάμερες. Ο μόνος σίγουρος τρόπος είναι να τηρούμε ευλαβικά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Για πρώτη φορά, η τεχνολογία κάνει πράξη αυτό που για χρόνια έμενε θεωρία: συνεχή, αδιάλειπτο και αντικειμενικό έλεγχο. Και σε αυτό το νέο περιβάλλον, όποιος δεν προσαρμοστεί, απλώς θα πληρώνει.



Ροη Ειδήσεων